به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی قبل از ظهر پنجشنبه در مراسم عزاداری حضرت صدیقه کبری(س) که در مدرسه امیرالمؤمنین(ع) قم برگزار شد، با تسلیت سالروز شهادت ام ابیها(س)، اظهار داشت: امروز رئیس جمهور آمریکا به صراحت از دو استراتژی سیاسی سخن میگوید و مدعی میشود ما در خاورمیانه دو کار داریم، یکی ایجاد ناتوی عربی مستقل بدون دخالت آمریکا اما با حمایت آن و دیگری اینکه خاورمیانه را پر از سلاحهای کهنه و قدیمی خود کنیم و پول دولتهای خاورمیانه را بگیرم.
وی افزود: سوریه، یمن، شمال عراق تجربه خوبی است که دولتها و ملتهای عربی باید نسبت به آن هوشیارتر عمل کنند و در دام دسیسههای آمریکا و رژیم صهیونیستی نیفتند.
این مفسر قرآن کریم ادامه داد: من نمیدانم سران عرب چه فکری میکنند، فکر نمیکنند آمریکا چه نقشهای کشیده است، بیدار شوید! در مقابل چشمتان سوریه ویران شد و معلوم نیست تا ۳۰ سال دیگه هم آباد شود.
وی بیان داشت: شمال عراق را ببینید، با آن که سنی مذهب هستند و مزدوران آمریکا همه را به خاک و خون کشیدند و ویران کردند، یعنی به خودشان هم رحم نکردند، حال ناتوی عربی درست کردهاند.
آیت الله مکارم شیرازی افزود: این پیام را به گوش جهان عرب برسانید تا سران آنها بیدار شوند دشمن اسلام، تمام سرزمینهای اسلامی را ویران میکند.
عوامل انحراف در اسلام
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دو مشکل باعث شد که انقلاب اسلامی نوپای رسول الله(ص) به دست نااهلان بیفتد، اظهار داشت: نخست عدالت جمیع صحابه و دیگری اجتهاد آنان بود. اینکه عدهای معتقد بودند همه اصحاب پیامبر(ص) عالی هستند، هرکاری میکنند درست است، هر سخنی که میگویند عین حقیقت است، اینکه اگر کسی ده سال، یک سال، یک ساعت با پیامبر(ص) بوده صحابه هر چه میکند درست است، نگاه و تصور درستی نبود. اینکه احمد بن حنبل میگوید کسی که یک ساعت با پیامبر(ص) بوده است، صحابهای عادل بوده و انحرافی ندارد و هر چه گفت باید قبول کرد، آیا قابل قبول است؟
استاد برجسته حوزه ادامه داد: وقتی قرآن میگوید «ای پیامبر(ص) منافقین در کنارت و اطرافت هستند و حتی تو آنان را علی الظاهر نمیشناسی». آیا تمام کسانی که در کنار پیامبر(ص) بودند حتی منافقینی که قرآن به آنها اشاره میکند، عادل و به واقعیت سخن میگفتند؟
وی ادامه داد: دومین اشتباهی که موجب شد اسلام به انحراف کشیده شود مسئله اجتهاد صحابه بود، اجتهادی که به آنان اجازه میداد هر جنایتی را انجام دهند، از شکستن بیعت گرفته تا آتش زدن در خانه دختر رسول خدا(ص)، اجتهاد دروغینی که جنگ جمل را به راه انداختن و ۱۷ هزار نفر کشته شدند و یا در جنگ صفین با شکستن عهد و پیمان ۱۰۰ هزار مسلمان را کشتند.
آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: البته جایگاه صحابه برای ما بسیار ارزشمند و قابل احترام است، اما نه همه کسانی که نام صحابه را فقط یدک کشیدند. من هرگز کسانی که در ۳۰ سال زمان حکومت داری رسول الله بودند را تبرئه نمیکنم، چون آن دوران را درک کردند و در مقابل انحرافاتی که به وجود آوردند سکوت کردند.
وی افزود: چه شد اسلام بعد از ۳۰ سال میشود حکومت جاهلی؟، بین امیه با اسلام و خاندان پیامبر(ص) چه کردند؟ باید در باره این مسائل مطالعه و پژوهش شود.
مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: صدر اسلام برای ما تجربه باشد، باید مراقب انقلاب باشیم و اگر هوشیار نباشیم و در خواب غفلت به سر ببریم، وقتی به خود میآییم که انقلاب ما هم رفته و ضد انقلاب مناصب را به دست گرفته است.
آیت الله مکارم شیرازی تأکید کرد: ایجاد و برقراری انقلاب اسلامی حرکتی ارزشمند، اما حفظ آن دشوارتر و سخت تر خواهد بود.
هفت بخش خطبه حضرت زهرا(س)
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خطبه انسان ساز حضرت زهرا(س) افزود: این خطبه از خطبههای مشهوری است که علمای بزرگ شیعه و اهل سنت با سلسله سندهای بسیار آن را نقل کردهاند. این خطبه غرا و کم نظیر در حقیقت از هفت بخش تشکیل میشود و بر هفت محور دور میزند که هر کدام هدف روشنی را تعقیب میکند و باید جداگانه مورد توجه قرار گیرد.
استاد سطوح عالی حوزه بیان داشت: بخش اول، تحلیل فشرده و عمیقی پیرامون مسئله توحید و صفات پروردگار و اسماء حسنی و هدف آفرینش است. بخش دوم مقام والای پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و سلم و مسئولیتها و ویژگیها و اهداف حضرت مورد بحث قرار گرفته، بخش سوم از اهمیت قرآن مجید و عمق تعلیمات اسلام، فلسفه و اسرار احکام و پند و اندرزهایی در این رابطه سخن میگوید، در بخش چهارم بانوی اسلام علیهاالسلام ضمن معرفی خویش، خدمات پدرش رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله و سلم را به این امت بازگو میکند و در اینجا بانوی اسلام سلام الله علیها دست آنها را گرفته و به گذشته نزدیک جاهلی خود، برای یک دیدار عبرت انگیز و مقایسه با وضعشان بعد از اسلام و گرفتن درس از این دگرگونی، رهنمون میشود.
وی افزود: در بخش پنجم، حوادث و رویدادهای بعد از رحلت پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و سلم و حرکت و تلاش حزب منافقین را برای محو اسلام بازگو کرده است و بخش ششم از غصب فدک و بهانههای واهی که در این زمینه داشتند و پاسخ به این بهانهها سخن میگوید و سرانجام در بخش هفتم به عنوان یک اتمام حجت از گروه انصار و اصحاب راستین پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و سلم استمداد میکند و گفتار خود را با تهدید به عذاب الهی پایان میدهد.