به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو سیدحسن موسوی نژاد در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته با یادآوری رونمایی از روش نوین سخت خطوط ریلی و مترو در کشور، اظهار کرد: اسلب تراک زیرسازی پیش ساخته برای اجرای پروژه های ریلی است که بلافاصله قطار می تواند از روی آن عبور کند، این در حالی است که در روش کنونی ساخت راه آهن (بالاست) حداقل یکماه پس ساخت خطوط می توان از آنها استفاده کرد.
وی از سرعت و دقت بالا به عنوان مزیت های اسلب تراک نام برد و با بیان اینکه هزینه اجرایی این روش در مقایسه با روش کنونی 15 تا 20درصد بیشتر است، افزود: مزیت بسیار ارزشمند اسلب تراک، هزینه تعمیر و نگهداری آن است و تقریبا نیازی به تعمیر ندارد، اما خطوط ریلی اجرا شده با روش "تراورس" و "بالاست" هر 2 تا 5 سال نیازمند تعمیرات اساسی است.
وی با اشاره به اینکه امتداد خط 4 مترو تهران، ادامه خط 3، خط یک مترو شیراز، خط یک مترو اهواز، زیرگذر راه آهن در منطقه 17 و ... با روش اسلب تراک اجرا شده است، تصریح کرد: اسلب تراک روش جدیدی در ایران است که البته مدت هاست در اروپا از آن استفاده می شود و روزانه می توان با این شیوه، 700 تا 1000متر خطوط ریلی را ساخت یا بازسازی کرد.
عضو هیئت مدیره تدبیر عمران جم یادآور شد: در حال مذاکره با راه آهن جمهوری اسلامی ایران هستیم، البته به دلیل نو بودن این روش، فراگیر شدن آن در اجرای پروژه های ریلی زمانبر است.
موسوی نژاد ادامه داد: به راه آهن پیشنهاد داده ایم در داخل تونل ها که تعمیر و نگهداری آنها بسیار سخت و هزینه بر است از اسلب تراک استفاده شود.
وی بیان کرد: در خطوط ریلی ساخته شده با روش اسلب تراک قطار می تواند با سرعت های بالای 200 کیلومتر در ساعت سیر کند.
وی با اشاره به برنده شدن در مناقصه تعمیر و نگهداری راه آهن اصفهان-شیراز گفت: نیازی به حمایت های دولتی نداریم و در توسعه کشور وظیفه داریم به دولت کمک کنیم. فقط از دولت می خواهیم پول ما را به موقع پرداخت کند.
گفتنی است اردیبهشت سال گذشته از اسلب تراک به عنوان فناوری روز اروپا در احداث خطوط راه آهن در کشور رونمایی شد. به نظر می رسد با توجه به مزیت های غیرقابل انکار در مقایسه با شیوه قدیمی "بالاست"، کارفرماها در آینده ای نزدیک چاره ای جز استفاده از اسلب تراک برای اجرای پروژه های ریلی نداشته باشند.