مدیر پیام رسان سروش درباره اینکه وزیر ارتباطات گفته سروش به جای حل مشکلات فنی در حال جنگ روانی است، گفت: بنده در حوزه فنی تخصص دارم و در این حوزه ...
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سید میثم سیدصالحی، مدیر پیامرسان سروش مهمان قسمت اول برنامه "استودیو دکترسلام" تولید خبرگزاری دانشجو بود.
وی در خصوص سازندگان پیام رسان سروش عنوان کرد: مجموعه همکارانی که ما در پیام رسان سروش داریم عمدتا فارغ التحصیلان دانشگاه شریف هستند و یک بخشی هم از دانشگاههای دیگر در تهران و حتی دوستانی از دانشگاههای خارج از تهران داریم که در کنار ما کار و برای تولید این اپلیکیشن کمک میکنند. البته تعدادی از دانشجویان فعلی دانشگاهها نیز هم در مجموعه حضور دارند.
سید صالحی در پاسخ به این سوال که دغدغه ابتدایی راه اندازی پیام رسان سروش چه بود؟ افزود: پیام رسان سروش برمبنای پژوهشی که در حوزه سازمان صدا و سیما مبتنی بر آینده رسانه اتفاق افتاده بود شکل گرفت. وی ادامه داد: سازمان صدا و سیما یک فرایند مفصلی در حوزه فناوری رسانه دارد که خروجی آن این بود که یکی از رسانههایی که فراگیر و جدی میشود موضوع پیام رسان است و براساس این دغدغه، سازمان به دنبال ایجاد یک چنین سرویسی در مجموعه خدمات خودش بود.
مدیر پیام رسان سروش بیان کرد: البته باید گفت: زودتر از سروش پیام رسان بیسفون شروع به فعالیت کرده بود؛ پیام رسانی به نام ساینا هم در بازهای از زمان در کشور بود که الان دیگر حضور ندارد، ولی بیسفون همچنان تا امروز ادامه داشته است. وی درباره مزیت پیام رسان سروش اظهار کرد: اشاره کردن به مزیتهای سروش سخت است، زیرا با توجه به کوچی که قرار بود از انحصار خارجی به داخل شود، تمام پیام رسانهها خدمات چشمگیری را ارائه کرده اند و سعی داشتند تمام امکاناتشان را به گزینه خارجی نزدیک کنند و در همان فضا سرویس دهی داشته باشند به همین جهت سرویسها به هم شبیه شده اند. سید صالحی ادامه داد: حتی برای اینکه کاربر اصطکاکی با اپلیکیشن نداشته باشد سعی کردیم در متد و روش استفاده، به نرم افزار تلگرام نزدیک شویم برای اینکه در برخورد اولیه کاربر خیلی با فضای نرم افزار جداگانهای مواجه نشود، ولی هم در موضوع تماس صوتی و هم در موضوع کانالهای تعاملی هم در خدماتی که در حوزه پیمنت و در حوزه خدمات محتوایی مد نظر داشتیم و داریم سرویس ویژهای خلق کردیم که به جهت این اتفاقات اخیر سعی کردیم به مرور عرضه کنیم. برای اینکه بتواند فرصت و ظرفیت خودش را به روز برساند اکنون شرایط به یک معنا ناپایدار است و این فضایی که مشخص نبود بالاخره تلگرام قرار است بسته شود یا نشود باعث شد خیلی از برنامههای ما به هم بخورد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا طرفدار بسته شدن تلگرام بوده است یا خیر بیان کرد: این مساله را باید از دو جنبه دید. یک جنبه به عنوان فرد ایرانی و یک جنبه به عنوان مدیر پیام رسان داخلی؛ در پیام رسان داخلی مبنای ما این نبوده که قرار است تلگرام بسته شود. اتفاقا بسته شدن تلگرام باعث میشود سرویسهای ما تحت فشار جدی باشند. در دوره قبلی که تلگرام فیلتر شد، بعد از باز شدن، خود تلگرام که ظرفیت داشت و قبلا کاربر را ثبت نام کرده بود فقط برای یک سینک ساده اطلاعات ۴ روز اختلال را تجربه کرد؛ خب این فشار به هر پیام رسانی وارد شود قطعا اختلالاتی را در پی خواهد داشت.
سید صالحی با اشاره به ظرفیت پیام رسانهای داخلی گفت: ما برای پیام رسان سروش به مرور ظرفیت سازی کرده بودیم، اما این ظرفیت باید در شیبی اتفاق بیفتد و هجوم یکباره به نرم افزار به نوعی یک حمله است که باید مدیریت شود به همین دلیل ما برای اراده خدمات بهتر به این موضوع متمرکز شده ایم و همین امر باعث شد برنامههای توسعهای برای ارائه خدمات بهتر که در نظر داشتیم، مقداری با تاخیر مواجه شود و انشاالله از ابتدای خردادماه این خدمات به مرور و متناسب با ذائقه مخاطب عرضه خواهد شد. وی ادامه داد: در حال حاضر در حوزه نصب اپلیکیشن از ده میلیون عبور کرده ایم؛ ده میلیون و ۶۳۰ هزار کاربر این نرم افزار را که نصب کرده اند که کاربر فعالمان قریب به ۷ و نیم میلیون هستند که از خدمات این پیام رسان استفاده میکنند.
سید صالحی خاطر نشان کرد: ما در شرایط عادی به راحتی این حجم سرویس را پاسخ داده بودیم و در تستها هم نشان داده بود که میتوانیم این کار را انجام بدهیم؛ اما اختلالاتی که در هفته گذشته برای پیام رسان سروش اتفاق افتاد علتش یک موضوع غیرعادی بود. ما دو تا از آی پیهای مان در شرکت زیرساخت اشتباها بلاک شد و این بسته شدن آی پیها از بیرون باعث شد کاربرانی که از فیلترشکن استفاده میکردند وقتی سروش را میخواستند ببینند فشار به وب سرویسها میآورد که نمیتوانستند متصل شوند و وب سرویسهای دیگر را به تعدد فراخوانی میکردند. این حجم فشار بیش از حد باعث شد که عملا سرویسهایی که داشتند پاسخ کاربر را میدادند در داخل هم مختل شوند و البته به حمدالله با هماهنگی که با همکارانمان در ارتباطات زیرساخت داشتیم با باز شدن آی پیها دوباره همه شرایط عادی شد و الان کاربرانی که حتی از فیلترشکن هم استفاده میکنند پیام رسان سروش را دارند و استفاده میکنند؛ که بیشتر هم در قالب وایت لیست این رنج آی پیها را به شرکت ارتباطات شرکت زیرساخت اعلام کرده بود و بنا نبود این آی پیها به هیچ وجه بسته شوند. خود پیدا کردن علت این حادثه برای ما خیلی سخت بود، چون واقعا چیزی بود که پیش بینی نمیکردیم از این ناحیه ممکن است دچار اشکال شده باشیم و یک مقدار طول کشیدن اختلال به این جهت بود که ما تقریبا سیستم را کامل باز کردیم همه بخشهای مختلف را بررسی کردیم و در نهایت به این رسیدیم که اتفاق بیرونی باعث این اختلال شده است.
مدیر پیام رسان سروش در پاسخ به این سوال که چند کانال در پیام رسان سروش ثبت شده اند؟ عنوان کرد: اکنون به لحاظ تعدادی بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار کانال ثبت شده و باید گفت که مشاهده شده است یک بخشی از این کانالها کانالهایی بوده که کانال دارهای تلگرام یا جاهای دیگر آمده اند ایجاد کرده اند و شاید کانال را هنوز زیر بار هم نبرده اند، به طور مثال کانال با یکی دوعضو یا چند عضو داریم، اما کانالهای فعالی هم داریم که با تعداد بالای سیصدهزار نفر فعالیت میکنند که در آنها روزانه ۳۸۰ تا ۳۹۰ هزار پست ردوبدل میشود.
سید صالحی در پاسخ به این سوال که شوخیهایی که در فضای مجازی با پیام رسان سروش میشود را دیده است یا خیر بیان کرد: بله شوخیها را حتما دیده ایم و با دوستان شنیدیم و خندیدیم. بیش از یک و نیم میلیون شوخی منحصر به فرد در مورد پیام رسان سروش ساخته شده غیر از موضوع کلان پیام رسان ایرانی، که این حجم تولید محتوا جای تقدیر و تشکر دارد و خودش در کشور رکوردی است؛ ما هم استفاده کردیم با دوستان خندیدیم؛ که یک بخشی واقعا جذاب بود به خصوص آنهایی که تولید مردمی بود یک بخشی که جنبه تخریب داشت و میشد خط و ربطهای سازمان یافتگی را در آن پیدا کرد اذیت کننده و بی انصافی بود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا پیام رسانهای داخلی ما توان این مقدار کاربر را دارند؟ و اگر ندارند چرا تصمیم به فیلتر تلگرام گرفته شد، گفت: مسوولان سروش نقش و اصراری بر فیلترینگ ندارند. درباره ظرفیت فنی باید بگویم که ما یک ظرفیت اسمی داریم یک ظرفیت علمی. تکنولوژیهایی که در پیام رسان در حال استفاده است این را به این سمت میبرد که فاصله شما از برآوردتان تا اتفاقی که در عمل میافتد مبتنی بر رفتار کاربری که کاملا شناور است و از نظر سیستم رفتارش قابل پیش بینی نیست البته در خیلی از پیام رسانها این رفتار متفاوت است و اگر به رفرنس خارجی مراجعه کنیم خواهیم دید که به این موضوعات اشاره کرده است، رفتار را باید تجربه کرد تا بشود توصیفش کنیم، به سادگی نمیشود گفت که واقعا سیستمها پاسخگو هستند یا نیستند. این نکته را در حاشیه عرض کنم تکنولوژی پیام رسان به شدت هایتک است و خیلی در سطح دنیا پراکنده نشده، در بین شش هفت کشور بیشتر تکنولوژی پیام رسان چند ده میلیونی وجود ندارد. رسیدن به این تکنولوژی با توجه به محدودیتهایی که ایران در کل دنیا دارد سخت است. وی گفت: حتی با وساطت کشور ثالث هم نتوانستیم بعضی خدمات را بگیریم. پیام رسان سروش و سایر پیام رسانها ظرفیتها را متناسب با آنچه تجربه کرده اند ایجاد کرده اند. ما تجارب قبلی را در سروش مبتنی بر رفتار کاربر داشتیم این تجربهها باعث شد اپلیکشنی که داریم برمبنای تئوری و فضایی که هست تا ظرفیت ۲۰ میلیون کاربر رجیستر شده و قریب با همان نسبت ۱۵، ۱۶ میلیون کاربر فعال در سیستم آماده سازی کرده ایم؛ نکتهای که بود یک بخشی از این پیش بینیها مبتنی بر رفتار کاربر است ما در پیام رسان سروش با رفتار کاربر تا به حال هیچ مشکلی نداشتیم و اتفاقاتی که در سروش افتاده متناسب با شرایط اجتماعی که به وجود آمده به طور مثال یک نمونه عرض کنم زمانی که سایت مقام معظم رهبری اعلام کرد از پیام رسان تلگرام دیگر استفاده نمیکند ما به یک باره به دلیل اینکه سطح رجستریشن بسیار بالایی داشت دچار اختلال شدیم و نتوانستیم حجم تقاضا راپاسخ بدهیم، اما پیام رسان سروش در این زمینه با این که روزی ۴۰۰ هزار نصب داشت و فعالیتها در پیام رسان سروش در همه زمینهها تا ده ۱۵ برابر افزایش پیدا کرد هیچ مشکلی نداشتیم الان هم نداریم با ده میلیون کاربر و ۷ میلیون کاربر فعال در سروش که گاها تا دو میلیون کاربر در یک لحظه و ثانیه داریم که این بیشینه اتفاقی است که افتاد.
مدیر پیام رسان سروش درباره اختلالاتی که در مواقعی در این پیام رسان بوجود میآید تصریح کرد: این اتفاق عمده اش در همین هفته جاری بود که کاربر با این فضا مواجه بود وقتی سروری تحت فشار است تقاضای شما را در صف میاورد و به مرور پاسخ میدهد. برای همین پیامی که ارسال میکردید در یک صفی برای پاسخ دهی قرار میگرفت که به دست مخاطبین میرسید. علت این ضعف فشاری بود که روی سرور بود. ما به شدت دنبال فضایی بودیم که بتوانیم سرورهای جدیدی بگذاریم. این اختلالها بسیار نادر و پیش بینی نشده است شما یک سروری دارید میتوانید تا ۵۰ میلیون پیام را در ثانیه مدیریت کنند، یک باره بدون اینکه متوجه باشید در کجا این اتفاق افتاده این ۵۰ میلیون به ۳۵۰ میلیون پیام تبدیل میشود. لازمه اش این است که سخت افزار اضافه کنید و فشار را بشکنید و بهینه سازی کنید تا فشار را مدیریت و کنترل کنید. در اضافه کردن سخت افزار به مشکل نبود امکانات زیرساختی خوردیم که بارها این موضوع رد و بدل شد و ما تازه توانستیم دو رک از دوستان زیرساخت آن هم به صورت اجاره سه ماهه دریافت کنیم که بتوانیم سرورهایمان را در آن فضا توسعه بدهیم. وی افزود: البته ما وام ۵ میلیاردی را گرفته ایم؛ این مبلغ وام است و کمک بلاعوض نیست؛ تقریبا همه پیام رسانها این وام را گرفتند، یکی دو تایی که از این تسهیلات استفاده نکرده اند مشکل مدارک داشته اند که ظاهرا در حال طی مراحل هستند. اما خدمات دیگری مثل اختصاص فضا بود که دوستان در جایی به ما این خدمات را داده بودند که سرورهای ما آنجا نبود. دیتاسنتر برج میلاد بود که حرف ما از روز اول با دوستان این بود که اینجا برای ما قابل استفاده نیست؛ لذا برای این اختلال ما به دنبال این بودیم فضایی داشته باشیم این سرورها را قرار بدهیم و فشار را بشکنیم و بعد بررسی کنیم مشکل از کجاست. چون فضا نداشتیم وارد بررسی مشکل شدیم و تمام تلاشمان را کردیم که مشکل را پیدا کنیم. سید صالحی درباره اینکه آقای آذری جهرمی وزیر ارتباطات گفته اند ۴ پیامرسان دیگر بدون مشکل در حال فعالیت هستند و فقط پیام رسان سروش به جای حل مشکلات فنی در حال جنگ روانی است، گفت: بنده در حوزه فنی تخصص دارم و در این حوزه میتوانم صحبت کنم، بنده عملیات روانی را نمیشناسم که در این حوزه شانتاژ کنم. در شورای عالی فضای مجازی سطح و سازکار پیام رسانها تعریف شده است، ابتدایی میانی و پیام رسان ملی. پیام رسانی که بالای ۵ میلیون کاربر فعال دارد پیام رسان ملی است. اما آنچه برمبنای مصوبات شورای عالی فضای مجازی وزارت ارتباطات مصوب شده فقط برای یک بخش از این پیام رسان و برای حوزه ابتدایی است ما در همین حوزه ابتدایی وام را گرفتیم، اما فضا را نگرفته ایم و این کاملا در چارچوب مصوبات شورای عالی فضای مجازی و مصوبات خود وزارت ارتباطات است اصلا مسالهای خارج از این فضا نیست. سید صالحی اضافه کرد: در جلساتی که با سایر پیام رسانها داریم، میدانیم که که آنها هم مشکلاتی دارند و یکی از مشکلاتشان همین مشکل کمبود فضایی است که عرض کردم. این فضا، فضایی است که واقعا تجربه اش برای اولین بار در کشور به دست آمده و بقیه پیام رسانها هم در همین مسیر حرکت میکنند و همگی در حال تجربه این موضوع و مواجه شدن و حل کردن مشکلات آن هستیم. سیدصالحی با اشاره به تغییرات گرافیکی سروش اظهار کرد: در همین هفته یک مسابقه طراحی را برای پیام رسان سروش در سطح ملی برگزار میکنیم که بالاخره کسانی که صاحب نظر هستند در این زمینه کمک کنند در این فضا و ایدههای خودشان را ارایه بدهند و به برندگان جوایز ارزندهای تقدیم میکنیم و آن را در اپلیکیشن پیاده سازی کنیم. وی درباره محدودیت خارج نشینان گفت: در سروش ما در بعضی کشورها مشکل اپراتور خارجی داریم که برای برخی از کشورها پیامک را دلیور میکند، اما پیامک به دست مشترک نمیرسد در روسیه، چون اپراتور ما یک اپراتور امریکایی است پیامک را تحویل میدهد، ولی دلیور نمیشود که به دنبال آن هستیم تا اپراتور پیامکی در روسیه را عوض کنیم، ولی این اپلکیشن در تمام دنیا باز است و استفاده میشود.
وی درباره اینکه یکی از موضوعاتی که مدافعان تلگرام مطرح میکنند این است که با فیلترینگ تلگرام صدها هزار شغل از بین رفته، مگر نمیشود همین کسب و کارها را در پیام رسانهای داخلی سازماندهی کنیم و بعد مزایای بیشتری بدهیم؟ پاسخ داد: ۴ دسته شغل در حواشی تلگرام شکل گرفته بود من این ۴ دسته را به تفکیک میگویم یک دسته کسانی بودند که محتوا تولید میکردند به جهت محتوای جذابی که تولید میکردند کاربر جذب میکردند و به جهت این کاربر، میتوانستند تبلیغ کنند و از این فضا پول در بیاورند. این اتفاقی که در سروش و سایر پیام رسانهای ایرانی همین الان هست میتوانید کانال داشته باشید محتوا تولید کنید و در ازای جذب کاربر در این فضا تبلیغ کنید و بهره برداری کنید تازه این امکان در کانال سروش به شکل تعاملی هم هست یعنی کاربر میتواند رای و نظر بدهد نظرات و کامنتهایی در صورتی که ادمین بخواهد در کانال منتشر کند حالت رفت و برگشتی است. دسته دوم کسانی بودند که در پیام رسانها تبلیغ میکردند و کارگزاران تبلیغاتی بودند. اینها هم الان امکاناتی در سروش برایشان فراهم شده که هم کانالهای تقاضامند تبلیغ میتوانند با آنها ارتباط بگیرند هم صفحه ویژهای برایشان طراحی میکنیم که در آن صفحه بتوانند جذب آگهی داشته باشند و آگهی شان را در پیام رسان سروش منتشر کنند برای این دسته دوم هم ظرفیت دیدیم اتفاقا ظرفیت را الان که به بلوغ رسیدند و مشکلات تلگرام را تجربه کردند با ما مشورت میکنند که سرویس بهتری فراهم کنیم. وی ادامه داد:. دسته سوم کسانی بودند که خدمات خرید و فروش در تلگرام داشتند و سرویسهایی را عرضه میکردند خرید میشد یا فروخته میشد. مدلی که در پیام رسان تلگرام اتفاق میافتاد مدل فی امان الله بود پولی باید کارت به کارت میکردید به حساب کسی که او را نمیشناختید و هیچ ضمانتی نبود و امیدوار بودید او به جهت حفظ کسب و کارش کالا را به شما تحویل بدهد این سطح معاملات کاملا بدون چارچوب و قاعده بود که در پیام رسان سروش با پرداخت درون کانالی این امکان را برای عرضه کننده خدمات فراهم کردیم که درگاه پرداختی در داخل کانال داشته باشند نیاز نباشد کاربر از اپلیکیشن خارج شود در داخل اپلیکیشن میتواند پرداخت کند و از این طرف کانال با داشتن وجه هویت رسمی میتواند شناخته باشد و از کلاهبرداری جلوگیری شود. اگر فرد کالایی نداد پیگیری کند و به نتیجه برسد. سید صالحی افزود: دسته چهارم کسانی بودند که ربات مینوشتند یا اپلیکیشنهایی را مینوشتند که برای استفاده راحت در تلگرام بود ما ربات سروش را به صورت بتا تست کردیم توسط تسترها تست میشود واقعیت این است ربات حفره امنیتی جدی است. برای تلگرام هم همین حفره امنیتی جدی بود و لو رفتن شماره ادمین کانالهای تلگرام از مسیر همین رباتها بود و هست الان شما با ربات به راحتی میتوانید کانال شماره مدیر و اعضای کانال را داشته باشید این فضای ربات نکات امنیتی بسیاری دارد به همین جهت خیلی پیام رسانهای ایرانی این را با احتیاط عرضه میکنند که همه جوانب را بسنجند. بخشی از کسب و کارهایی که غیرقانونی بوده مثل فروش مواد مخدر، مشروبات الکلی، قمار و امثالهم که شاید خیلی آنها ناراحت باشند تلگرام بسته میشود.
مدیر پیام رسان سروش درباره آینده سروش خاطر نشان کرد: ماهیت و ذات پیام رسان این است زمانی که همه در یک پیام رسان باشند شما هم به آن جا میپیوندید کما اینکه مدتهای قبل واتس آپ و پیام رسانهای دیگر در کشور باز بودند، ولی مردم هم چنان در تلگرام ماندند این مثال را در مورد هند هم داریم هند برای دوره تقریبا یک ساله واتس آپ را محدود میکنند پیام رسانهای داخلی هند رشد میکنند بعد باز شدن واتس آپ همچنان پیام رسان هندی با کاربر بیشتری مواجه بودند، چون با ذائقه مخاطب خودشان این فضا را گره بزنند. احتمال قوی یک پیام رسان وقتی برجسته شود همه به آن پیام رسان گرایش پیدا میکنند و پیام رسان قالب میشود، اما این به معنای این نیست که بازار پیام رسان در کشور تعطیل میشود ما کلی پیام رسان در بازارهای گوشهای نیاز داریم که کارهای تخصصی و سرویسهای تخصصی برای حوزههای محدودتر میدهند و به آنها هم نیاز است. وی ادامه داد: ما هدفگذاری مان در سروش یک سروش دویست میلیونی است و به آن سمت حرکت میکنیم توان و عزممان را جزم کردیم در بازه زمانی کوتاه به این ظرفیت برسیم به نظرم ذائقه ایرانی و در واقع نوع بهره برداریش از اپلیکیشن آنقدر جذاب است که در دنیا مخاطب جدی داشته باشد و به دنبال این هستیم بتوانیم وقتی خدماتمان را در داخل به سطح مطلوبی که امیدواریم تا نیمه اول امسال همه خدماتی که مد نظرمان است چه در حوزه محتوایی مالی و چه در حوزههای بحث خدمات دولت الکترونیک داریم عرضه کنیم و خود اینها باعث جذب کاربر میشود خود اینها کمک میکند به این که اپلیکیشن سروش بیشتر استفاده شود و ما هم بتوانیم خدمات بیشتری در خدمت کاربر داشته باشیم و تمرکز خودمان را از نیمه دوم سال روی بازارهای بین المللی بگذاریم و اپلیکیشن را در کشورهایی که فکر میکنیم به جهت ارتباطات و هم به جهت جنس و سلیقه مخاطب بیشتر با این فرهنگ و این فضا آشنا هستند توسعه بدهیم و کاربر جدی جذب کنیم و یک پیام رسان دویست میلیونی تبدیل شویم.