وزیر علوم گفت: ساماندهی آموزش عالی به عنوان یک تکلیف از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شده و همچنین در قانون برنامه ششم توسعه و سایر اسناد بالادستی نیز در اجرای آن تاکید شده است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، منصور غلامی در بیست و ششمین نشست گفتگوهای راهبردی مرکز الگوی ایرانی - اسلامی پیشرفت نقش نشستها و بحثهای علمی این مرکز را بسیار مفید و کارآمد توصیف کرد و گفت: بحثهای فکری که در مرکز الگوی ایرانی و اسلامی پیشرفت صورت میگیرد، میتواند الگو و مسیر راهی برای افرادی که در سطوح اجرایی کشور هستند و زمان کافی برای فکر، طرح جدید و برنامهریزی ندارند، قرار بگیرد.
وی در ادامه تصریح کرد: در شرایط فعلی ما از لحاظ ملی به هماندیشی گروههای فکری با تجربه و توان علمی بالا نیاز داریم و اندیشه ورزی برای تعریف و پیشنهاد الگوهای کاری در حوزههای مختلف به خصوص در عرصه آموزش عالی میتواند ما را در دستیابی به اهداف یاری رساند و وزارت علوم نیازمند این چنین اندیشههای فکری است تا از آنها در برنامهریزیهای خود و همچنین پیشبینیهای آتی استفاده کند.
وزیر علوم همچنین ساماندهی آموزش عالی را یکی از مهمترین برنامههای در دست اجرای این وزارتخانه توصیف کرد و گفت: این برنامه به عنوان یک تکلیف از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شده و همچنین در قانون برنامه ششم توسعه و سایر اسناد بالادستی نیز در اجرای آن تاکید شده است.
به گفته غلامی، وزارت علوم طی دو سال اخیر به طور جدی امر ساماندهی آموزش عالی را در دستور کار خود قرار داده و در حال حاضر موضوع تحول در آینده دانشگاههای کشور را بررسی میکند.
وی همچنین با تاکید بر ضرورت حفظ و توسعه جایگاه علمی کشور، خاطر نشان کرد: ما در دنیای پرشتاب نمیتوانیم در زمینههای تحولی به مدلهای فعلی قانع باشیم. باید با همکاری و هماندیشی سایر اندیشمندان پیشبینیهای جدیدی را برای رشد و توسعه خود داشته باشیم، بنابراین مدیران ما در سطوح ستادی و کلان کشور نیازمند کمکهای فکری اساتید و نخبگان است.
وزیر علوم در ادامه تاکید کرد: ما در سطوح اجرایی کشور با واقعیتهایی مواجه هستیم که اگر آنها را نادیده بگیریم باید سالهای زیادی مجموعههای از اندیشهورزان در خصوص آن صحبت کنند، بنابراین باید در تصمیمگیریها همواره به واقعیتها نیز توجه کنیم.
غلامی همچنین از هماهنگ نبودن میزان تقاضا و عرضه در مجموعههای دانشگاهی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه ما در سطح جامعه (از سوی دستگاههای اجرایی و توسعهای) تقاضاهای مدون و مستندی در دانشگاهها شاهد آن نبودیم و تربیت نیروی انسانی در این مراکز براساس نیازها و تقاضاهای ویژه صورت نگرفته است.
وزیر علوم ادامه داد: متاسفانه وضعیت ناهماهنگی تقاضا و عرضه در جامعه علمی به گونهای است که حتی ما دانشکدهها و پژوهشکدههایی به منظور حل مشکل سازمانها ایجاد کردهایم تا بتوانند با رویکردهای علمی چالشهای آنها را حل کنند، اما این مراکز به جای ماموریت خود دنبال پذیرش دانشجو و رقابت با سایر دانشگاهها بودند و همه این موسسات مدعی هستند که باید دانشجو تربیت کنند.
غلامی تاکید کرد: پژوهشکدهها و دانشکدههایی که به منظور حل چالشهای دستگاههای اجرایی شکل گرفتهاند باید از عارضه جذب دانشجو دور شوند و به ماموریت اصلی خود برگردند.
وی در پایان با تاکید بر ضرورت تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت گفت: باید علاوه بر بخشهای دولتی، بخشهای خصوصی نیز ترغیب شوند تا به سمت ارتباط با دانشگاهها برگردند، چرا که دانشگاهها این ظرفیت و توانمندی را دارند که کارهای تحقیقاتی آنها را پاسخگو باشند. همچنان که تاکنون هر کار تحقیقاتی از دانشگاهها خواسته شده با پاسخ خوبی مواجه شده است.