رئیس انجمن علمی مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد بجنورد گفت: در دانشگاه آزاد بجنورد مسئولان همراهی بسیار خوبی در حوزه پژوهشی دارند. همراهی و روابط دوستانه اساتید، کارمندان و دانشجویان در این بخش قابل ستایش است.
راحله علیزاده، دانشجوی نمونه استان در سال ۹۷ در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، گفت: انجام پژوهش برای کاربردی کردن تئوریهای مطرح شده وجود دارد. به نظر من هرچقدر که از نظر علمی بالا باشیم، باز هم نباید قانع شویم؛ بخصوص از نظر علمی و پژوهشی. اگر نسبت به این مسئله حرص داشته باشیم، مسلما باعث شکوفایی اقتصاد و بالا رفتن رفاه جامعه خواهیم شد.
علیزاده ادامه داد: به نظر میرسد سطح علمی دانشگاه آزاد بجنورد روز به روز رو به بهبود است و توانسته جایگاهی در سطح ملی برای خودش مهیا کند. از این بابت سعی بر این بوده که از اساتید با تجربه و مجرب استفاده شود. وجود اساتیدی که حساسیتی به تحقیق و پژوهش و درگیر کردن دانشجویان به کار پژوهشی و مقالات علمی را طی سالهای اخیر داشته اند، یکی از امتیازاتی است که دانشگاه آزاد بجنورد توانسته برای خود داشته باشد.
دانشجوی نمونه استان خراسان شمالی درخصوص جایگاه علوم انسانی در دانشگاه آزاد بجنورد گفت: تمام رشتههای علوم انسانی از این بابت که با انسان سر و کار دارند، با سایر علوم متفاوت بوده و زیربنا و زمینه ساز توسعه ملی و بومی هستند؛ چرا که مساله یابی، کشف، تبیین مسائل و تعیین مسیر جزو حوزه علوم انسانی است و به صورت کلی بسترسازی توسعه پایدار بدون توجه به علوم انسانی ناممکن و نشدنی است.
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی ادامه داد: در رشته مدیریت آموزشی ارشد که تحصیل کردم، برایم جالب بود که از همه رشتههای بی ربط به حوزه علوم انسانی دانشجو و هم کلاسی داشتم؛ اما دلیلی که درحال حاضر دانشجویان از این حوزه استقبال نمیکنند و یا استقبال کم شده است، نتیجه دهی این عرصه است؛ چرا که فکر میکنند منفعتی برای آینده شغلیشان ندارد و جزو کم درآمدترین شغلها است. ای کاش مسئولین در حوزه علوم انسانی سرمایه گذاری بیشتری کنند تا نتایج پربارتری کسب شود.
وی افزود: همان طور که اشاره شد، علوم انسانی مجموعهای از رشتهها و شاخههای علمی است که موضوع محوری آن انسان است و رشتههای مهم و بنیادی مثل روانشانسی، جامعه شناسی، مدیریت، حقوق و اقتصاد را در خود جای داده است. از آنجا که موضوعات فوق از ریشه ایترین مبانی فکری و فلسفی است، در پیشرفت و توسعه یک جامعه نقش اساسی دارد؛ اما متاسفانه نه تنها در دانشگاه آزاد بجنورد، بلکه در تمامی دانشگاهها اهمیت ویژهای برای این حوزه قائل نمیشوند؛ این در حالی است که در کشورهای پیشرفته افراد نخبه وارد رشتههای علوم انسانی میشوند و آینده کشورشان را میسازند.
علیزاده درخصوص تناسب امکانات دانشگاه آزاد و شرایط دانشگاه گفت: خوشبختانه توسعه کمی و کیفی خدمات دانشگاه در برنامههای پژوهش محور انجام میشود؛ چون حوزه دانشگاه آزاد پژوهشهای کاربردی را عاملی برای تحقق شاخصهای تولید علم میداند این قسمت که دانشجو چقدر بخواهد از این امکانات استفاده کند، به خود دانشجو و میزان فعالیت و علاقه او باز میگردد. برای خوده بنده انجمن علمی، طرحهای پژوهشی درون و برون دانشگاهی، مقالات، همایش و کنفرانسها و کارگاههایی که برگزار شد، انگیزه بیشتری را برای فعالیت در این بخش فراهم آورد تا با این حوزه بیشتر ارتباط برقرار کنم و از این بابت هم خوشحالم که حوزه پژوهش دانشگاه و همچنین اساتید راه را برای همکاری در طرحها و سایر فعالیتهای پژوهشی باز کردند.
رئیس انجمن علمی مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد بجنورد ادامه داد: درست است که دانشگاه واقعی، دانشگاهی است که بتواند نسل جوان را از همه نظر مانند علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی هدایت کند؛ اما حضور و فعالیت دانشجو به عنوان عضو اصلی جامعه دانشگاهی خیلی مهم است و مطمئناً کسی که وارد حوزه پژوهشی و فعالیتهای پژوهشی شود، میتواند علاوه بر لذت، نیازهای دیگری را نیز برآورده سازد؛ اما از نظر امکانات و وسایل کمک آموزشی، متاسفانه دانشگاه از ابزار کمک آموزشی پایینی برخوردار است. وجود سیستمهای کامپیوتری با ورژن بسیار پایین گاهی مشکلاتی را در ارائه کنفرانس توسط دانشجو به همراه داشته است.
دانشجوی ممتاز بجنورد تاکید کرد: اساتید در مقاطع ارشد و دکتری به غیر از تدریس یک سری وظایف پژوهشی هم دارند. چه خوب است که اساتید فقط تدریس را شغل و حرفه خودشان ندانند و از مقطع کارشناسی تئوری بودن را حذف کنند و انجام پژوهش جزو وظایف اصلی در کلاس باشد تا دانشجو آمادگی لازم را برای ورود به مقاطع بالاتر، همراه با اطلاعات و علم بدست آورد. در این راستا کاش پژوهش صرفا برای کسب نمره نباشد. دانشجو باید بداند که فقط برای رفع تکلیف کار پژوهش انجام ندهد. اساتید می توانند برای افزایش اگاهی و انگیزه در دانشجویان، از آنها بخواهند که پژوهش را در قالب کنفرانس در کلاس ارائه بدهند.
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی خاطرنشان کرد: چه خوب بود که دانشگاه آزاد اسلامی در راستای علاقه مند و بی دغدغه شدن دانشجویان، در زمینه انتشار کتب های دانشجویی ورود پیدا می کرد و با این کار دانشجویان را به همراهی در فعالیت های علمی دانشگاه ترغیب کند و این محدودیت که فقط اعضای هیات علمی میتوانند از امتیازات انتشارات دانشگاه ازاد استفاده کنند برداشته میشد و همه جامعه دانشگاهی اعم از دانشجو و اساتید دیگر هم ازین مزیت برخوردار می شدند. دانشگاه باید از دانشجویان فعال و نخبه در همه زمینه ها استفاده نماید.
وی در پایان با اشاره به نقاط قوت دانشگاه آزاد بجنورد گفت: در دانشگاه آزاد بجنورد مسئولان همراهی بسیار خوبی در حوزه پژوهشی دارند. همراهی و روابط دوستانه اساتید، کارمندان و دانشجویان در این بخش قابل ستایش است. در دانشگاه آزاد بجنورد انجمنهای علمی همکاری مناسبی با یکدیگر دارند که این مسئله باعث شد در مراسم هفته پژوهش و فناوری، دستاوردهای پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد در سال ۹۶ رتبه اول را کسب کند که باعث افتخار برای کل دانشگاه شد.