قائم مقام وزیر علوم گفت: در اواخر دوره ۸۰ دچار انحرافاتی در زمینه آموزشهای عالی شدیم که حل این انحرافات آسان نیست.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عبدالله باقری، قائم مقام وزیر علوم در اولین همایش نقش آفرینی دانشگاه در اقتصاد ملی که صبح امروز در پژوهشکده علوم و فناوری دانشگاه شریف برگزار شد، گفت: امروزه توفیقات آموزش عالی را مرهون حمایتهای اعضای هیئت علمی و مدیران آموزش عالی در تولید زیرساختها و سیاست گذاری و برنامه ریزی آنان هستیم.
وی افزود: در دوره قبل انتظار از دانشگاه این بود که نیروی کارشناس برای دستگاههای اجرایی تربیت کند تا به بخشی از تولید علم کمک کند که در این خصوص دانشگاهها نقش خوبی را ایفا کردند، اما در اواخر دوره ۸۰ دچار انحرافاتی در زمینه آموزشهای عالی شدیم که بخشی از این انحرافات به دولت قبل مربوط میشود که حل این انحرافات آسان نیست.
وی در ادامه گفت: مسئله بیکاری و اشتغال از موضوعات مهم جامعه است و دانشگاهی مانند پیام نور به عنوان یک زیرنظام بیشترین انحرافات را دارد.
باقری اظهار کرد: در دوره جدید انتظار از آموزش عالی این است که فارغ التحصیلانی همراه با مهارت کافی تربیت کند و به مسائل اجتماعی و اقتصادی توان پاسخگویی داشته باشد، در مجموع دانشگاه موتور حرکت شرکتهای دانش بنیان هستند.
وی با اشاره به تهدیدهای فرا رو در جامعه گفت: تهدیدهایی در جامعه وجود دارد که اگر حل نشود مشکلاتی را به وجود میآورد. مانند توان دانشگاه در نظارت جامعه به خصوص نیازهای در حال تغییر، نقش دانشگاهها به عنوان تنها تولید کننده دانش که امروز متزلزل شده است، تعدد مراکز آموزشی که یک آسیب مهم در جامعه تلقی میگردد.
وی در ادامه گفت: هم اکنون آموزش عالی در دوران گذار است و تعداد کمی الگوی موفق در حوزه فناوری داریم.
وی همچنین افزود: در گذشته این چنین نبود که دانشگاهها در امور اجرایی کشور سهیم باشند، اما این امر امروزه تا حدودی تقویت شده، اما بسیاری از وزارتخانهها هم اکنون از مشاورین خارجی در امور اجرایی خود استفاده میکنند.
باقری با اشاره به برخی از توفیقات آموزش عالی تصریح کرد: آموزش عالی در برخی از موارد توفیقات چشمگیری داشته است مانند اینکه ایران بعد از عربستان بیشترین تعداد مقالات پر استناد را دارد و این به این معنا است که آمادگی ورود به عرصههای بین المللی را داریم.
وی در ادامه گفت: زیر ساخت ها، پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد دانشگاهی و شرکتهای دانش بنیان مهمترین موضوعات توسعه اقتصاد دانش است و هم اکنون ۱۶۵ هزار پارک علم و فناوری در سامانه معاونت علمی به ثبت رسیده است.
وی با اشاره به برنامه وزارت علوم گفت: یکی از اصلیترین برنامههای وزارت علوم این است که نیروی محرک توسعه دانش بنیان باشد و به مشکلات فرا روی جامعه در همه ابعاد پاسخ دهد.
وی در پایان عنوان کرد: امید است با تلاش مدیران آموزش عالی و حمایت برنامه بودجه بخشی از چالشهای پیش رو در آموزش عالی حل شود.