به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نشست مطبوعاتی سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر با حضور نادر برهانیمرند، دبیر جشنواره، سعید اسدی، دبیر بخش بینالملل و سایر دبیران جشنواره، ظهر امروز سهشنبه ۹ مرداد با پرسش و پاسخ خبرنگاران در تئاتر شهر برگزار شد.
برهانی مرند در این نشست درباره واقعیتهای جاری در تئاتر فجر گفت: چند سالی است که نسل تئاتری نوع مطالبات و نگاهش متفاوتتر از قبل شده است، اما در عین حال این دوره شباهتهایی به دورههای دورتر هم دارد و همین، بحث رقابتی بودن جشنواره را مطرح میکند.
وی یادآور شد: ما چه بخواهیم و نخواهیم، بیشتر هنرمندان تئاتر دوست دارند در جشنواره رقابتی حضور یابند. نکته دیگر اینکه جشنواره میبایست به همه صنوف و رشتهها احترام بگذارد؛ پس تلاش کردیم این آسیب را هم رفع کنیم. محور دیگر مورد توجه در فراخوان این است که ما سالها تلاش کردیم جشنواره فجر برآیند اجراهای عموم باشد و امسال کاملترین دوره در این عرصه است و جشنواره امسال صد درصد مرورمحور است.
وی با اشاره به اینکه امسال دو وظیفه انتخابگری و برگزارکنندگی خوب برای خودشان تعیین کردند، افزود: جشنوارههای ما چند سالی است که جشن را فراموش کردهاند؛ چرا که زیاد درگیر چالشها میشوند به همین دلیل امسال پیوستهای تشریفاتی و نه تجملاتی زیادی خواهیم داشت. البته تلاش ما صد درصد است؛ منتها اگر به بیست درصد این امر هم برسیم، راضی هستیم.
برهانی مرند با اشاره به چهلمین سالگرد انقلاب و طراحی بخش ویژه در این عرصه گفت: همه نمایشهایی که برای جشنواره در نظر گرفته شده حاوی پیامی در این عرصه هستند. انتخابهای ما بر این اساس بوده و صد درصد کیفیتمحور خواهند بود. ضمن اینکه بخشی جداگانه نیز به صورت نمایشگاه، رادیو تئاتر و سمینار مبسوط در عرصه انقلاب خواهیم داشت.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تغییر و تحولات ارزی و بینالمللی و وضعیت بودجه جشنواره گفت: تلاش داریم این مشکلات را مدبرانه حل کنیم تا لطمهای به جشنواره وارد نشود. دلمان روشن است که از این فضا نیز سالم عبور خواهیم کرد و انتخابهایمان نیز معارض با بودجه امسال نخواهد بود. هرچند تغییر بودجه نداشتهایم اما نگران هم نیستیم؛ چرا که دوستان به کمکمان خواهند آمد. ضمن آنکه در این جشنواره هم از ارز دولتی بخش بین الملل استفاده خواهیم کرد.
در ادامه سعید اسدی درباره وضعیت بودجه و بخش بینالملل گفت: بودجه محدود جشنواره و وضعیت برپایی بخش بین الملل همیشه برای ما دشوار بوده است. الان آنچه مهم است تعامل ما با کشورهای دیگر است. البته تنها هشت کار در بخش بینالملل با رویکرد کیفی هست و اقتضائاتی وجود دارد که باید بدان اهمیت بدهیم.
وی با اشاره به برآیند مثبت حضور کشورهای دیگر در جشنواره تئاتر فجر گفت: خوشبختانه کارهای زیادی از جشنواره ما به دیگر کشورها معرفی شدهاند و بازتاب خوب بوده است. بنابراین این جشنواره در ایجاد فضای تعاملی و معرفی آثار ایرانی موثر بوده است.
اسدی با بیان اینکه تلاش زیادی برای دعوت از کمپانیهای مهم خارجی شده است، گفت: الان در حال گفتوگو هستیم تا آثار در کمیته بررسی شود و دعوت نهایی از تیمهای خارجی برایمان یک فرصتسازی مناسب شود. در حال حاضر ۸۴ کار به جشنواره رسیده که نزدیک به ۴۰ مذاکره داشتهایم. درباره بودجه هم باید بگویم که ملاک، ریال نیست که آن را تبدیل به دلار کنیم. براساس مراودات جشنوارهای هر کشوری که اثری در جشنواره دارد، خود کمک بینالمللی نیز خواهد داشت.
برهانی مرند در ادامه با اشاره به ۵ مدرس بینالمللی برای برپایی کارگاهها در فصل همایش استانی و ایام خود جشنواره گفت: در پاسخ به سؤالی که درباره گستردگی فراخوان صورت گرفت به نظرم باید توضیح دهم که اتفاقا فراخوان خیلی تنک است و سالهای قبل اینطور نبود. من مدعیام که فراخوان شسته و رفته شده و نسبت به قبل که خیلی بخشها گیج کننده بود، بر اساس اقتضائات کیفیتر شده است.
وی با اشاره به دوره قبلی و ریاست فرهاد مهندس پور بر جشنواره فجر گفت: برخلاف نظر خیلیها این دوره چندان بد نبود. الان که کاتالوگ را میبینم خوب کار شده بود؛ منتها اگر برای مهندس پور حاشیه ایجاد نمیشد، خیلی شرایط هم تفاوت میکرد. من حتی از فرهاد مهندس پور برای تعیین فراخوان هم کمک و نظر گرفتم.
برهانی مرند در پاسخ به این سؤال که وعده بر این بوده که جشنواره در سالهای آتی دو پاره شده و بخش بین الملل در یک زمان و بخشهای دیگر در بهمن ماه برگزار شود، گفت: این شاید در درازمدت جواب بدهد.
وی با تأکید بر اینکه جشنواره فجر قرار نیست همه مشکلات بحرانی تئاتر را رفع کند، گفت: برخی چنین انتظاری از جشنواره دارند. این امکانپذیر نیست.
برهانی مرند درباره آثار ارسالی به بخش بین الملل گفت: نباید انتظار داشت که بهترین کارهای دنیا را بیاوریم. ما اقتضائات مذهبی و فرهنگی خاص خودمان را داریم و خیلی کارگاهها و تئاترها را نمیتوانیم به ایران دعوت کنیم.
در ادامه نیز اتابک نادری مدیر بخش استانها عنوان کرد: امسال کارهای متفاوتی توسط تیم منتخب جشنواره قرار است در سفرها به طور زنده دیده و سپس برای فجر انتخاب شود. مسئولیت این کار هم با عباس شاه محمدزاده است. جشنوارههای استانها ۱۵ مرداد در اردبیل و خراسان شمالی شروع و ۲۷ خرداد نیز تمام میشود.بازبینیها همانجا صورت خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه انتخاب آثار استانها بعد از اتمام جشنواره صورت میگیرد، گفت: ما معتقدیم تئاتر بدون دیدن نباید قضاوت شود، این بخشی از پروژه است.
سپس برهانی مرند درباره ریاست شهرام کرمی بر جشنواره و عدم حضور او در نشست گفت: من خدا را شاهد میگیرم که آدم مستقلی هستم. این را شهرام کرمی هم برمیتابد و برادرانه پای ما ایستاده و تاکنون کوچترین چیزی به ما نه تحمیل شده و نه نظر مخالفی دادهاند. حضور ایشان مدیریت بالادستی است به عنوان رییس جشنواره و برایم ارزشمند است اما هیچ نظری تحمیل نشده است.
وی درباره بخش پوستر و عکس هم گفت: برخلاف قبل این بخش امسال گستردهتر و ویژهتر برای چهلمین سالگی انقلاب برپا میشود.
برهانی مرند با اشاره به اینکه بخش آییننامه قدری شتابزده انجام شده و نیاز به کمیته ترمیم برای مسائلی هم داریم، گفت: سال بعد تلاش داریم فراخوان خوبی را تحویل دبیر بدهیم و به نظرم آییننامه باید واقعیتها را برتابد و جای درنگ دارد.
وی همچنین درباره همزمانی جشنواره تئاتر فجر و موسیقی گفت: ما کمترین برخورد را با هم خواهیم داشت. حتی در تالار وحدت قرار شده ۵ روز تالار دست ما و ۵ روز جشنواره موسیقی باشد که حتی اگر آن دوره هم مشکلی پیش آمد ما مراوداتی با سالنهای دیگر انجام دادهایم.
دبیر جشنواره در پایان درباره ساختار جشنواره گفت: ما گزینش بخشها را در اختیار متقاضیان قرار دادیم این برای شرکتکنندگان خیلی خوب است و در نهایت جدول جشنواره به این صورت تنظیم شد.