تهیه کننده انیمیشن سینمایی «فیلشاه» ساخته هادی محمدیان تاکید کرد که این فیلم پدیده اکران نوروزی بود و ابراز امیدواری کرد آن را از اکران برندارند.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حامد جعفری تهیه کننده انیمیشن سینمایی «فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان در گفتگو با مهر، درباره آخرین وضعیت نمایش این فیلم گفت: پس از رشد ۶۰ درصدی فروش «فیلشاه» در هفته آخر فروردین و ادامه این روند در هفته اول اردیبهشت ماه، این فیلم برای سومین هفته متوالی رشد فروش داشت تا در پایان هفته هفتم اکرانش تنها فیلم نوروزی باشد که همچنان روند صعودی دارد.
وی ادامه داد: «فیلشاه» درحالی هفته پایانی اکران در سینمای سرگروهش را سپری کرد که توانست رکورد فروش هفتگی خود را بشکند و به فروش حدود ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیونی در هفته هفتم اکرانش برسد.
جعفری با ابراز گلایه از کاهش سقف اکران فیلمهای نوروزی در سرگروههای سینمایی گفت: با وجود این افزایش استقبال، براساس نظام نامه جدید اکران از این هفته باید سرگروه خود را واگذار کنیم و این در درجه اول به ضرر تهیه کننده بخش خصوصی است که حیاتش به فروش در گیشه سینماها وابسته است.
این تهیه کننده اظهار کرد: متاسفانه از سوی مسئولان شاهد نگاه کمی و نه کیفی به اکران در سینمای ایران هستیم. سیاست افزایش تعداد فیلمهای نوروزی و کاهش سقف اکران در کنار هم موجب شده فیلمها فرصت آگاهی و جذب مخاطب را از دست بدهند و برخلاف قابلیت فروش، مجبور به واگذاری سینماهای خود شوند.
رییس هیات مدیره گروه «هنرپویا» تاکید کرد: روند رشد مخاطبان انیمیشن کندتر از دیگر آثاری است که چهرههای شناخته شده دارند و مخاطبان دیرتر از آن آگاه میشوند و همین هم باعث شد که همزمان با توقف رشد فروش فیلمهای دیگر، شاهد افزایش استقبال از «فیلشاه» باشیم.
جعفری درباره تجربه اکران نوروزی یک انیمیشن گفت: «فیلشاه» را میتوان پدیده اکران نوروزی امسال دانست؛ انیمیشنی که به دلیل مشغلههای خانوادهها و کودکان در روزهای پایانی سال با فروش کمی شروع کرد، اما به مرور از انتهای جدول اکران نوروزی خود را به رتبههای بالا رساند و حتی در گیشه فروش هفته جاری، بالاتر از ۵ فیلم دیگر نوروزی در جایگاه سوم ایستاد.
این تهیه کننده افزود: اینکه یک فیلم کودک انیمیشن توانست با آثاری که پیش بینی میشد گیشه موفقی در نوروز داشته باشند به خوبی رقابت کند و سینما رفتن در نوروز را به فرصتی تازه برای فراغت جمعی کودکان و خانوادهها تبدیل کند، اتفاق مبارک و تجربه خوبی برای سینمای ایران و گروه «هنرپویا» بود.
رییس هیات مدیره گروه «هنرپویا» ضمن درخواست حمایت مسئولان از این انیمیشن گفت: «فیلشاه» به عنوان نماینده سینمای کودک، توانست به تنوع اکران نوروزی کمک کند و طیف تازهای از مخاطبان را نوروز به سینما بیاورد و از آنجایی که در اکران دوم نوروزی، جای فیلم کودک خالی است،ای کاش مسئولان از ادامه اکران این انیمیشن حمایت کنند و قوانین تازه اکران موجب تضعیف سینمای کودک نشود.
جعفری تاکید کرد: البته نگاه ما در «هنرپویا» بیش از هرچیز به مخاطبان وفادار خود است که چه در اثر پیشین «شاهزاده روم» و چه «فیلشاه» مهمترین عامل در موفقیت ما بودند، اما کسانی که خود را سالها مولف در سینمای کودک میدانستند چه در جشنواره ملی فیلم فجر و چه در اکران این فیلم، تلاش خود را کردند تا ثابت کنند فقط «شاهزاده روم» یک اتفاق بود، اما باید طرز نگاه به سینمای کودک و انیمیشن را عوض کنیم و مخاطب امروز را بشناسیم. امروز «فیلشاه» در آستانه ثبت رکوردی تازه در گیشه انیمیشن ایران قرار دارد و به مرز فروش ۵ میلیارد تومان رسیده است.