به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، شادمهر راستین بهعنوان مشاور برند، در این نشست عنوان کرد: هیچ چیز در عالم تجارت بدیهی نیست و فعالان داروهای گیاهی باید بدانند که صرف اینکه گیاهان دارویی برای سلامتی مفید هستند، دلیل برای موفقیت داروهای گیاهی نمیشود. این بازار برای توسعه، نیازمند برندسازی است. باید پزشکان و مصرفکنندهها، در مقابل انتخاب یک داروی گیاهی، به بلوغ برسند و در این میان نقش شرکتهای داروهای گیاهی، برای ایجاد این بلوغ در مصرفکنندگان و پزشکان، بسیار حیاتی است. مصرفکنندگان باید نسبت به مزیتها و عوارض داروهایی که مصرف میکنند آگاه باشند. در این میان بسیار ضروری است که در توسعه بازار، نگاه محصولمحور نداشته باشیم. نگاه محصولمحور، سبب میشود در صورت نبودن محصول، برند شما فراموش شود. چیزی که باعث میشود شما در عرصه داروهای گیاهی، مشتریهای وفادار خود را پیدا کنید، نگاه برند محور است که این نگاه، در حوزه سلامت، پدید نمیآید مگر با فرهنگسازی سلامت. فعالان حوزه داروهای گیاهی باید پیش از تبلیغ محصول خود، تبلیغ سلامتی را برای مردم انجام دهند.
میثم کریمی یکی از اعضای تیم برگزارکننده همایش طلای سبز و بانی این نشست هماندیشی، در این نشست بیان کرد: با توجه به توسعه شهرنشینی و مشکلاتی که از عوارض داروهای شیمیایی بر سلامت مردم وارد میآید، رفتن به سمت استفاده بیشتر از داروهای گیاهی یک موضوع اجتنابناپذیر است اما این حوزه با خطراتی روبروست که قصد داریم در این نشست هماندیشی به بررسی آنها بپردازیم.
وی ادامه داد: بستهبندی نامناسب، محصولات زیرزمینی، رقابت نادرست و عدم آگاهی مصرفکنندگان به این دسته از داروها، از جمله چالشها و معضلاتی است که شرکتها و مردم با آن روبهرو هستند. از طرف دیگر پزشکان نیز کمتر به تجویز داروهای گیاهی رغبت نشان میدهند.
کریمی گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که در حوزه داروهای گیاهی مشاهده میشود جایزههایی است که برای این داروها در نظر گرفته میشود و کار به جایی میرسد که داروخانهدار برای اینکه از این جایزهها استفاده کند مدام اقدام به خریداری میکند و در نهایت انباری از داروهای گیاهی در داروخانهها پدید میآید.
وی به نظرسنجی ماهنامه غذا و دارو از جامعه آماری داروسازان و داروخانهداران اشاره کرد و گفت: طبق نظرسنجیهایی که صورت گرفته و طبق اطلاعاتی که داروسازان و داروخانهدارها به ما دادهاند، 51 درصد مردم هنوز تفاوت میان داروهای گیاهی و گیاهان دارویی را نمیدانند.
کریمی عنوان کرد: همچنین در این نظرسنجیها، آمار قابل توجهی از مردم اقدام به خوددرمانی و دگردرمانی میکنند که ساماندهی این موضوع نیازمند فرهنگسازی بیشتر در این حوزه است. از طرف دیگر مشکلی که گریبانگیر حوزه داروهای گیاهی است گریزان بودن سرمایهگذاران است. سرمایهگذاران حس میکنند تولید داروهای گیاهی، ریسک بالایی دارد و امکان برگشت سرمایه برایشان کم است.
وی گفت: استفاده از پوسترهای یکشکل و شعارهای کلیشهای در داروخانهها برای فروش بیشتر دارو، نبودن سیستم توزیع مناسب و نداشتن بستهبندی خلاق از دیگر مشکلاتی است که در حوزه داروهای گیاهی مشاهده میشود.
کریمی با اشاره به این جمله که (بستهبندی لباس شما نیست، سخنرانی شماست) بیان کرد: با توجه به اینکه مردم شناخت کافی از داروهای گیاهی ندارند، بستهبندی خلاق میتواند به عنوان یک رسانه، اطلاعات مناسبی را در اختیار مصرفکنندگان قرار دهد. میتوان ادعا کرد که داروهای گیاهی اصلیترین موضوعی است که نیازمند بستهبندی خلاق است.
وی در نهایت با اشاره به تشکیل کارگروه روابط عمومی پنجمین همایش طلای سبز بیان کرد: با توجه به مشکلاتی که امروزه در حوزه داروهای گیاهی مشاهده میشود، ما نیازمند این هستیم که بیشتر با تعامل شما دوستان دستاندرکار در حوزه داروهای گیاهی، به بررسی این حوزه بپردازیم و راهحلی برای رفع معضلات اتخاذ کنیم که در همین راستا پیشنهاد میشود کارگروهی متشکل از پزشکان، تولیدکنندگان و مدیران R & D و علمی شرکتها، به بررسی این موضوع بپردازد.