صبح روز گذشته نقض فنی در ایستگاه متروی میرداماد تهران باعث بروز حادثهای شد که مسئولان امر با دادن آمارهای متناقض، نگرانیها را افزایش دادند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، ایستگاه متروی میرداماد از خط یک مترو، روز گذشته شاهد حادثه شد و چند تن از شهروندان دچار جراحت و آسیب دیدگی شدند. بنا بر اعلام مسئولان مترو پله برقی در حال حرکت به ناگهان به صورت معکوس فعال میشود و مسافران مترو هنگام خروج دچار حادثه میشوند.
به گفته فرنوش نوبخت، مدیرعامل مترو، پلهبرقی دچار مشکل شد و در جهت مخالف حرکت کرد، در نتیجه چهار نفر از مسافران دچار آسیب شدند و به بیمارستان منتقل شدند. علت حادثه نقص فنی پله برقی بوده و این پلهبرقیها برای شرکت شینگلر که سوئیسی است، بوده است.
در عین حال برخلاف اظهارات نوبخت، محمدیان، مدیر روابط عمومی مترو از وجود ۶ مصدوم در این حادثه خبر داد که با حضور اورژانس ۳ نفر از آنها به صورت سرپایی درمان و ۳ نفر نیز به مراکز درمانی منتقل شدند.
وی در ادامه گفته است: مسافران مترو از بدو ورود بیمه هستند و در صورت هرگونه حادثهای، مسافران شامل این بیمه میشوند. در این حادثه هیچ گونه مورد فوتی نداشتیم.
بیمه بودن مسافران اصطلاحی است که پس از حادثه قطار سمنان- مشهد که منجر به کشته شدن بیش از ۵۰ نفر در آذر سال ۹۵ شد، از زبان عباس آخوندی خارج شد و اعلام کرده بود که خانوادهها نگران نباشند و همه مسافرین بیمه بودند! این اظهارنظر با واکنش تند و انتقادی افکار عمومی و رسانهها روبه رو شد؛ چرا که مسئول اصلی حادثه تمامی کمبودها و مسئولیتها را منوط به بیمه بودن کرد و از مسئولیت شانه خالی کرد.
حادثهای که در نهایت با استعفای مصلحتی محسن پورسید آقایی، مدیرعامل وقت راه آهن کشور همراه شد. آقایی در حال حاضر مسئول حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است!
*بی توجهی به نگهداری حمل و نقل عمومی
با وجود حوادث مشابهی که در یکسال اخیر در حوزه مترو روی داده، یکی از مهمترین موضوعات بحث نگهداشت قطارهای مترو و تجهیزات در ایستگاه است. تاخیر در حرکت قطارها، مشکلات فنی و ... اخبار و گزارشهایی هستند که در یکسال افزایش پیدا کردهاند.
نگهداشت و اورهال تجهیزات مترو از جمله اساسیترین اقداماتی هستند که همزمان به خدمات رسانی به مسافران باید صورت گیرد. برخی از کارشناسان و اعضای سابق شورای شهر تهران بر این نظرند که در این زمینه شهرداری و معاونت حمل و نقل و ترافیک با بی مبالاتی رفتار میکند و ادامه این روند میتواند آسیبهای جدی در بحث امنیت و ادامه فعالیت دستگاهها در بخش حمل و نقل عمومی ایجاد کند.
در همین زمینه ابوالفضل قناعتی عضو سابق شورا در گفتوگویی اعلام کرده بود که بی توجهی معاونت حمل و نقل باعث آتش سوزی انبار پلههای برقی در خط ۷ مترو شده بود و این سرمایه مهم از بین رفته است: «۱۱ پله برقی خریدای شده بود که به علت اینکه خوب راهاندازی نشده بود و مورد بهرهبرداری قرار نداده بودند و سیستم نگهداری آنها در انبار نیز به خوبی لحاظ نشده بود این پلهها از بین رفته است.»
۲۶ اردیبهشت امسال مشکل فنی در یکی از قطارهای خط ۵ باعث شد ساعتی خدمات رسانی به مسافران در زمان اوج سفر متوقف شود. مسافران بدون آن که علت توقف طولانی مدت قطارها را بدانند، درهای مترو را باز کرده و تلاش میکنند از مترو خارج شوند، برخی از مسافران عصبانی نیز در یک واکنش غیر معمول برای نشان دادن اعتراض خود، روی ریل قطار مینشینند.
برخی مسافران مترو معتقدند در چند ماه گذشته میزان خرابی قطارهای مترو افزایش پیدا کرده، اما مسئولان مترو براساس آمار و گزارشهای خرابیها میگویند طی ۶ ماه گذشته نقص فنی جدی در مترو نداشتهایم.
از سوی دیگر بسیاری از واگنهای خط ۵ نیز که سن بالای دارند نیاز به تعمیرات اساسی دارند، ولی مشخص نیست چرا این اقدامات که با جان و امنیت مردم بازی میکند، پیگیری نمیشوند؟
مهدی چمران نیز ۱۱ تیرماه اعلام کرده بود که عدم توجه به نگهداشت مترو میتواند حادثه آفرین شود: «قطار شهری نیازمند بررسی؛ تعمیر و نگهداری دایمی است که نیازمند اختصاص هزینههای قابل توجهی است که خوشبختانه مهندسین ما از چنین تخصص و تبحری برخوردار هستند، اما در صورت آسیب دیدن و نیاز به تعمیرات باید قطعات بلافاصله عوض شود و استانداردهای تعمیرات آن رعایت شود درغیر این صورت ممکن است صدمات جانی به دنبال داشته یا موجب کندی حرکت قطارها و تاخیر در خدمات دهی به شهروندان شود از این رو خرید واگنهای جدید و جایگزینی وسایل حمل ونقل عمومی در خدمات دهی سریع به مردم بسیار الزامی است.»
به هر حال آنچه مسلم است در کنار کم توجهی و آمارهای متناقضی که مسئولان مترو و معاونت حمل و نقل و ترافیک ارائه میکنند، عدم پایبندی دولت به تعهدات خود برای کمک به متروی تهران مزید بر علت شده تا مترو با کمبود واگن و امکانات روبه رو شود.