طبق روایات معتبر ولادت امام موسی کاظم «علیه السلام» در روز چهاردهم ذیحجه است و هفتم صفر به اشتباه در بین مردم شهرت پیدا کرده است.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ کمتر کسی هست که جرات میکند این حقیقت را فاش کند. حجت الاسلام ناصر رفیعی از معدود اشخاصی است که یکم ذیقعده ۱۳۹۳ در جمع زائران حرم حضرت معصومه این مطلب را به صراحت بیان کرد. متاسفانه بر اساس مدارک و مسانید نامعتبر و احیانا اشتهار، در روز هفتم صفر دوگانگی عجیبی حاکم است.
طی سالیان اخیر در حالی که صدا و سیما و محافل عمومی به تبعیت از تقویم رسمی کشور این روز را به میلاد امام موسی کاظم (ع) اختصاص میدهند، بیوت مراجع تقلید و علما و به طور دقیقتر شهر مقدس قم سیاهپوش و عزادار بود. ماجرا از این قرار است که هفتم صفر به قول شیخ مفید، کفعمی و شهید اول، سالروز شهادت امام حسن مجتبی است و برخی از علما معتقدند این قول محکمتر از روز ۲۸ صفر است. در این میان دو دیدگاه وجود داشت. اول اینکه: روز هفتم صفر ولادت امام کاظم (علیهالسلام) نیست؛ اشتهار آن به این مناسبت کار ناصرالدین شاه است و باید این اشتباه اصلاح شود.
نظر دوم اینکه اگر چه هفتم صفر ولادت امام هفتم است، از آنجا که جنبه عزا بر شادی مقدم است باید در این روز مراسم عزا به پا شود. البته برخی از علما همانند مرحوم آیت الله بهجت نیز معتقد بودند بهتر است هم به ذکر فضائل و مناقب امام هفتم پرداخته شود و هم به ذکر مصیبت امام دوم. انتقاداتی هم به سبب شادی برنامه های صدا و سیما در هفتم صفر و تبریک گفتن در این روز مطرح شد و برخی از ائمه جمعه تجدید نظر در این وضع را خواستار شدند.
این اعتراضها سبب شد که در تقویم رسمی کشور، تاریخ ولادت امام موسی کاظم (علیهالسلام) از هفتم صفر به ۱۴ ذی حجه تغییر یابد. اضافه شدن یک مناسبت یه تقویم یا حذف شدن از آن تابع تشریفاتی است که در شورای فرهنگ عمومی انجام میشود. حجتالاسلام سید حسن شاهمرادی دبیر شورای فرهنگی عمومی در این باره اذعان داشته که مبنای تصمیم دبیرخانه در تغییر تاریخ ولادت امام هفتم، پژوهش یکی از محققان حوزه علمیه قم بوده که پس از تأیید نهایی، در تقویم امسال درج شده است.
البته پژوهشگر حوزه علمیه در جایی گفته است که «امکان اینکه پژوهشگر دیگری به نتیجهای متفاوت برسد وجود دارد.»
اما باید گفت که روایات مشهور، ذیحجه را ماه ولادت امام هفتم میدانند. از جمله کتاب محاسن بَرقی (ج ۲ ص. ۳۱۴) که در روایت مفصلی از ابوبصیر نقل میکند: ما «حج» را خدمت امام صادق (علیهالسلام) انجام دادیم، در همان سالی که پسرش موسی متولد شد و چون در ابواء (منزلی میان مکه و مدینه) منزل کردیم، برای ما سفره چاشت انداخت.
در این میان که ما چاشت میخوردیم فرستاده حمیده (همسر امام صادق) آمد و به ایشان گفت حمیده عرض میکند من دردی مثل حال زائیدن در خود احساس میکنم. امام برخاست و با او رفت و پس از بازگشت فرمود: خداوند به من پسری داد که بهترین کسی است که در خلق خود آفریده است.
در کتاب دلائل الامامه نوشته طبری ص. ۳۰۳ هم روایتی از امام عسکری (علیهالسلام) نقل شده است که فرمودند: امام کاظم (علیهالسلام) در ماه ذیحجه در ابواء به دنیا آمد. همان طور که ملاحظه میکنید در دو روایت نخست تصریح شده است که ولادت امام کاظم (علیهالسلام) اولا در بازگشت از سفر حج تمتع بوده است. ثانیا در همان سالی بود که حج به جا آوردند (نه در ماه صفر سال بعد). ثالثا: از روایت منهال به دست میآید که در ابواء و در ماه ذیحجه بوده است. همین روایت موجب میشود که اگر قبول کنیم میان علما شهرتی بر وقوع ولادت حضرت در هفتم ماه صفر باشد با وجود این روایات از قدرت ساقط و ضعیف میگردد.