کد خبر:۶۴۵۷۷۳
معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش:
حمایت دولت منافاتی با مردمی بودن سوگواره عبرات ندارد
معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش معتقد است سوگواره بین المللی عبرات به نقش حمایتی و تسهیل گرانه دولت نیاز داشته و این جنبه منافاتی با مردمی بودن این رویداد فرهنگی و هنری ندارد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ مهدی فیض، معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ضرورتها در برگزاری سومین سوگواره بین المللی عبرات گفت: اربعین نظیر بسیاری از آموزههای دینی هم باید جنبه تبلیغ و ترویج حاکمیتی داشته و هم از پشتوانه مردمی برخوردار باشد. این دو جنبه، مکمل یکدیگر هستند و هریک به تنهایی کفایت نمیکنند.
وی افزود: اساسا وقوع انقلاب اسلامی بر این ایده مبتنی بود که همه ارزشهای دینی را در قالب حمایتهای حاکمیتی هم دنبال کنیم. به شرط آن که جنبه تحمیلی به خود نگیرد.
رئیس سازمان دانش آموزی همچنین خاطر نشان کرد: حمایت دولت و نقش تسهیل گری آن در رویدادی مثل سوگواره بین المللی عبرات نیاز است. اما مهمتر از آن جنبه نمادینی اربعین حسینی است. هنر نیز خود یک نماد است؛ بنابراین باید مراقب باشیم که اربعین را در هنر چندان نمادین هم بازتاب ندهیم.
وی ادامه داد: در واقع اگر نمادها مخاطب را به پیام اصلی رهنمون نکنند تاثیرگذار نخواهند بود. امام حسین (ع) قیام کردند تا مردم را از جهالت نجات داده و به آنها کمک کنند تا اسلام حقیقی را از اسلامهای تحریفی که معاویه و یزید دنبال میکردند، تمیز بدهند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به یک ضرورت در انتقال پیام عاشورا و اربعین بیان کرد: عاشورا مبتنی بر این پیام تشخیص سره از ناسره است؛ بنابراین هنر اربعین نیز باید اینطور باشد. در غیر این صورت اگر مثلا صرفا کلمات و واژههای مذهبی به خط خوش نوشته شوند و نامش را هنر دینی بگذاریم حال آن که متنهی به پیام نباشند، این هنر تاثیرگذار نخواهد بود.
وی گفت: اگر فرهنگ عاشورا در هنر منتقل شود، ابزار هنر، بهترین و کارآمدترین ابزار خواهد بود و ورود دولت که یک مفهوم عام است، نیز تعارض و منافاتی با جنبه خودجوش و مردمی بودن یک رویداد نظیر سوگواره بین المللی عبرات نخواهد داشت.
گفتنی است سومین سوگواره بین المللی عبرات توسط کمیته فرهنگی-آموزشی ستاد مرکزی اربعین به دبیری حامد نگارش در ۹ بخش هنری آذر و دی ماه امسال برگزار میشود.
وی افزود: اساسا وقوع انقلاب اسلامی بر این ایده مبتنی بود که همه ارزشهای دینی را در قالب حمایتهای حاکمیتی هم دنبال کنیم. به شرط آن که جنبه تحمیلی به خود نگیرد.
رئیس سازمان دانش آموزی همچنین خاطر نشان کرد: حمایت دولت و نقش تسهیل گری آن در رویدادی مثل سوگواره بین المللی عبرات نیاز است. اما مهمتر از آن جنبه نمادینی اربعین حسینی است. هنر نیز خود یک نماد است؛ بنابراین باید مراقب باشیم که اربعین را در هنر چندان نمادین هم بازتاب ندهیم.
وی ادامه داد: در واقع اگر نمادها مخاطب را به پیام اصلی رهنمون نکنند تاثیرگذار نخواهند بود. امام حسین (ع) قیام کردند تا مردم را از جهالت نجات داده و به آنها کمک کنند تا اسلام حقیقی را از اسلامهای تحریفی که معاویه و یزید دنبال میکردند، تمیز بدهند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به یک ضرورت در انتقال پیام عاشورا و اربعین بیان کرد: عاشورا مبتنی بر این پیام تشخیص سره از ناسره است؛ بنابراین هنر اربعین نیز باید اینطور باشد. در غیر این صورت اگر مثلا صرفا کلمات و واژههای مذهبی به خط خوش نوشته شوند و نامش را هنر دینی بگذاریم حال آن که متنهی به پیام نباشند، این هنر تاثیرگذار نخواهد بود.
وی گفت: اگر فرهنگ عاشورا در هنر منتقل شود، ابزار هنر، بهترین و کارآمدترین ابزار خواهد بود و ورود دولت که یک مفهوم عام است، نیز تعارض و منافاتی با جنبه خودجوش و مردمی بودن یک رویداد نظیر سوگواره بین المللی عبرات نخواهد داشت.
گفتنی است سومین سوگواره بین المللی عبرات توسط کمیته فرهنگی-آموزشی ستاد مرکزی اربعین به دبیری حامد نگارش در ۹ بخش هنری آذر و دی ماه امسال برگزار میشود.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.