معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: بدون شک جدایی آموزش علوم پزشکی از وزارت بهداشت پاسخگویی به نیازهای سلامت مردم را با مشکل مواجه میکند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از وزارت بهداشت، باقر لاریجانی در نشست مدیران مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی کشور گفت: اخیرا مباحثی مطرح میشود که آموزش علوم پزشکی باید از وزارت بهداشت جدا شود و با وزارت علوم یکی شود. این موضوع اصلا به صلاح کشور نیست و صدمات جبران ناپذیری را به بدنه بهداشت و درمان کشور وارد میکند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: این موضوع سالها پیش در مراجع قانون گذار مختلف از جمله در صحن علنی مجلس مطرح شد و مخالفین و موافقین زیادی داشت. بعدها نیز در زمان بررسی سیاستهای کلی نظام سلامت این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد و مباحث خیلی جدی نیز در این زمینه مطرح شد و در نهایت جدایی آموزش علوم پزشکی از سایر رشتهها و باقی ماندن آن در وزارت بهداشت به عنوان مصوباتی که مورد تایید رهبری قرار گرفت ابلاغ شد.
وی تاکید کرد: اکنون با تصویب این موضوع و ابلاغ آن توسط مقام معظم رهبری وقت اجرا و پیگیری است و دیگر زمان برگشتن به عقب نیست.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه در حوزه آموزش و پزشکی برنامه ریزی دقیقی در تربیت نیروی انسانی داشته ایم تا بر مبنای نیاز کشور نیرو تربیت کنیم، به طوری که علیرغم برخی چالشها فارغ التحصیلان حوزه علوم پزشکی کمتر برای ورود به بازار کار مشکل دارند.
وی خاطرنشان کرد: فارغ التحصیلان علوم پزشکی، چون در عرصههای بالینی تربیت میشوند از ابتدا برای ورود به محیطهای بالینی آموزش میبینند و با چالش کمتری مواجه هستند و به سرعت میتوانند وارد بازار کار شوند. بحث آموزشهای حرفهای مهارتی برای اینکه افراد بتوانند وارد عرصه کار بشوند و درحوزه پزشکی سالها است که اجرا میشود.
لاریجانی با بیان اینکه برخی از همکاران در سایر بخشها محاسباتی انجام میدهند و با درنظر گرفتن تعداد دانشجویان حضوری، غیر حضوری، پیام نور و ... میگویند درصد کمی از دانشجویان کشور در حوزه پزشکی مشغول به تحصیل یا فارغ التحصیل هستند، تفاوتهای جدی با سایر گروهها دارد، اضافه کرد: اگر همین استنباط و محاسبات را هم که در نظر بگیریم و بگوییم حوزه علوم پزشکی تعداد محدودی دانشجو دارد، ۳۰ درصد تولیدات علمی کشور در حوزه علوم پزشکی تدوین میشود.
وی یادآور شد: حوزه علوم پزشکی یکی از پیشروترین حوزههای تولید علم در کشور است و این در حالی است که وزارت بهداشت درگیر آموزش پزشکی، پژوهش پزشکی و ارائه خدمات به صورت همزمان است. اینها نشان دهنده اثربخشی فعالیتهای آموزشی و پژوهشی وزارت بهداشت است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: نکته دیگر این است که افراد تصور میکنند در هیچ یک از کشورهای دنیا آموزش علوم پزشکی و نظام ارائه خدمات مانند کشور ما با هم ادغام نشده است. این تصور درستی نیست. کشورهای دیگر هم چنین سیستمی دارند و این ادغام در سطح دانشگاههای پزشکی به اشکال مختلف اجرا میشود.
وی افزود: بسیاری از دانشگاههای خوب دنیا این دیدگاه را دارند که اگر چه ما مسئولیت داریم که سلامت مردم را تامین کنیم و در کنار آن حرکت در مرزهای دانش علوم پزشکی هم یکی از ماموریتهای ما است و در عین حال باید نیروی انسانی این حوزه را نیز به گونهای تربیت کنیم که با عرصههای کار بالینی آشنا شوند. پس موضوع ادغام آموزش علوم پزشکی و نظام ارائه خدمات سلامت به اشکال متفاوتی در دنیا مطرح است.
لاریجانی تاکید کرد: دانشجویانی که در حوزه علوم پزشکی کشور تربیت میشوند و میخواهند به مردم ارائه خدمت بدهند باید از نزدیک با مشکلات بهداشتی و درمانی کشور آشنا شوند و این موضوع جز با آموزش این دانشجویان در عرصههای بهداشتی و بالینی و از طریق تلفیق آموزش در محیطهای بالینی میسر نیست.
وی افزود: امروز با مقایسه سادهای میبینیم دانش آموختگان برخی از حوزههای غیر پزشکی ممکن است سالها طول بکشد که بتواند در شبکه بهداشت و درمان کشور جا بیافتند و کار کنند چرا که آموزشهای لازم را ندیده اند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری و همچنین قوانین بالادستی بارها بر کسب مرجعیت علمی در حوزههای مختلف تاکید کرده اند گفت: در شرایط فعلی باید از تصمیماتی که کشور را از این هدف دور میکند پرهیز کنیم.
وی بیان کرد: توسعه علوم سلامت کشور موضوعی است که مورد تاکید و حمایت مقام معظم رهبری است و باید به این هدف که در سیاستهای کلی نظام سلامت آمده متعهد باشیم. در این شرایط جداسازی آموزش علوم پزشکی از وزارت بهداشت به هیچ وجه به صلاح کشور نیست و هزینه بسیار سنگینی برای کشور و سلامت مردم خواهد داشت.
لاریجانی گفت: تعداد زیادی بیمارستان آموزشی داریم که در عین حال به مردم نیز خدمات ارائه میدهند. اگر نظام ارائه خدمات و آموزش از هم جدا شود کشور را با مشکلات جدی روبرو میکند.
وی با بیان اینکه وزارت بهداشت در حال برنامه ریزی برای مشکلات جدی سلامت مردم با کمک آموزش و پژوهش است، اضافه کرد: به عنوان مثال بیماریهای غیرواگیر یکی از مشکلات سلامت مردم است و پژوهشهای زیادی در این زمینه در حال برنامه ریزی است و در آموزش علوم پزشکی نیز برای رفع این مشکلات برنامه ریزی جدی صورت گرفته و در حال اجرا است؛ لذا نمیتوان آموزش را از وزارت بهداشت منفک کرد.
معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه حوزه علوم پزشکی حوزه پیچیدهای است و با کمک اساتید و با بهره برداری از شبکه منسجم بهداشت و درمان کشور کارهای بسیار موثری در دست پیگیری است، گفت: اگر سطح دانش نیروهای علوم پزشکی کشورمان متناسب با نیازهای نظام سلامت ارتقا نیابد با چالشهای چشمگیری مواجه خواهیم شد.
وی گفت: البته چالش هایی هم وجود دارد و هیچ روش بدون چالشی در اجرای امور وجود ندارد. ولی در برهه زمانی فعلی همه در کشور باید برای ارتقای نظام سلامت و توسعه سلامت مردم تلاش کنند و اشکالاتی که وجود دارد را برطرف کنند؛ نه اینکه چالشهای بزرگتری را برای سلامت ایجاد کنند.
لاریجانی تاکید کرد: جدایی آموزش علوم پزشکی از وزارت بهداشت به هیچ وجه سبب ارتقای نظام سلامت نمیشود بلکه سلامت کشور را نیز با مشکلات جدی روبرو میکند.
وی گفت: مراکز توسعه آموزش علوم پزشکی نقش کلیدی در توسعه آموزش علوم پزشکی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور دارند و باید برنامه ریزی صحیحی برای توسعه حوزه آموزش علوم پزشکی صورت گیرد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: در ۲. ۵ سال گذشته که بحث تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی شروع شده نقشه راه روشنی را در حوزه آموزش پیش پای دانشگاههای علوم پزشکی کشور قرار داده است. هدف این نیست که دانشگاهها در تمام امور وارد شوند بلکه اگر یک دانشگاه در چند نقطه مهم در آموزش علوم پزشکی متمرکز شود زمینه ساز تحولات چشمگیری در دانشگاهها خواهد بود.
لاریجانی خاطرنشان کرد: سازمانهای جهانی نیز در برنامههای خود در برخی نقاط کلیدی تمرکز میکنند. به عنوان مثال سازمان جهانی بهداشت در برنامه کنترل بیماریهای غیرواگیر روی چند بیماری کلیدی کار میکند و تمام بیماریهای غیرواگیر را مدنظر نگرفته است.
وی با بیان اینکه توجه به حوزه آموزش در دولت دوازدهم بیش از پیش است گفت: در ابلاغ انتصاب روسای دانشگاههای علوم پزشکی اولین نکتهای که مورد تاکید قرار گرفته توجه به آموزش علوم پزشکی و تحول در این حوزه است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: بنابراین دانشگاههای علوم پزشکی کشور باید با شناخت ظرفیتهای خود روی نقاط خاصی برای توسعه آموزش علوم پزشکی متمرکز شوند و در عین حال که برنامههای تحولی را پیش میبرند سایر مباحث حوزه آموزش را نیز پیگیری کنند.
وی به ایجاد گفتمان آموزش در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: برنامههای تحول و نوآوری در آموزش موجب شده تا روسای دانشگاهها توجه بیشتری به حوزه آموزش داشته باشند و گرد آمدن روسا و معاونین آموزشی دانشگاهها در دبیرخانههای کلان مناطق آمایشی نقطه آغاز خوبی برای ارتقای آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی است.
لاریجانی اظهار داشت: البته میدانیم که مسئولین دانشگاههای علوم پزشکی کشور با چالش هایی روبرو هستند و حوزه آموزش نیز یکی از حوزههای پرکار در دانشگاهها است. ولی بستههای تحول آموزش این بستر را فراهم کرده تا گفتمان تحول در دانشگاهها مطرح شود و با یک نگاه جامع به آموزش افقها و چشم اندازهای این حوزه در دانشگاهها ترسیم شود.
وی با بیان اینکه مراکز توسعه کانون فکر در آموزش علوم پزشکی دانشگاهها هستند اظهار داشت: در دولت یازدهم به بحث تحول آموزش علوم پزشکی در سطح کلان و ملی پرداخته شد و در این دوره در نظر داریم تا تحول را در سطح مناطق آمایشی، دانشگاهها و حتی گروههای آموزشی در دانشکدهها نیز گسترش دهیم. هدف این است که گروههای آموزشی افقها و ماموریتهای روشنی را برای خود ترسیم کنند و در جهت این افقها حرکت کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرد: کارهایی هم برای نهادینهتر شدن مباحث تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی انجام شده است. در برنامه ششم توسعه مباحث مرتبط با تحول در آموزش علوم پزشکی مطرح شده و وزارت بهداشت باید در این راستا ارائه گزارش کند. در مباحث بودجهای نیز در حال برنامه ریزی با نهادهای مرتبط برای برقراری ارتباط بین بودجه و بستههای تحول هستیم.
وی تاکید کرد: کاری که میتواند تحول را به صورت پایهای نهادینه کند درگیر کردن اساتید و اعضای هیات علمی در مباحث تحولی است که بسیاری از دانشگاهها اساتید خود را در کارگروههای بستههای تحول مشارکت داده اند. اقدام خوب دیگری که در این زمینه انجام شد مشارکت دادن دانشجویان و استعدادهای درخشان در همایشها و نشستهای آموزش علوم پزشکی بود که موجب شد با مباحث مرتبط با تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی آشنا شوند.
لاریجانی با بیان اینکه بازنگری بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی آغاز شده گفت: تا آبان ماه امیدواریم این فرایند نهایی شود و نتایج آن در اولین نشست معاونین آموزشی دانشگاهها به بحث گذاشته شود.
وی افزود: در نظر است تا مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی چه در سطح وزارت بهداشت و چه در سطح دانشگاهها بیشتر در سیاستگذاری آموزش علوم پزشکی کشور درگیر شوند اظهار داشت: باید برای محصولات این سیاستها در دانشگاهها فکر جدی شود و بستری برای نگاه مبتنی بر شواهد در آموزش علوم پزشکی فراهم آید.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به ظرفیتهای زیادی که در دانشگاهها برای توسعه آموزش علوم پزشکی وجود دارد گفت: اجرای برنامههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی نیز عمدتا ماحصل زحماتی است که در دانشگاهها کشیده شده و امیدواریم با برنامه ریزی صحیح این مسیر توسعه یابد.