به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، رضا رضایی با اشاره به فعال بودن یکهزار قطعه ساز در کشور گفت: فقط ۶۰۰ شرکت(۶۰درصد) قطعه ساز شناسایی شده اند و دارای کد هستند و مقید به تولید قطعات داخلی با کیفیت هستند. او گفت: این تولید کنندگان برای ما قابل رصد و کنترل هستند.
او ادامه داد : ۴۰۰ قطعه ساز دیگر برای ما قابل شناسایی نیستند و جنس نامطلوب و تقلبی تولید می کنند، در حال حاضر وزارت صنایع بسیار سختگیرانه عمل می کنند و امیدواریم که تولیدات قطعه خودرو به سمت و سوی کیفیت مطلوب پیش رود و جلوی قاچاق گرفته شود.
رضایی با اشاره به اینکه جنس قاچاق در بازار ۳۳ درصد قیمت واقعی را کاهش می دهد گفت: امیدواریم همه قطعات دارای شناسه تولید باشند.
رئیس انجمن قطعه سازان از مصرف کنندگان خواست که قطعات داخلی با کیفیت مطلوب استفاده کنند. وی افزود: برخی مواقع واردکنندگان لوازم و قطعات خودرو در خارج از کشورقطعه خودرو را با بسته بندی و برند اصلی انجام می دهند که تشخیص تقلبی و اصل بودن آن به سختی صورت می گیرد.
او با بیان اینکه قطعه سازان قانونی و برند معروف کد شناسایی و کد رهگیری دارند افزود: رضایی معضل اصلی را تولید نامطلوب و قاچاق دانست، تولید قطعات داخلی با کیفیت مطلوب توان اشباه بازار را ندارند و همین کشش بازار باعث ورود جنس خارجی نامطلوب یا تولید داخلی زیر پله ای و نامرغوب می کند.
رضایی افزود: سال گذشته ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو تولید شده است که این حجم خودرو بیشتر از تولید خود به قطعات یدکی نیاز دارند.
او گفت: قطعات نامطلوب باید برگشت داده شوند و روی خودرو سوار نشود، براساس سفارشی که شرکت خودرو ساز به شرکت قطعه ساز می دهد، ابتدا باید براساس الزامات استاندارد و شرایط هشت گانه ای نمونه سازی شود و این نمونه ها آنقدر تکرار می شود تا با کیفیت و قالب نوع اصلی (اورجینال) تطبیق یابد.
رضایی گفت: بیش از ۱۷ نوع خودرو جدید به بازار می آید که براساس شرایط استاندارد تولید و قطعه سازی می شود.
طراحی نرم افزار برای بهبود سرویس خودرو
علیرضا نیک آئین رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران دیگر مهمان برنامه گفت: صنعت خودرو سازی در کشور ما و در بسیاری از کشورهای خارجی جزء صنایع پررونق و سودآور به حساب می آیند در صورتی که رتبه خودروسازی در کشور ما با خودروسازی دنیا فاصله زیادی دارد.
رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران افزود: با وجود بیش از ۱۶ میلیون خودروی سبک و سنگینی که در کشور تردد می کنند بحث تعمیرات و خدمات پس از فروش به درستی مدیریت نمی شوند با توجه به اینکه فضای مناسبی برای صنف تعمیرکاران وجود دارد.
او گفت: شرایط فعلی در موضوع قطعات خودرو خوب نیست و علت آن هم وجود قطعات تقلبی در سطح گسترده است و از طرفی هم از قطعات با کیفیت تولید داخل حمایت های لازم به عمل نمی آید و این مشکل در صنف ما بسیار تاثیر گذار است.
نیک آئین گفت: عده ای سودجو در بازار اقدام به تولید قطعات تقلبی با برند اصلی می کنند و علاوه بر این موضوعاتی مانند سوخت، روغن و فیلترهای تقلبی هم از جمله مشکلات صنف تعمیر کاران است که باید به درستی مدیریت شوند.
رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران با اشاره به روش های تهیه قطعات خودرو گفت: تهیه قطعات خودرو در برخی مواقع توسط مالک و در زمان هایی توسط مکانیک تهیه می شود و بحث ارزان بودن برخی قطعات این میان مشکلاتی را به وجود می آورد و آن هم اینکه مشتری و مکانیک به دنبال قطعه با قیمت مناسب و باکیفیت هستند و بایستی مدیریت هزینه و برخورد با توزیع کنندگان یا تولید کنندگان قطعات تقلبی با همکاری انجمن قطعه سازان و تعمیرکاران انجام شود.
نیک آئین گفت: بیشتر شکایت ها در مورد قطعات معیوب و تقلبی از سوی مشتریان مطرح می شود و به خدماتی است که دریافت کرده اند و رضایت هم ندارند و علت آن هم قطعات تقلبی موجود در بازار است.
او افزود: گارانتی قطعات از وظایف قطعه سازان است و باید توسط قطعه سازان مشخص و به تعمیرکاران ارائه شود نه اینکه مکانیک بعد از تعمیر خودرو و تعویض قطعه به مشتریان گارانتی بدهند.
نیک آئین گفت: ما برای بهتر شدن سرویس تعمیرکاران در تدارک طراحی نرم افزاری هستیم تا سرویس دوره ای، نظارت و سرویس در منزل در این نرم افزار دیده شده است و تعمیرکاران با ارائه خدمات مناسب به مشتریان ستاره دریافت می کنند و به زودی از این نرم افزار رونمایی می شود.