به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، به نقل از نشریه آنلاین 'لکونوتیتزیه'، این انجمن در همایشی که با همکاری دانشگاه 'برگامو' در شهر لکو در شمال ایتالیا برگزار شد، اعلام کرد: ایران یکی از 20 اقتصاد بزرگ در جهان است. تولیدات ناخالص ملی این کشور به 1600 میلیارد دلار می رسد و شاخص رشد سالانه آن نیز برابر با 6.6 درصد است. ایران جامعه ای با ثبات و دمکراتیک است که در یک بستر آرام در یک منطقه جغرافیایی پیچیده قرار گرفته است. ایران غنی از منابع طبیعی و با ساختارهای زیربنایی توسعه یافته است.
این نشریه نوشت: انجمن اپیلکو، ایران را فرصتی دانست که پیش از این نیز توسط شرکت های ایتالیایی تجربه شده است و اکنون شرکت های کوچک و متوسط در شهر لکو در شمال ایتالیا نیز می خواهند این فرصت بزرگ را تجربه کنند.
این نشریه افزود: در این همایش که برای آشنا شدن با فرصت های موجود تجاری در ایران برگزار شد، پویا جبل عاملی و حسین آیتی از بانک مرکزی ایران، در خصوص آینده اقتصادی و توسعه بانکی ایران و جهان دانشگاهی سخنانی را عنوان کردند. همچنین غلامرضا کشاورز حداد و سمانه مردانه تحلیلی از بازار کار و بافت صنعتی ایران را برای مخاطبان ایتالیایی عرضه کردند.
در این همایش همچنین 'میکله برونلی' و 'لائورا گالئوتی' کارشناسان دانشگاه برگامو ایتالیا، 'ماریو چزارونی' رئیس کونفاپیندوستریا' استان لومباردیا، جوزپه اسکاکاباروتزی' مشاور استانی و 'ویرجینیا بریویو' شهردار و 'دانیئله ریوا' رئیس اتاق بازرگانی شهر لوکا شرکت داشتند.
شرکت های کوچک و متوسط شهر لوکا، که تجربه معاملات تجاری با ایران را دارند، 21 میلیون یورو صادرات و 9 میلیون یورو واردات از ایران داشته اند.
به گزارش ایرنا، مرکز ملی آمار ایتالیا (ایستات) چندی پیش در گزارشی اعلام کرد که صادرات کالاهای ایرانی به ایتالیا در هفت ماهه نخست سال 2016 (از فروردین تا آبان 95) به 523 میلیون یورو رسید که در قیاس با مدت مشابه سال پیش از آن (2015) که 267 میلیون یورو بود، افزایش نشان می دهد.
طبق این آمار، صادرات ایران به ایتالیا در ماه آگوست 2016 (مرداد-شهریور 1395) برای نخستین بار در چند سال اخیر از صادرات ایتالیا به ایران پیشی گرفته است.
تحریم های تجاری علیه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال 2016 و همزمان با اجرایی شدن برجام رفع شد و با اینکه عملاً امکان رفع همه موانع تجاری بلافاصله پس از اجرای برجام وجود نداشته است، اما برقراری روابط کارگزاری بانکی بین تعدادی از بانک های ایران و ایتالیا، بازگشت تدریجی شرکت های بین المللی حمل و نقل و بیمه به بازار ایران و گشایش در فضای کسب و کار کشورمان در دوره پسابرجام و اشتیاق شرکت های ایتالیایی به شروع مجدد همکاری با شرکای تجاری قدیمی خود در ایران باعث رونق گرفتن فعالیت های تجاری همزمان با آغاز سال 2016 شد.
سفر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و هیات رسمی و تجاری همراه در بهمن ماه سال 94 به رم و متقابلاً سفر متئو رنتزی نخست وزیر وقت ایتالیا و هیات تجاری همراه به تهران و امضای 20 سند همکاری های صنعتی، معدنی و تجاری بین دو کشور در طی این دو سفر را می توان به عنوان نقطه عطفی در روابط تجاری بین دو کشور در دوران پسا برجام برشمرد.
مبادله هیات های تجاری بین دو کشور حتی قبل از اجرایی شدن برجام، حاکی از تمایل بسیار بالای تجار و صاحبان صنایع دو کشور بر شروع مجدد همکاری های اقتصادی و تجاری است. از این قبیل مبادلات هیات های تجاری بین دو کشور، می توان از سفر هیات های تجاری مناطق «مارکه» ایتالیا در تیر 95 و «امیلیا رومانیا» در آذر 95 به ایران و سفر هیات تجاری استان مازندران به مارکه ایتالیا در دی 95 نیز نام برد.
پیش بینی می شود که در پی مذاکرات صورت گرفته بین شرکت های ایرانی و ایتالیایی در این نمایشگاه نیز میزان صادرات ایران به ایتالیا در آینده ای نزدیک افزایش زیادی داشته باشد.