معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: انگیزهای برای ورود دانشجویان به حوزه مهارتهای فنی و حرفهای باید ایجاد شود و در این زمینه تفاهم نامههایی با نیروهای مسلح منعقد شده است.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو مسعود برومند معاون پژوهشی وزارت علوم در نشست خبری «گفت و گوی ملی مهارت» که صبح امروز در سازمان فنی و حرفهای برگزار شد گفت: در سال ۱۳۹۶، ۱۱۶ هزار دانشجو داشتیم و مشکل موجود در آن زمان نبود نیروی کار متخصص و تمام سیاستها بر توسعه آموزش عالی بود و از سال ۶۲ تا ۹۶ تعداد دانشجویان به ۴ میلیون و ۳۰ هزار رسید و در سال ۶۸ تا ۶۹ بحث توسعه تحصیلات تکمیلی مطرح شد که افراد نیازمند مدارک بالاتری بودند و نتیجه آن در سال ۷۰ تربیت نیروی پژوهشی مشاهده شد. هم چنین دوران پژوهشی از سال ۷۵ آغاز شد و در سال ۸۰ افزایش تعداد مقالات مشاهده شد و در سال کنونی تعداد پژوهشگران بالغ بر ۵۲ هزار مستند علمی افزوده شد که این عدد برخلاف مستندات علمی در اوایل انقلاب است.
وی در ادامه گفت: در سال ۸۰ نیز توسعه فناوری دانشگاهها نیز مطرح شد که در این دوره فناوری نیز به دانشگاهها وارد شد که فناوری نیز باید به فروش میرسید از سال ۸۵ تا ۹۶، ۱۹۰ مرکز رشد ۴۳ پارک علم و فناوری و یک سوم شرکتهای دانش بنیان در ۵ هزار واحد فناور ایجاد شد و هم چنین ۱۲۰۰ شرکت در پارکهای علم و فناوری مشغول فعالیت شدند که ۳ هزار میلیارد فروش هم ایجاد شد، این اعداد کافی نیست و لازم است در چارچوب اقتصاد مقاومتی ارتقا پیدا کند و فارغ التحصیلان از کسب و کار خود بهرهمند شوند.
برومند با تاکید بر توسعه مهارت در دانشگاهها گفت: مهارتها در دانشگاهها باید در حوزههای تخصصی و عمومی افزایش پیدا کنند و در سال ۹۶، ۶۸۰ دوره در مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری ارایه شد که این تعداد کافی نیست و باید از تمام امکانات استفاده کرد .عملا دانشجویان بخشی از مهارتهای خود را در سازمان فنی و حرفهای میگذرانند.
معاون پژوهشی وزارت علوم در ادامه گفت: در سال ۹۶، ۳۷ درصد از دانشجویان در سازمان فنی و حرفه ای، آزاد و دولتی تحت آموزش قرار گرفته اند.
وی در خصوص تفاهم نامه منعقد شده گفت: برای به رسمیت شناختن فعالیتها سال گذشته تفاهم نامهای منعقد شد که براساس آن دانشجویان باید در مراکز فنی و حرفهای تحت آموزش قرار بگیرند که دستورالعمل این مصوبه به دانشگاهها داده شده است.
برومند افزود: انگیزهای برای ورود دانشجویان به حوزه مهارتهای فنی و حرفهای باید ایجاد شود و در این زمینه تفاهم نامههایی با نیروهای مسلح منعقد شده که افراد بعد از اتمام دورهها گواهی نامه دریافت میکنند و میتوانند از امکانات خدمت سربازی استفاده کنند مانند اینکه در سالهای خدمت در آزمایشگاهها و مراکز پژوهشی مشغول فعالیت شوند آیین نامه این طرح اجرایی شده و برای ۷۰۰ نفر به توافق رسیده ایم در این زمینه باید سیستمها مکانیزه شود تا مشکلات اجرایی به وجود نیاید.
معاون پژوهشی وزارت علوم عنوان کرد: برخی از دانشگاهها تجربیات خوبی ایجاد کرده اند و حتی دانشگاههای کوچک آموزشهای مهارتی را حین تحصیل پیش میبرند.
وی با اشاره به فعالیتهای معاونت پژوهشی گفت: یکی از فعالیتهای معاونت پژوهشی این است که تجربهها را انتقال دهد و از فعالیتها حمایت کند تا زمان پس انداز شود و هم چنین باید اشتغالپذیری را ارتقا دهند و باید از وضعیت اشتغال در جامعه آگاه باشند. در این راستا از دانشگاهها درخواست شده تا میزان اشتغال را در سالهایی مشخص ارایه دهند و از موسسات پژوهشی نیز درخواست شده تا پی طرحی میزان اشتغال را از مراکزی مانند تامین اجتماعی، نیروی انتظامی و اداره گذرنامه پیدا کنند تا از میزان تحصیل افراد آماری به دست آوریم که تاکنون از ۲۲ دانشگاه به وزارت علوم گزارشهایی رسیده است.
برومند در ادامه اظهار کرد: در شرایط فعلی آنچه که مهم است بحث توسعه اشتغال است و در این زمینه سازمانها باید با یکدیگر همکاری کنند و در این راستا میزان همکاری وزارت علوم با دستگاههای اجرایی کشور افزایش پیدا کرده است.
معاون پژوهشی وزارت علوم در پایان با اشاره به توسعه فعالیتها تصریح کرد: در بحث توسعه فعالیتها طرحی با سازمان فنی و حرفهای منعقد شده و تاکنون این طرح به خوبی پیش رفته و آیین نامه آن در حال اجرا شدن است که دانشجویان در تابستان از امکانات سازمان فنی و حرفهای استفاده کنند.