مسابقات مهارت سنجی فنآورد که با ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار میشود، به تلویزیون میرود.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای یک کارافرین از گرداننده یک واحد تولیدی تا یک شرکت دانش بنیان، شاید هیچ چیز آزاردهندهتر از وجود یک پرسش یا مسئله بدون پاسخ نباشد. هیچ چیز به اندازه یافتن پاسخی نوآورانه و خلاقانه که کسب و کار را به سوی پیشرفت رهنمون کند دشوارتر!
مسابقات مهارت سنجی فنآورد که با حمایت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان برگزار میشود، راه را برای رسیدن مشکلات به راه حلشان پیدا کرده و یک زمینهای فراهم آورده است تا مسئلهها بتوانند به پاسخهایشان برسند؛ پاسخهایی که از ذهن خلاق و نوآور نخبهها و جوانهای ایرانی برای صعب العبورترین و حل نشدنیترین مسائل حوزه کسب و کار بیرون آمدند.
شرکتکنندگان این دوره از فنآورد در قالب یک برنامه تلویزیونی به رقابت میپردازند تا در نهایت بهترین پاسخها بتوانند به حل مسئلهها در کسب و کارهای حوزه مدیریت هنر و فناوری اطلاعات و ارتباطات بشتابند.
فنآورد به گفته گردانندگانش تنها یک رقابت نیست! یک اعتقاد است، اعتقاد به اینکه وقت آن شده است که استعداد و تخصص افراد، آینده را رقم بزند نه مدرک و نمره آنان و از این مسیر، تلاش میکند تا با روشی نوین و منحصر به فرد، مهارتهای تخصصی و استعداد افراد را در رقابتی جذاب و چالش برانگیز محک زده و بهترینها را شناسایی و حمایت کند.
برگزاری فنآورد در قالب برنامه تلویزیونی
حسین قدسی زاده دبیر اجرایی این مسابقات به برگزاری چهارمین دوره این مسابقات اشاره میکند: این مسابقات از زمستان سال ۱۳۹۶ در ۳ حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، هنر و مدیریت آغاز شده است. هر کدام از این ۳ رشته، در زیرشاخهها و رشتههای مختلف برگزار میشود. مثلاً بخش مدیریت با رشتههای کارآفرینی، سرمایه گذاری هوشمند، بازی آفرینی (Gamification) و مسئله یابی و بخش هنر در دو بخش اصلی گرافیک و معماری برگزار میشود که گرافیک دارای ۵ زیرشاخه است. در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباط نیز شرکت کنندگان در رشتههای برق و الکترونیک، داده کاوی، برنامه نویسی کامپیوتر، برنامه نویسی تلفن هوشمند و جستجوی هوشمند منبع باز (OSInt) به رقابت میپردازند.
قدسیزاده، با بیان اینکه در فنآورد چهارم مرحله حضوری برای نخستین بار به صورت تلویزیونی برگزار میشود، ادامه میدهد: این مسابقات در مجموع با ۱۶ رشته کار خود را آغاز کرد و به مرحله نهایی رسید که ۱۳ رشته در نهایت قابلیت ورود به بخش تلویزیونی را داشتند و بر همین اساس، برنامهریزی شد تا فرآیند به صورت یک مسابقه تلویزیونی برگزار شود.
بستری برای رویارویی راهکارها و مسألهها
دبیر اجرایی این مسابقه، به فرآیند برگزاری فنآورد اشاره میکند: اینگونه است که بعد از اعلام فراخوان، متقاضیان از طریق سایت ثبت نام میکنند. کارفرمایان، شرکتها و صاحبان کسبو کارها مسائلی را که اولاً بر اساس نیاز واقعی آنان بود و در حل آن دچار مشکل هستند یا توانایی حلشان را نداشتند یا راهحلهای موجود برای آنها مقرون به صرفه نبود، در بستر این سایت و فراخوان اعلام میکنند.
به گفته قدسیزاده، فناورد یک پلتفرم چند وجهی است که از یکسو صاحبان کسب و کارها و سرمایه گذاران اعم از خصوصی و دولتی و از سوی دیگر جامعه متخصص و نخبگان کشور در آن حضور دارند.
قدسیزاده، مهمترین مزیت این مسابقات را رسیدن به پاسخهای متنوع و کارآمد و قابلیت انتخاب به صاحبان کسب و کارها میداند و ادامه میدهد: مهمترین مزیت این رقابت برای شرکتها و صاحبان کسب و کارها این است که اگر آنها بخواهند این تعداد از پاسخها را داشته باشند و در نهایت از میانشان بهترین را انتخاب کنند باید هزینه زیادی را متحمل شوند، اما فنآورد زمینه ارائه شدن پاسخهای گوناگون به یک مسأله را فراهم میکند.
ارائه ۲۹۹ پاسخ برای مسألهها
این فعال حوزه فناوری با بیان اینکه فنآورد، بستری را فراهم کرده است تا در این دوره، برای هر مساله دهها پاسخ ارائه شود، بیان میکند: برای هر رشته در مرحله اینترنتی داوری اولیه انجام شده و در نهایت ۷ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرده است.
فن آورد چهارم یک ویژگی دیگر نسبت به سلهای پیشین داشت و امسال در نخستین بخش از مرحله حضوری، تیمها یک روز در پارک فناوری پردیس، گرد هم آمدند و درکنار متخصصان کسب و کار و به اصطلاح راهبرها، با نقاط قوت طرحها و ضعفهای شان آشنا شدند، پس از آن در یک فرصت ۷ تا ۱۰ روزه فرصت داشتند تا راهکارشان را اصلاح کنند، کاستیها را رفع کنند و بهبود دهند.
حضور ۷ تیم در مرحله داوری نهایی
قدسیزاده به حضور ۷ تیم در مرحله داوری نهایی اشاره میکند و ادامه میدهد: در هر رشته ۷ تیم در مقابل سه داور طرحهای خود را ارائه میدهند که ترکیب این داوران شامل یک داور از جامعه دانشگاهی، یک داور تخصصی و یک داور تصمیم ساز در حوزه صنفی است.
مرحله حضوری که به صورت تلویزیونی برگزار میشود، دو بخش دارد که در بخش اول، صاحبان راهکارها راه حلهای خود را ارائه میدهند و بخش دوم به پرسش و پاسخ حول معیارهای طراحی شده برای سنجش آثار اختصاص دارد.
به گفته دبیر اجرایی مسابقات مهارت سنجی فنآورد، در نهایت سه پاسخ برتر معرفی میشوند و ضمن آنکه صاحب راهکار تقدیر میشود و صاحب کسب و کار مشکل خود را حل شده میبیند، زمینه گیری شبکه از ارتباطات بین کارفرمایان و افراد توانمند در حوزههای تخصصی ایجاد میشود.
استقبال ۱۴ هزار نفری از فنآورد
قدسیزاده با بیان اینکه جنس راهکارها و پرسشها الزاماً از جنس هایتک نیست میگوید: این مسألهها یا راهکارهایشان الزما از فناوریهای پیشرفته نیست و ممکن است از جنس مسئله یابی و فنی باشد؛ زیرا رشتههای فناوری اطلاعات و ارتباطات، هنر و مدیریت، صرفاً معطوف به فناوری هایتک نیست و ممکن است جوانب بازار را مد نظر قرار دهد. مهمتر از این که یک راهکار تا چه اندازه مبتنی بر فناوری پیشرفته باشد این استکه چه مسئلهای را از مشکلات کشور حل میکند.
دبیر اجرایی فنآورد از استقبال خوب کارفرمایان نسبت به این مسابقات را قابل توجه میداند و میگوید: در دور نخست این مسابقات ۶۰۰ نفر، دور دوم ۳۵۰۰ نفر و در دور سوم ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر در فنآورد شرکت کردند؛ اما در این دوره بیش از ۱۴ هزار نفر جزو شرکتکنندگان این مسابقه هستند و این استقبال، نشان دهنده اعتماد کسب و کارها سازمانها و سرمایه گذاران از به این رویه برای پیدا کردن راهکارهای مناسب و تخصصی و نخبگان جوان و افراد متخصص و خلاق برای اثرگذاری در حل مسأیل حوزه کسب و کارهای دانش بنیان و فناور است.
برگزاری فنآورد در قالب برنامه تلویزیونی
حسین قدوسی دبیر اجرایی این مسابقات به برگزاری چهارمین دوره این مسابقات اشاره میکند: این مسابقات از زمستان سال ۱۳۹۶ در ۳ حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، هنر و مدیریت آغاز شده است. هر کدام در این ۳ رشته، در زیرشاخهها و رشتههای مختلف برگزار میشود. مثلاً بخش مدیریت با رشتههای کارآفرینی، سرمایه داری هوشمند، بازی آفرینی و حل مسئله و بخش هنر در دو بخش اصلی گرافیک و معماری برگزار میشود که گرافیک دارای ۵ زیرشاخه است.
قدوسی، با بیان اینکه فنآورد چهارم مرحله حضوری برای نخستین بار به صورت تلویزیونی برگزار میشود، ادامه میدهد: این مسابقات در مجموع با ۱۶ رشته کار خود را آغاز کرد و به مرحله نهایی رسید که ۱۳ رشته در نهایت قابلیت ورود به بخش تلویزیونی را داشتند و بر همین اساس، برنامهریزی شد تا فرآیند به صورت یک مسابقه تلویزیونی برگزار شود.
بستری برای رویارویی راهکارها و مسألهها
دبیر اجرایی این مسابقه، به فرآیند برگزاری فنآورد اشاره میکند: اینگونه است که بعد از اعلام فراخوان، متقاضیان از طریق سایت ثبت نام میکنند. کارفرمایان، شرکتها و صاحبان کسبو کارها مسائلی را که اولاً بر اساس نیاز واقعی آنان بود، در حل آن دچار توانایی حلشان را نداشتند یا راهحلهای موجود برای آنها مقرون به صرفه نبود، در بستر این سایت و فراخوان اعلام میکنند.
به گفته قدوسی، فناوری یک پلتفرم چند وجهی است که از یکسو صاحبان کسب و کارها و سرمایه گذاران اعم از خصوصی و دولتی و از سوی دیگر جامعه متخصص و نخبگان کشور در آن حضور دارند.
قدوسی، مهمترین مزیت این مسابقات را رسیدن به پاسخهای متنوع و کارآمد و قابلیت انتخاب به صاحبان کسب و کارها میداند و ادامه میدهد: مهمترین مزیت این رقابت برای شرکتها و صاحبان کسب و کارها این است که اگر آنها بخواهند این تعداد از پاسخها را داشته باشند و در نهایت از میانشان بهترین را انتخاب کنند باید هزینه زیادی را متحمل شوند، اما فنآورد زمینه ارائه شدن پاسخهای گوناگون به یک مسأله را فراهم میکند.
ارائه ۲۹۹ پاسخ برای مسألهها
این فعال حوزه فناوری با بیان اینکه فنآورد، بستری را فراهم کرده است تا در این دوره، بیش از ۲۹۹ پاسخ ارائه شود، بیان میکند: تا داوری از میان این ۲۹۹ اثر انجام شود و این دوره با انجام این داوری در نهایت ۷ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرده است.
فن آورد چهارم یک ویژگی دیگر نسبت به سالهای پیشین داشت و امسال در نخستین بخش از مرحله حضوری، تیمها یک روز در پارک فناوری پردیس، گرد هم آمدند و در کنار متخصصان کسب و کار و به اصطلاح راهبرها، با نقاط قوت طرحها و ضعفهای شان آشنا شدند، پس از آن در یک فرصت ۷ و ۱۰ روزه فرصت داشتند تا راهکارشان را اصلاح کنند، کاستیها را رفع کنند و بهبود دهند.
حضور ۷ تیم در مرحله داوری نهایی
قدوسی به حضور ۷ تیم در مرحله داوری نهایی اشاره میکند و ادامه میدهد: ۷ تیم در مقابل سه داور طرحهای خود را ارائه میدهند که ترکیب این داوران شامل یک داور از جامعه دانشگاهی، یک داور تخصصی و یک داور تصمیم ساز در حوزه صنفی است.
مرحله حضوری که به صورت تلویزیونی برگزار میشود، دو بخش دارد که در بخش اول، صاحبان راهکارها راه حلهای خود را ارائه میدهند و بخش دوم به پرسش و پاسخ حول معیارهای طراحی شده برای سنجش آثار اختصاص دارد.
به گفته دبیر اجرایی مسابقات مهارت سنجی فنآورد، در نهایت سه اثر برتر معرفی میشوند و ضمن آنکه صاحب راهکار تقدیر میشود و صاحب کسب و کار مشکل خود را حل شده میبیند، زمینه گیری شبکه از ارتباطات بین کارفرمایان و افراد توانمند در حوزههای تخصصی ایجاد میشود.
استقبال ۱۴ هزار نفری از فنآورد
قدوسی با بیان اینکه جنس راهکارها و پرسشها الزاماً از جنس هایتک نیست میگوید: این مسألهها یا راهکارهایشان الزما از فناوریهای پیشرفته نیست و ممکن است از جنس مسئله یابی و فنی باشد؛ زیرا رشتههای فناوری اطلاعات و ارتباطات، هنر و مدیریت، صرفاً معطوف به فناوری هایتک نیست و ممکن است جوانب بازار را مد نظر قرار دهد. مهمتر از این که یک راهکار تا چه اندازه مبتنی بر فناوری پیشرفته باشد این استکه چه مسئلهای را از مشکلات کشور حل میکند.
شایسته یادآوری است این برنامه با حمایت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان به کارگردانی مشترک سید محسن حسینی و ابوالفضل حاجیان در ۱۳ قسمت به اتفاق فنآورد و سید محسن حسینی تهیه و تولید شده است که در پاییز ۹۷ پخش میشود.