مسابقات ملی و آموزشی نوآوری و ابتکارات دانش آموزی دانشگاه شریف (نادکاپ شریف) پس از دو روز برگزاری با اعلام اسامی 300 دانش آموز برتر به پایان رسید.
اسماعیلی دبیر بیست و دومین مسابقات ملی دانش آموزی نادکاپ شریف در گفت وگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو درباره دو رو برگزاری این مسابقه در دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: مسابقات ملی و آموزشی نوآوری و ابتکارات دانش آموزی دانشگاه صنعتی شریف (نادکاپ شریف) پرطرفدارترین و یکی از قدیمی ترین مسابقات دانش آموزان کشور برای تمام مقاطع تحصیلی دانش آموزی است، که توسط گروهی از مربیان فوق برنامه مدارس پیشرو در سراسر کشور طراحی شده است.
وی با اشاره به دو ویژگی اصلی این مسابقات ادامه داد: بخش های مسابقه نادکاپ شریف متنوع است و امسال دانش آموزان در 50 رشته مختلف به رقابت پرداختند، همچنین 3 هزار دانش آموز از حدود 100 شهر کشور در این دوره از مسابقه شرکت کردند که در نوع خود در کشورکم نظیر است.
اسماعیلی با بیان اینکه هرگز نگاه قهرمانی به مسابقات نداشته اند، گفت: به مسابقات نگاه آموزشی داشتیم چرا که مسابقات بدون فرآیند آموزشی مفید نیستند و موجب تغییر در رفتار و یادگیری دانش آموزان نمی شوند بنابراین این مسابقه را نتیجه یک فرآیند آموزشی در کشور می دانیم، درواقع براساس استانداردهایی که در دانشگاه صنعتی شریف تدوین می کنیم نمایندگانی در 100 شهر کشور به آموزش و راهنمایی دانش آموزان در طی سال تحصیلی می پردازند و 10درصد 20 تا 30 هزار دانش آموز آموزش دیده به مسابقات ملی نادکاپ راه پیدا می کنند.
به گفته وی، نمایندگان دانشگاه شریف دانش آموزان را مطابق معیارها مورد بررسی قرار می دهند و انگاه آنها به مسابقات ورود پیدا می کنند.
دبیر بیست و دومین مسابقات ملی دانش آموزی نادکاپ شریف با تاکید بر اهمیت خلاقیت و نوآوری برای این دانشگاه اظهار داشت: ما در این راستا بسیار تلاش می کنیم دانش اموزان راه یافته به رشته های مختلف مسابقه باید در حوزه خلاقیت و نوآوری حتما کار خاصی را انجام داده باشند.
وی ادامه داد: در کنار کارهای تیمی برای افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان، بحث نشاط و شادابی را در نظر گرفتیم تا شرکت کنندگان ا انجام کارهای علمی، لذت برند؛ درحقیقت یکی از دلایل تنوع رشته هم همین است که تعداد برندگان بیشتری را داشته باشیم تا دانش آموزانی که وارد مسابقه می شوند تقریبا دست خالی نروند.
اسماعیلی با بیان اینکه رشته های انتخاب شده برای مسابقه مثل رباتیک، نانوف هوافضا، زیست فناوری و غیره مطابق روند دنیا است، عنوان کرد: با توجه به نیاز کشور در حوزه آب، امسال جشنواره آب را برای پروژه های دانش اموزی کار شده در این حوزه به مسابقه اضافه کردیم که در نهایت پس از داوری به 33 تیم برتر این بخش جوایزی اهدا شد.
وی ادامه داد: حامیان این مسابقات نهادها و سازمانهایی مانند معاونت پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف، معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری، معاونت علمی ریاست جمهوری (ستاد نانو، ستاد فناوری نرم و ستاد توسعه علم و فرهنگ و اقتصاد دانش بنیان) ، بسیج دانش آموزی، شهرداری تهران و غیره بوده اند. از آنجاکه آموزش و پرورش محدودیت هایی را در حوزه مالی دارد و نمی تواند در این فضا کمک هایی را داشته باشد، در حوه اطلاع رسانی و تایید لوح های دانش آموزان کمک هایی معنوی داشته است.
دبیر بیست و دومین مسابقات ملی دانش آموزی نادکاپ شریف درباره نتیجه داوری های دو روز برگزاری مسابقه اعلام کرد: برای هر کدام از 50 رشته موجود در مسابقه 3 تیم برنده (شامل حداقل دو دانش آموز) معرفی شدند یعنی مجموعا به حدود 300 دانش آموز در مراسم اختتامیه جایزه نقدی از 300 هزار تا یک میلیون تومان به همراه لوح تقدیر اهدا شد.
گفتنی است، در این مسابقات که بعد از مراحل بازدید، کار سوق، کارگاه و دوره طراحی شده است بخش بسیار مهم از زنجیره مهارت خلاقیت به اتمام میرسد و دانش آموزان تمرین خود اتکایی و اعتماد به نفس و خلاقیت می کنند. در حقیقت طرح این مسابقه یک مسابقه کاملاً آموزشی و سرگرم کننده است و دانش آموزان فارغ از فضای رقابت جدی از این مسابقه لذت می برند. در این مسابقات برخلاف مسابقات قهرمانی و دانشجویی با توجه به طبع متفاوت دانش آموزان و سن آنان سعی می شود در اجراء به تمامی دانش آموزان چه برنده ها و چه بازنده ها به یک نسبت خوش بگذرد و در حقیقت سعی شده است این مسابقات تمرینی برای جشنواره های بزرگتر و مهمتر باشد. در این مسابقات که به صورت یک فستیوال علمی تفریحی و مطابق با سن دانش آموزان و طبع آنها به آن نگاه می شود، مقتضیات سنی دانش آموزان لحاظ میگردد.