گفتگوی ویژه خبری شب گذشته با موضوع بازیهای رایانهای برگزار شد.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، حمید رضا جلالی فرهانی کارشناس بازیهای رایانهای در برنامه گفتگوی ویژه شب گذشته ۲۰ تیرماه اظهار کرد: بازیهای رایانهای محصولاتی کم هزینه بوده و ساخت آنها زمان کمی میبرد همچنین کالای فرهنگی بسیار موثری بوده است.
وی افزود: بازیهای رایانهای در سراسر جهان با یک حساب سرانگشتی از صنعت سینما پیشی گرفته اند، چرا که بازیهای رایانهای رسانهای دوسویه محسوب میشوند که نه تنها پیام شان را به مخاطبان عرضه میکنند بلکه میتواند تاثیرات بلند مدتی را بر بازیکنان بگذارد.
جلالی فراهانی تصریح کرد: با توجه به ظرفیتها و توان داخلی که جمعیت بازی کنندگان و سازندگان بازیهای رایانهای را در بر میگیرد فاصله بسیار زیادی با آنچه که باید باشد داریم البته تلاشهای بسیاری در جهت افزایش قدرت ساخت بازیهای رایانهای صورت گرفته، اما همچنان به لحاظ تکنولوژی با سطح جهانی فاصله داریم.
کارشناس بازیهای رایانهای بیان کرد: حدود ۲۸ میلیون مخاطبان بازیهای رایانهای حدود ۹۰ دقیقه از زمان خود را به بازیهای کامپیوتری اختصاص میدهند و این در حالی است که تنها ۱۴ درصد بازار بازیهای موبایلی در اختیار بازار داخل قرار دارد.
هادی جعفری معاون حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای در ادامه برنامه اظهار کرد: آمارهای به دست آمده حاصل پژوهشهای سال گذشته و اوایل سال جاری بوده و طبق این آمار ۲۸ میلیون مخاطب بازیهای رایانهای هستند و هزینهای که مردم بابت این بازیها اعم از سخت افزار نرمافزار میپردازند ۹۲۰میلیارد تومان است که از این مبلغ حدود پانصد و هفتاد و اندی میلیارد تومان سهم سخت افزارها و کنسولهای بازی بوده و ۳۵۰ میلیارد تومان سهم نرم افزارها است.
وی افزود: حدود ۱۴ درصد بازیهای رایانهای به بازار بومی اختصاص دارد و همه فعالان این عرصه میدانند به دلیل وضعیت ناجوانمردانهای که برای ایران به وجود دارد باو جود تلاشهای صورت گرفته نتوانسته ایم به بازیهای کنسولی وارد شویم.
جعفری گفت: کیفیت یهای رایانهای ایران به خصوص در بخش موبایل روز به روز در حال افزایش بوده طبق آمارها مخاطبان این بازیها روز به روز بیشتر میشوند به نحوی که ۴ درصد در این زمینه رشد داشته ایم.
جلالی تصریح کرد: متولی بازار یهای رایانهای بنیاد ملی بازیهای رایانهای است و ما نباید مسائل جزئی را مانند موضوعات کلی بیان کنیم چرا که هر بازی به عنوان یک محصول فرهنگی چند بعدی تلقی میشود و قابلیت آن را دارد که با مخاطبش ارتباطی فراتر برقرار کند.
وی بیان کرد: بازیهای موبایلی توان شبیه سازی و تعامل پذیری کمتری نسبت به کنسول و pc دارد چرا که بازیهای موبایلی تنها بخشی است بازیهای رایانهای را به خود اختصاص میدهند؛ و میتوان گفت که مخاطبان بازیهای کنسولی وفادارتر هستند و با افزایش قیمتها همچنان مشتری باقی میمانند.
جلالی ادامه داد: ما در حوزه pc و بازیهای کنسولی تحرک و پویش که باید وجود داشته باشد را نداریم.
در ادامه برنامه بابک کرباسی یکی از سازندگان بازیهای رایانهای در ارتباط زنده تلفنی اظهار کرد: حوزه بازیهای رایانهای کاملاً فرهنگی بوده و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فعالیت میپردازند و صنعت بازیهای رایانهای به مدد بخش خصوصی از سال ۸۳ در ایران شکل گرفت.
وی افزود: متاسفانه در حوزه فرهنگی بازیهای رایانهای اگر بگوییم که این صنعت از ولنگاری و بی سر و سامانی رنج میبرد گزافه گویی نکرده ایم، چراکه تنها در این بخش به مسائل اقتصادی توجه میشود و بر بازیهای رایانهای نظارت چندانی وجود ندارد.
کرباسی تصریح کرد: اکنون برای ساخت بازیهای ایرانی نیازی به مجوز نداریم و دچار نوعی خود اظهاری و فرهنگ نو شده ایم! که این مسئله ریسک پذیری سرمایه گذاری و شرایط کنترل بازار را برای خانوادهها دشوار کرده و اکنون کاری که باید پنج سال پیش صورت میگرفت را از سر گرفته ایم، و قرار بر این است که بازیهای رایانهای مشمول رده بندی سنی شوند.
وی ادامه داد: بسیار عجیب است که بازیهای ایرانی در حالی تولید میشوند که نظارتی بر آنها وجود ندارد.
جعفری گفت: آیا بنیاد بازیهای رایانهای به راستی اجازه انتشار هر بازی را میدهد؟ و آیا بنیاد اجازه دارد به هر کسی که در خانه خود اقدام به ساخت بازی رایانهای میکند بگوید که باید مجوز بگیرید؟ بدیهی است که این امر بر خلاف سیاستهای کلان تسهیل کسب و کار در سطح ملی است، در نتیجه قطعا بازیسازان دشمنان این مرز و بوم نیستند و به فرهنگ کشور پایبندند لذا اگر برای آنها قوانین را شفاف و به آنها بگوییم که اگر معیارها را رعایت نکنند بازیهای شما اجازه انتشار نخواهد یافت. بهتر خواهد بود.
جعفری خاطر نشان کرد: در سال گذشته حدود ۶۶۴۱ بازی را به لحاظ محتوایی بررسی کردیم که البته تعدادی از آنها غیر قابل ردهبندی بودند و در بهار نیز ۱۷۰۸ بازی را رده بندی کردیم.
جمشید جعفرپور عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه ظرفیتهای فراوانی از میان تحصیل کردگان برای ساخت بازیهای رایانهای در کشور وجود دارد گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک بازوی تخصصی از سال ۸۵ امور مهمی از جمله نظارت را به بنیاد بازیهای رایانهای سپرده است تا در جهت حمایت از تولید فعالیت کنند.
وی با اشاره به اینکه بازی سازها با ابزارهایی که در اختیار دارند بازی تولید میکنند افزود: برای انتشار بازی نیاز به مجوز نشر است.
حمیدرضا جلالی فراهانی کارشناس بازیهای ر. ایانهای با اشاره به اینکه ۴۷ درصد بازیکنان بازیهای رایانهای به رده بندی سنی توجه ندارند افزود: طبق نظام رده بندی فرایند نظارت کنار گذاشته شده است.
هادی جعفری معاون بنیاد ملی بازیهای یارانهای در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه پروانه انتشار برای بازیهای داخلی و خارجی اجباری است و برای بازیهای ایرانی خود اظهاری نیاز است ادامه داد: بنیاد بازیهای رایانهای تمام حمایتهای خود را به تفکیک مشخص کرده است امسال حمایتهای جدیتر از سال گذشته است.
وی با بیان اینکه ما به دنبال حمایت از صنعت بازی سازی در داخل کشور هستیم خاطرنشان کرد: صنعت بازی در مقابل هجوم بازیهای خارجی باید حفاظت شود و از سوی دیگر باید به سمت بین المللی کردن بازیهای یارانهای حرکت کنیم.
معاون بنیاد ملی بازیهای یارانهای با اشاره به اینکه فضای تولید بازی در کشور در حال حاضر به سمت بازیهای موبایل است عنوان کرد: اصلاح این گونه بازیها زمان بر و پیچیده نیست.
وی با اشاره به اینکه بازی سازها باید خوداظهاری را انجام دهند افزود: طبق نظام رده بندی سنی، تمام بازیهای یارانهای ظرف مدت کوتاهی رصد میشوند.
جعفری با اشاره به اینکه بازی سازها رده بندی و دسته بندی میشوند اظهار داشت: هر شرکتی براساس رویهای که دارد میتواند از حمایتهای مربوطه برخودار شود.