به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نشست خبری فیلم لاتاری با حضور محمد حسین مهدویان (کارگردان)، سید محمود رضوی مجد (تهیه کننده)، ابراهیم امینی (فیلمنامه نویس)، هادی بهروز (فیلمبردار) و همچنین بازیگران این کار هادی حجازی فر، ساعد سهیلی، جواد عزتی، حمید فرخ نژاد و زیبا کرمعلی برگزار شد.
مهدویان در این نشست در مورد موسیقی فیلم گفت: این آهنگ به خاطر اینکه به کانسپت فیلم میخورد استفاده کردیم و امروز فهمیدیم که متاسفانه با آنکه رایت آن را خریده بودیم قبلاً در فیلمی دیگر استفاده شده است. شاید برای اکران تصمیمات جدیدی برای موسیقی بگیریم.
این کارگردان در مورد لرزشهای دوربین که قبلاً هم در فیلمهایش دیده شده و این بار در ساخت فیلمی غیر تاریخی به کار برده است گفت: این یک رویکرد است و ربطی به زمان تاریخی قصه ندارد. دلایل زیبا شناختی دارم که برای خودم مهم است. البته سعی کردیم در این فیلم کنترل شده تر باشد. وی البته اینکه این نوع حرکت دوربین امضای او است تکذیب نکرد.
مهدویان در مورد پایان بندی این فیلم گفت: من میخواستم شخصیت موسی نا تمام باقی بماند. اینکه برخی میگویند کاراکترهای این فیلم مانند 40 سال پیش رفتار میکنند باید بگویم این اصلاً بد نیست و ای کاش برخی منشهای 40 سال پیش هنوز باقی بود. جایی که قانون کارآمد نیست ممکن است رفتارهای فرا قانونی اتفاق بیفتد با این همه این یک فیلم است و هشدار میدهد. مهدویان نگاه حاظر را به سینما در ایران نادرست دانست و آن را باعث سانسور دانست.
مهدویان با اشاره به اینکه در سینما نمادگرا نیست و دوست دارد قصه تعریف بکند گفت: این نماد سازی در سینمای ایران آنقدر افراطی شده که باعث شده هر فیلمی را با نگاهی خاص مورد بررسی قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه سیستم ممیزی در ایران سیستم سخت و پیچیده ای است گفت: نسخه اولیه فیلم نامه یک مقدار پایان خشن تری داشت و شاید فاشیستی تر بود. این مسئله نرم شد و تغییرات دیگری هم کرد که توانست جواز ساخت بگیرد.
مهدویان در مورد رفتار قهرمانان این فیلم گفت: در همه فیلمهای دنیا قهرمانان کارهای غیرمتعارف میکنند. این یک فیلم است و همه چیز را با واقعیت سنجیدن باعث شده سینمای ما عقیم بشود. این باعث شده فیلمها جسارت لازم را برای به وجد آوردن تماشاگر را نداشته باشند. حتی در فیلم آژانس شیشهای هم قهرمان با یک کار غیر متعارف به نام گروگانگیری میخواهد یک وضعیت بحرانی را عنوان کند. حتی در فیلمهای هالیوودی مثل حرامزاده های بیشرف که قهرمانان هیتلر را میکشند تاریخ جعل میشود.
این کارگردان با اشاره به اینکه هنوز تصمیمی برای نمایش دوباره رزمندگان جبهه در فیلمهایش ندارد و ممکن است این موضوع دوباره تکرار شود گفت: ما میخواستیم فیلم بسازیم و همه سعیمان را در این زمینه بکار بردیم. اینکه قهرمان تبدیل به الگو شود هیچ اشکالی ندارد. برخی از قهرمانان دهه 50 تحت تاثیر قیصر بودند.
مهدویان با تاکید بر اینکه شخصا شخصیت مرتضی را بیشتر دوست دارد، گفت: در سینما قهرمانانی مثل موسی هستند که مخاطبان را به شوق می آورند. ضمن آنکه در وجود مرتضی هم نشانههایی از موسی هست و اگر مجبور بشود او هم سیلی میزند.
این کارگردان با اشاره به اینکه در زمان ساخت فیلم به تاثیرات رسانهای آن فکر نمیکند، گفت: نمیتوان توقع داشت که کارکرد مقاله را فیلم داشته باشد. وی در مورد حذف دیالوگ سوسنگرد را به خاطر احترام به مردم آن خطه عنوان کرد.
وی در مورد تبلیغ خودسری در این فیلم گفت: من اصلا به این فکر نکردم که قهرمانی برای عده ای درست کنم تا رفتاری خارج عرف از خود نشان دهد. اما واقعیت این است که ما در سیستم کشورمان مشکل داریم. وقتی یک برف ساده میبارد خیابانها بسته میشود و فرودگاههایمان تعطیل میشود. ما قصد داشتیم احساس مسئولیت جامعه را تا به بحران جدی مواجه نشدیم بیدار کنیم.
رضوی در مورد انتقادات علیه فیلم که به عقیده برخی دیپلماسی ایران را زیر سوال میبرد، گفت: عزت، امنیت و غیرت در کنار هم معنی میدهند. سالها این معزل وجود داشته و به خاطر همین نگاه حظفی جرفی در موردش زده نشده است. ولی وقتی فیلمی با این تم که غیرت را نشان میدهد نباید با این نگاه با آن رفتار کرد. نیروی اطلاعاتی در این فیلم همه سعیش را کرد که اتفاق خارج از عرفی نیفتد ولی وقتی دید جان هموطنش به خطر میافتد، نجات جان او را به قواعد دیپلماسی ترجیح میدهد.
وی با تکذیب سیاه نمایی در این فیلم گفت: من هیچ وقت غیرت ملی را سیاه نمایی نمیدانم و اگر آقای قالیباف رئیس جمهور میشد من پنج روزه پروانه ساخت میگرفتم نه اینکه 40 روز پشت در پروانه گرفتن بمانم.
این تهیه کننده با اشاره به اینکه چهار کشور را برای فیلمبرداری انتخاب کرده بودند، گفت: ما مجوز ساخت در یکی از این کشورها داشتیم ولی وقتی به آنجا رفتیم بعد از چند روز مجوزمان باطل شد و مجبور شدیم برگردیم. البته بعد از مدتی به همان کشور برگشتیم و فیلم را کار کردیم.
وی با بیان اینکه همه میدانند سیستم بدون نقص نیست، این فیلم را تلنگری به مسئولین دانست که تا اتفاقات تلخ به فاجعه تبدیل نشده است، جلو بعضی چیزها را بگیرند. هنوز مردم در مورد فرودگاه جده بغض دارند و کسی نیست به آنها پاسخ درستی دهد.
رضوی درباره سوال مرتبط با موضوع حمله به سفارت عربستان گفت: از ساخت فیلم واقعه حمله به سفارت عربستان استقبال میکنم به شرطی که همه چیز همانگونه که اتفاق افتاده باشد نمایش داده شود.
فرخ نژاد در پاسخ یک خبرنگار که این فیلم را فیلمی با نگاه تروریستی دانسته بود گفت: اگر می خواستند از روی فیلم حکم دهند جان وین باید تا به حال 15 بار به خاطر قتلهایی که در فیلمهایش انجام داده اعدام میشد. هیچ کشوری به خاطر یک فیلم کشور دیگر را مجازات نمیکند.
حجازی فر با بیان اینکه فیلم سیاه نمایی علیه دولت نیست، در مورد رفتار کشورهای خلیج فارس با ایرانیان گفت: ما در کشور قطر که بودیم وقتی میفهمیدند ما ایرانی هستیم حتی پولمان را چنج نمیکردند. این بازیگر همچنین با انتقاد از اینکه امسال هنرمندان نمیتوانند در کنار اهالی رسانه ها به تماشای فیلم بنشینند و لذت ببرند.
امینی نیز در مورد روند نوشته شدن فیلم نامه لاتاری گفت: این فیلم بارها بازنویسی شد و اینطور نیست که فقط یک نفر بخواهد روی فیلم کار کند. این فیلم یک کار تیمی است. این نویسنده در مورد انتقادات برخی اهالی رسانه در مورد طولانی شدن معرفی رابطه دختر و پسر جوان گفت: ما نیاز داشتیم تا مخاطب فرصت پی بردن به چگونگی ارتباط را داشته باشد. امینی همچنین هرگونه ارتباط پرونده ای مشخص با این فیلم را تکذیب کرد.
ساعد سهیلی با اشاره به آرامش پشت صحنه این عامل را عنصر موثر برای بازی روان بازیگران دانست.
عزتی نیز در این نشست با بیان اینکه بازی در این فیلم برایش افتخار آمیز بوده است گفت: من به کیفیت نقش فکر میکنم نه کمیت آن. وقتی آقای مهدویان از من خواستند که در فیلم بازی کنم به سمت آن پرواز کردم.
فرخ نژاد نیز با اشاره به اینکه بعد از فیلم ایستاده در غبار، آرزویش بازی در فیلم مهدویان بوده است گفت تجربه همکاری با این گروه فوق العاده بود و همه گروه چیزی فراتر از وظیفه انجام میدادند. شعار نمیدهم ولی همه لحظه ها در این فبلم برایم درس بود.