به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، قدیمخانی ظهر امروز در جلسه هماندیشی پیش رویداد ایدهپروری سوغات فرهنگی زائر خراسان رضوی که در سالن جلسات بنیاد پژوهشی آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد، گفت: مشهد سالانه 27میلیون زائردارد و طبق بررسیهای اخیری که صورت گرفته است، چرخه مالی این شهر با توجه به این تعداد زائر سه هزار میلیارد تومان است.
معاون آموزشی و پرورشی مرکز شهید آقاسی زاده خراسان رضوی بیان کرد: بیشک استفاده از وجود چنین پتانسیل مادی در مشهد، میتواند باعث رونق اقتصادی خوبی در شهر، استان وحتی کشور شود.
دبیر اجرای رویداد ایدهپروری سوغات فرهنگی زائر آستان قدس رضوی افزود: متاسفانه با وجود این چرخه مالی خوب در بازار مشهد به جای کالاهای ایرانی کالاهای چینی فراوان وجود دارد و آستان قدس رضوی به منظور استفاده از این ظرفیت مالی خوب در بازار مشهد تصمیم به کارگیری ایدههای جدید در این زمینه گرفته است.
قدیمخانی خاطرنشان کرد: طبق بررسی ها خوراکیها، پوشاک و اسباب بازیها بیشترین مشتری را دارند، چنانچه ایدهها در این سه زمینه باشد، به نظرمن بیشترین جامع هدف را در برخواهد گرفت.
وی متذکر شد: از دیگر مشکلات فروش نرفتن کالاهای ایرانی به روز نبودن و کیفیت پایین آنها است که باید به این امر نیز توجه شود.
دبیر اجرای رویداد ایدهپروری سوغات فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان اینکه مشهد بستر خوبی در جهت رونق اقتصادی کشور بوده است که نتوانستهایم تاکنون از آن بهره ببریم بیان کرد: شاهد هستیم که تولیدات روستاهای چین راحتتر از تولیدات روستاییان خودمان به بازارهای ایران میرسد.
دبیر اجرای رویداد ایدهپروری سوغات فرهنگی آستان قدس متذکر شد: معاونت علمی آستان قدس رضوی ایدههای را که قابلیت سرمایهگذاری دارند را به مرکز نوآوری این آستان معرفی می کند وبه آنها مکان مناسب و تسهیلات داده میشود که آنان بتوانند ایدههای خود را به تولید و توزیع برسانند.
قدیمخانی بیان کرد: کارگروههای که ایده خوبی داشته باشند، می تواند شرکت خصوصی ایجاد کند و با آستان قدس رضوی قرارداد ببندند.
سیاست آستان قدس حمایت از شرکتهای خصوصی است
در ادامه مراسم عابدین، مسئول برگزاری رویداد ایدهپروری سوغات فرهنگی زائر آستان قدس رضوی تاکید کرد: تنها یک درصد سوغات کشور مربوط به کالاهای ایرانی است و 99 آنها را کالاهای خارجی و به خصوص چینی دربرگرفته است، بنابراین یکی از دغدغههای ما باید جاگزینی سوغات ایرانی در بازارهای داخلی به جای سوغات چینی باشد.
وی به تفاوت این رویداد با رویدادههای مشابه خود اشاره و بیان کرد: این رویداد برخلاف رویدادهای مشابه که حمایت خاصی از ایدهها نمیکردند و به دادن جایزه اکتفا میکنند از ایدههای برتر حمایت میکند.
مسئول برگزاری رویداد ایدهپروری سوغات فرهنگی زائر آستان قدس گفت: معاونت علمی آستان قدس ایدههای برتر را از مرحله تولید تا توزیع حمایت مادی میکند و همچنین سه مرحله را به منظور پرورش ایدهها در نظر گرفته که از جمله آنها برگزاری دو پیشرویداد و کلاسهای آموزشی است.
مسئول برگزاری رویداد ایدهپروری سوغات فرهنگی زائر آستان قدس متذکر شد: بعد از سالها بین معاونت علمی آستان قدس، معاونت علمی سپاه و بسیج دانشجویی استان قراردادی به امضأ رسیده است که از ظرفیتهای مادی و معنوی یکدیگر در زمینه بومی کردن سوغات ملی استفاده کنند.
عابدین با بیان این نکته که سیاست آستان قدس رضوی حمایت از شرکتهای خصوصی است گفت: معاونت علمی آستان قدس رضوی همچنین به ایدههای خوب به اندازه مورد نیازشان وام قرض الحسنه میدهد.
وی در پایان سخنان خود یادآورشد: آستان قدس رضوی همچنین در فروش کالاهای این شرکت ها به آنان کمک خواهد کرد و محصولات آنها را در بازارهای متعلق به خود توزیع میکند و برای فروشگاههای مشهد که این کالاها را خریداری کنند تبلیغات رایگان انجام میدهد.
مسئول برگزاری رویداد ایدهپروری سوغات فرهنگی زائر آستان قدس رضوی در پایان سخنان خود گفت: برگزاری ره آورد در راستای اقتصاد مقاومتی و شعار امسال است.
در ادامه آرام، معاون امور پشتیبانی علمی آستان قدس رضوی گفت: معاونت علی آستان قدس رضوی طرح ها وبرنامه ریزهای داشته است که اندیشه وایده های افراد در زمینه سوغات فرهنگی آستان قدس رضوی به مرجله اجرا برسد.