معاون پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی از بخشنامه جدید وزارت علوم درباره رسالههای دانشجویی خبر داد که در این بخشنامه رسالهها به سطح بدیع، کاربردی، نظری وتوسعهای و تقاضامحور تقسیم بندی شده است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بهروز ابطحی معاون پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به بخشنامه جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در این بخشنامه رسالهها به سه سطح «بدیع»، «کاربردی»، «نظری و توسعهای و تقاضامحور» تقسیم بندی و به هر یک ضرایبی تشویقی تخصیص شده است.
وی ادامه داد: در این بخشنامه از دانشگاهها درخواست شده پیشنهادهای خود را در رابطه با بخشنامه مذکور ارائه کنند تا بعد از جمع بندی نهایی وزارت علوم، به دانشگاهها ابلاغ شود.
معاون پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی افزود: معاونت پژوهشی دانشگاه نیز قصد دارد پیشنهادات خود را بیشتر در خصوص حمایت از دانشجویانی ارائه کند که در رسالههای خود به موضوعات، بدیع، کاربردی، نظری و توسعهای و تقاضامحوربودن رساله توجه میکنند.
شایان ذکر است، سید حسن صدوق، رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز اخیرا در شورای آموزشی دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: نباید رسالهها و پایان نامهها در اتاق اساتید و کتابخانهها خاک بخورند، بلکه باید در توسعه کشور نقش آفرینی داشته باشند.
وی تاکید کرد: اگر نخواهیم با راهبرد دقیق حرکت کنیم سطح توسعه تنزل خواهد یافت. هدایت پایان نامهها و آموزش دانشجویان بر عهده استادان است. این پایان نامهها باید چارچوب داشته باشند و حتی الامکان به رفع یکی از مسائل اساسی کشور اشاره کنند همچون مسائل زیست محیطی، کشاورزی، صنعتی، خدمات و ... که بخشهای عمده اقتصاد کشور هستند.
رئیس دانشگاه در ادامه به مسأله قراردادهای پژوهشی و شفاف بودن آنها اشاره کرد و افزود: در حوزه قراردادهای پژوهشی باید مشخص شود دانشگاه و گروه چگونه از این قراردادها منتفع میشوند. باید به صحیح مصرف کردن منابع مالی توجه کنیم. هر کدام از ما باید خود را بازیگر ملی در جامعه برای حل مشکلات و مسائل آن بدانیم.