کد خبر:۶۶۱۰۸۹
آخوندی در همایش حمل‌ونقل:

اعتراف می‌کنم برای توسعه حمل‌ونقل ریلی موفق نبودم/ طرح هاشمی برای فروش تراکم نزدیک ایستگاه‌های مترو شدنی نیست

وزیر راه گفت: آقای هاشمی درباره فروش تراکم و گسترش املاک تجاری در نزدیکی ایستگاه‌های مترو صحبت کرد، اما این موضوع شدنی نیست.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، در سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دو بحران زندگی امروزی گفت: بحران قابلیت زندگی و بحران جابه جایی و حرکت دو بحران اصلی زندگی امروزی به شمار می‌روند هزاران میلیارد تومان برای ساخت و ساز در شهر‌ها هزینه شده، اما شهر‌ها به دلیل مشکلات ترافیکی آلودگی‌های زیست محیطی نظیر آب و خاک، قابلیت زندگی را ندارند. حرکت و جابه جایی در شهر و حومه شهر یک معضل جدی است و شهروندان را عصبی می‌کند یکی از نشانه‌های عصبانی بودن و آشفتگی ذهنی شهروندان معضل ترافیک‌های شهری است مردم به دلیل ساعت‌ها گرفتاری در ترافیک کلافه می‌شوند و به خشونت و پرخاشگری روی می‌آورند بنابراین باید اتفاق دیگری رخ بدهد.
 

وی در ادامه با اشاره به انتقاد مهندس تقی زاده به ساخت آزاد راه‌ها و بزرگراه‌ها در بازه زمانی بیست سال اخیر گفت: اکثر رسانه‌ها این موضوع را به تمسخر گرفته اند یکی از رسانه‌هایی که خیلی این موضوع را به تمسخر گرفت صدا و سیما بود در حالی که تمام اندیشمندان جهان به این نتیجه رسیده اند که قاعدتا سیاست خودرو محوری نتیجه اش بحران در جابه جایی و نهایتا بحران در زندگی است.

آخوندی در ادامه با اشاره به نیاز به فرهنگ سازی در این زمینه گفت: درباره چگونگی حل بحران ترافیک‌های شهری در دنیا راهکار‌های شفافی وجود دارد و ما نیاز به کشف جدیدی نداریم و ما فقط باید آن سیاست‌ها را اعمال کنیم اصلی‌ترین موضوع در نحوه اعمال سیاست که پیچیده‌ترین کار در جامعه است تغییر نگرش و تغییر بنیادین در اذهان عمومی است که تاکید می‌کنم این موضوع بسیار سخت و پیچیده است.

وی در ادامه با انتقاد از صحبت‌های رئیس شورای شهر گفت: آقای هاشمی درباره فروش تراکم و گسترش املاک تجاری در نزدیکی ایستگاه‌های مترو صحبت کرد، اما این موضوع شدنی نیست چرا که در این صورت باید در باقی قسمت‌های شهر تراکم فروخته نشود.

آخوندی افزود: اعتراف می‌کنم برای توسعه حمل و نقل ریلی موفق نبوده ام در طول ۴ سال جلسات متعددی با سازمان برنامه و بودجه داشته ایم، اما نگرشی برای گسترش شبکه ریلی وجود ندارد و حتی یک جلسه هم در این راستا تشکیل نشده است. حتی نمایندگان بعضی از شهرستان‌ها هم برای توسعه شبکه ریلی پافشاری و تاکیدی ندارند.
 
آخوندی افزود: طبق محاسباتی که انجام داده ایم روزانه ۹۲ هزار خودرو از کرج به سمت تهران عزیمت می‌کنند خیلی تلاش کردیم که حمل و نقل ریلی را در این مسیر گسترش دهیم تعداد دفعاتی که مقامات مسئول کشور از آزاد راه همت به سمت کرج بازدید کرده اند بیش از ده بار است تعداد جلساتی هم که رئیس سازمان برنامه و بودجه با من درباره پروژه آزاد راه همت به سمت کرج گذاشته اند بیش از ده بار است، ولی هنوز ما موفق نشده ایم یک بار با سازمان برنامه و بودجه یا هر سازمان دیگری درباره قطار و توسعه حمل و نقل بین تهران تا کرج جلسه بگذاریم بنابراین تغییر نگرش در ایران کار بسیار پیچیده‌ای است. اعتقادم بر این است که زندگی شهری در ایران هیچ چاره‌ای به جز توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی ندارد. رسیدن به یک فهم عمومی برای تغییر یک نگرش اشتباه بسیار سخت است و باید برای آن بسیار تلاش کنیم.

آخوندی در ادامه افزود: نمی‌شود همزمان با فروش تراکم در شهر‌ها در کنار مجتمع‌هایی نظیر ایستگاه‌های مترو هم تراکم بفروشیم اگر قرار باشد چنین کاری انجام شود شهر فروشی در سایر نقاط شهر باید حذف شود.

آخوندی در پایان گفت: در بسیاری از مناطقی که ابتدا شبکه ریلی افتتاح شده و سپس زندگی در آن مناطق شکل گرفته اساسا کانون‌های فقر ایجاد نشده است، اما در ایران کانون‌های فقر به شدت گسترش یافته اند یکی از مزایای مهم این زیرساخت این است که دسترسی آسان، ارزان و ایمن برای همه شهروندان امکان پذیر می‌شود که این همان جلوه بارز حقوق شهروندی و در راستای ارتقای منزلت اجتماعی است وقتی شما خروجی تصمیمات دولت و مجلس را می‌بینید نتیجه چه می‌شود؟ توزیع پول. توسعه فقر در حواشی شهر‌ها نتیجه زندگی در دوران قاجار نیست بلکه نتیجه زندگی مدرن در جامعه است، توسعه مدرن به ما می‌گوید برای ارتقای کیفیت زندگی نیاز به یک شبکه حمل و نقل عمومی داریم همچنان ما تحت تاثیر ایدئولوژی‌های چپ گرایانه به دنبال نظام توزیع هستیم، توزیع یارانه، توزیع پول، توزیع مواد غذایی، توزیع سبد کالا این‌ها نشانه آن‌ها هستند فقط شعار این را می‌دهیم که می‌خواهیم برای همه حق دسترسی برابر ایجاد کنیم، اما حق دسترسی برابر یعنی چه؟ یعنی کانون‌های فقر حق دسترسی برابر به شبکه‌های حمل و نقل عمومی داشته باشند و حتما این حمل و نقل ارزان باشد. همه شهروندان باید امکان دسترسی پیاده به محل سکونتشان که اولین ایستگاه حمل و نقل عمومی را داشته باشند این تمام جان مایه شهروند مداری است امروز متاسفانه به دلیل ازدحام جمعیت برخی از مردم حتی آسیب جدی می‌بینند دسترسی شهروند به شهر تجلی بارزش در این جمله است که اگر کسی ماشین نداشت بتواند به راحتی و سریع به نزدیک‌ترین ایستگاه حمل و نقل عمومی دست پیدا کند.
 
گزارش تصویری مرتبط را اینجا ببینید.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار