مقایسه صفحه نخست روزنامه های جناح های مختلف سیاسی در روز شنبه نشان می دهد که رسانه های یک جریان خاص سیاسی متعمدانه کوشیدند تا درگذشت خالق کیف انگلیسی و کلاه پهلوی را سانسور نمایند.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، جمعه هفتهای که گذشت روز تلخی برای اهالی سینما و تلویزیون بود. دو نفر از نام آشنایان عرصه فیلم سازی کشور در این روز به دیار باقی شتافتند. عزت الله انتظامی پیشکسوت بزرگ و چهره ماندگار و مشهور به «آقای بازیگر» سینمای ایران که کارنامه گستردهای از بازی در نقشهای متفاوت و خاطره انگیز در پرونده داشت صبح ۲۶ مرداد چشم از جهان فروبست. در همین روز کارگردان و نویسنده نام آشنای تلویزیون و سینما «سیدضیاء الدین دری» که با دو اثر ماندگار کیف انگلیسی و کلاه پهلوی هنر خود در عرصه فیلمسازی تاریخی را به نمایش گذاشت نیز از دنیا رفت. این دو اثر در کنار روایت تاریخ پهلوی، به نقد جریان روشنفکر وابسته و مزدور غرب میپرداخت. سریال کیف انگلیسی به درستی وضعیت نیروهای شبهاپوزیسیونی را بازگو میکند که در جوامع سیاسی در حال توسعه، در پارلمان علیه دولت اقتدارگرا موضع میگیرند، اما خود کارگزاران ظلم و عناصر گماشته بیگانه هستند. در کلاه پهلوی نیز کوشش جریان روشنفکری در همگام شدن با رضاخان دیکتاتور در تثبیت فرایند تهاجم فرهنگی و اروپایی مآب شدن را به تصویر میکشاند.
مرگ این دو هنرمند قابل ستایش در عرصه هنر هفتم، جامعه هنری و رسانه ایران را سوگوار نمود و رسانهها هریک کوشیدند غم این فقدان را برای بازماندگان و جامعه تسلی باشند. در این میان، اما روزنامههای اصلاح طلب در یک همگرایی و هماهنگی عجیب، با برجسته سازی درگذشت عزت الله انتظامی، خبر فوت سیدضیاءالدین دری را به صورت کامل در صفحات نخست خود سانسور کردند که شاید علت آن را بتوان در آنچه بالاتر پیرامون محتوای آثار وی بیان شد، جست و جو نمود.
در ادامه صفحات نخست روزنامههای اصلی جریان اصلاح طلب در روز شنبه را مشاهده مینمایید.
این در حالی است که روزنامههای جناح مقابل، با برجسته نمودن نقش هر دو هنرمند فقید در صفحات نخست خود از قرائت سیاسی و غرض ورزی در سانسور یکی به نفع دیگری خود داری ورزیدند: