رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به خریداری تجهیزات ایمنی آزادراه تهران-شمال گفت: روند تکمیل ترمینال سلام در فرودگاه امام مناسب ارزیابی میشود، اما ممکن است به علت تغییر مشخصات موردنظر وزارت راه، در بهرهبرداری از این پروژه چند ماهی زمان اضافه شود.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعیدیکیا درباره زمان بهرهبرداری از قطعه اول آزاد راه تهران - شمال، بیان کرد: تکمیل قطعه اول آزاد راه تهران - شمال در دست اجرا است؛ خوشبختانه قطعه چهار این آزادراه از مرزنآباد تا چالوس زیر بار ترافیک است و تلاش می کنیم تا پایان سال جاری قطعه اول آن نیز برای عبور و مرور مردم از بزرگراه همت تا شهرستانک آماده شود.
وی ادامه داد: روند اجرایی کار در قطعه اول با بیش از 85 درصد پیشرفت فیزیکی بسیار خوب ارزیابی میشود و معاون اول رئیس جمهور که چندی پیش از این آزادراه بازدید داشتند، آن را افتخار مهندسی کشور اعلام کرد.
وی توضیح داد: ما برای نخستین بار در کشور مسیر آرایی (معماری راه) را در این آزادراه آغاز کردیم و تجهیزات مورد نیاز برای ایمنی این آزادراه خریداری شده، همچنین پیمانکاران کار خود را در منطقه دوم که 60 درصد آن تونل است آغاز کردهاند و انتظار داریم با تلاش پیمانکاران، قطعه اول تا پایان امسال به بهره برداری برسد.
سعیدی کیا تصریح کرد: قطعه یک آزادراه تهران - شمال به طول 32 کیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک میرسد.
به گفته رئیس بنیاد مستضعفان با افتتاح این قطعه قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می گذرد حذف و مسیر تهران به شمال حدود 60 کیلومتر کوتاه میشود؛این قطعه 32 کیلومتری دارای 16 پل و 32 هزار متر تونل رفت و برگشت است.
سعیدی کیا ادامه داد: برای آماده سازی کل آزادراه 123 کیلومتری تهران-شمال در مجموع باید 145 تونل در باند رفت و برگشت این مسیر بین استان تهران و مازندران به طول تقریبی 121 کیلومتر ساخته شود و تعداد پلهای بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت نیز 97 پل به طول حدود 13 کیلومتر است و با شیب حداکثر 6 درصدی جاده در بعضی نقاط، تردد در این محور بیش از 35 درصد کاهش مصرف سوخت خواهد داشت.
سعیدی کیا ادامه داد: برای ساخت این آزاد راه به خصوص در قطعه یک آن مشکلات زیادی در خصوص زمینهای معارض وجود داشت که خوشبختانه با همکاری همه دستگاه های اجرایی، وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان مشکلات مربوط به زمینهای معارض این منطقه حل شد و شرکت آزادراه تهران - شمال که وابسته به بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد با احداث قطعات دو و سه در نهایت این آزادراه در سال 1401 به بهره برداری کامل برسد.
به گفتهی سعیدی کیا پیشرفت قطعه یک این آزاد راه تا پایان سال 1393 و در 19 سال گذشته فقط 33 درصد بوده، اما با تلاش و عزم مشترک بین بنیاد مستضعفان، وزارت راه و شهرسازی پیشرفت این قطعه از 1394 تا 1395 به بیش از 45 درصد رسید و هم اکنون پیشرفت فیزیکی منطقه یک این آزاد راه به بیش از 85 درصد رسیده تا برای بهره برداری هموطنان آماده شود.
* تغییر زمان افتتاح ترمینال سلام به دلیل اعمال تغییرات جدید
وی در خصوص اینکه ترمینال سلام فرودگاه امام برای ظرفیت بیش از 6 میلیون مسافر چه زمانی تکمیل می شود؟ گفت: پیش از این ترمینال سلام برای پذیرش سالیانه 4 میلیون مسافر در حال تکمیل بود، اما با نظر مسئولان وزارت راه ظرفیت آن به بیش از 6 میلیون مسافر افزایش یافت.
وی ادامه داد: از ابتدا عملیات ساخت این ترمینال توسط یکی از شرکتهای بنیاد آغاز شد، اما به علت اتمام اعتبارات وزارت راه و شهرسازی کار متوقف شده بود که پس از مدتی وزیر راه و شهرسازی در نشستی ادامه کار ساخت این ترمینال را مطرح و با مصوبه هیات دولت عملیات ساخت این ترمینال با مدل جدید تامین مالی توسط بنیاد و سپس بازپرداخت توسط وزارت راه آغاز شد.
وی ادامه داد: در این طرح قرار است بنیاد با تامین مالی آن از منابع داخلی و تسهیلات بانکی عملیات ساخت این ترمینال را ادامه دهد؛ به هر حال بهرهبرداری از این ترمینال عوایدی دارد و مقرر شد این عواید در حسابی ذخیره تا پس از مدتی منابع مالی سرمایهگذاری و سود تسهیلات بانکی از محل این حساب به بنیاد بازگردد.
سعیدی کیا تصریحکرد: هماکنون عملیات ساخت این ترمینال در فرودگاه امام خمینی (ره) ادامه دارد و تلاش خواهیمکرد تکمیل آن با سرعت بیشتری دنبال شود هرچند که ممکن است چند ماهی در بهره برداری از آن به علت تغییر مشخصات موردنظر وزارت راه زمان آن را اضافه کرد.
* در حوزه ریلی ارائه خدمات مناسب به مردم را دنبال میکنیم
وی درباره ضرورت توسعه شرکت حملونقل ریلی راهآهن شرقی بنیاد نیز گفت: بنیاد دو شرکت در حوزه ریلی دارد که یکی در حوزه مسافری و یکی در حوزه باری فعال است و طبق برنامه به دنبال ادغام این دو شرکت بودیم اما راهآهن با آن موافقت نکرد.
رئیس بنیاد مستضعفان ادامه داد: در حوزه باری این شرکت ریلی به دنبال کار اقتصادی است، بنیاد درصدد است فعالیت این دو شرکت توسعه یابد اما در حوزه مسافری ما در صدد ارائه خدمات مناسب به مردم هستیم.
وی گفت: راهآهن شرقی بنیاد در تلاش است بهترین خدمات را به مردم ارائه دهد تا مردم با آرامش و آسایش بیشتری از قطارهای این شرکت در مسیرهای مختلف استفاده کنند.