کمال اکبری معاون مشارکت های مردمی وزیر کشور، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو در خصوص ضرورت راهاندازی شبکههای برون مرزی به چندین دلیل اشاره کرد و در توضیح آن گفت: امروزه رسانهها مهمترین سرنوشتهای جهانی را رقم میزنند؛ پیش از آغاز جنگ سخت، جنگهای نرم آغاز میشوند که این اقدام توسط رسانهها صورت میگیرد.
این کارشناس ارتباطات سیاسی با بیان اینکه این در حالیست که نتایج برخی جنگها امروزه از طریق رسانهها حاصل میشود، افزود: همچنین عمده تحولات دنیای کنونی توسط رسانهها ایجاد میشود. نوع نگرش صاحبان قدرت به رسانهها و استفاده نرم از آنها در بازتولید افکار و تاثیر بر مردم از دیگر نکاتی است که ضرورت ایجاد شبکههای برون مرزی را دو چندان کرده است.
وی یکی از شروط اقناع افکار عمومی در دستیابی دولت ها و قدرت ها به اهداف مورد نظر خود را تسلط بر رسانهها خواند و ادامه داد: یکی از روشهای تسلط بر اوضاع جهانی و تغییر ات آن از طریق رسانههای برون مرزی صورت میگیرد؛ بنابراین صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به رسالتی که در زمینه حراست از ارزش های دینی و انقلاب اسلامی دارد باید به سمت گسترش رسانهها و جذب مخاطبان بیشتر در خارج از مرزها اقدام کند و راهاندازی شبکههای برون مرزی با توجه به آنچه ذکر شد، ضروری به نظر میرسد.
این کارشناس ارتباطات سیاسی و عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما تاکید کرد: رسانهها با استفاده از روش های اقناعی با ایجاد انگیزه و استفاده از بینش بر رفتار و کردار مردم تاثیر میگذارند و با بهره جستن از این روش باید به مسئولیت خود که همان حفظ ارزش ها و دفاع از آرمان های انقلاب است؛ بپردازند؛ همانگونه که در جهان از چنین روش هایی استفاده میشود.
اکبری راهاندازی و سرمایهگذاری در شبکههای برون مرزی و ایجاد برنامههایی به زبانهای مختلف دنیا را اقدامی شایسته و در راستای اهداف تعریف شده دانست و گفت: شبکههای برون مرزی باید بتوانند با ژانرهای مختلف برنامهای با جهان جدید صحبت کنند؛ به عبارت دیگر در قالب فیلم و سریال ها و اخبار و .. با مردم و مخاطبان صحبت کنند.
اکبری که دارای تخصص ارتباطات سیاسی است، به شبکه الکوثر که مباحث دینی را در برنامههای تولیدی خود منظر قرار داده است اشاره و تاثیرگذاری آن را خوب ارزیابی کرد و گفت: هر چه در این حوزه (شبکههای برون مرزی ) سرمایهگذاری کنیم، برد بیشتری خواهیم داشت لذا هم در بخش پخش و هم تولید باید فعالتر پیش برویم که هم اکنون قسمتی از این کار انجام شده است.
وی در ادامه اظهار کرد: این در حالی است که با توجه به نیاز جهان و رسیدن به نقطه مطلوب که شنیده شدن صدای انقلاب و اسلام شیعی است، فاصله داریم و نقصهایی وجود دارد که لازم است کیفیتر عمل کنیم.
اکبری در این باره به تقویت شبکههای برون مرزی به منظور پوشش و جذب هر چه بیشتر مخاطبان اشاره و در بخش دیگری تاکید کرد: در حوزه زبان اردو باید بیش از اینها کار کنیم و همینطور در خصوص شبکه روسی. برای چند کشور استقلال یافته شوری به زبان روسی و .. چقدر برنامه تولید کردهایم؟ حال آن که ایجاد شبکههای جدید برای جذب مخاطب جدید ضروری است و باید مسیر پیش رو را تا رسیدن به اهدافمان با قدرت و قوت بپیماییم.
معاون وزیر کشور ضمن تاکید بر اینکه باید صدای ما در جهان شنیده شود و اینکار مستلزم داشتن رسانه برون مرزی است گفت: ایران هراسی و شیعه هراسی یکی از مهمترین ابزارهای دشمن است که با استفاده از ابزار رسانه به آن میپردازد لذا اگر رسانهای نداشته باشیم نمیتوانیم با منطق این توطئهها را خنثی و صدای خود را به گوش جهانیان برسانیم.
وی با اشاره به معرفی اسلام با چهرهای تندرو و رادیکال توسط دشمنان اظهار کرد: باید به وسیله شبکههای برون مرزی خود اسلام محمدی که با نظرات امام راحل با آن آشنا شدیم را به دنیا معرفی کنیم. باید از طریق رسانهها و عقلانیت شیعه منظور واقعی اسلام را به دیگران بشناسانیم که در این راه رسانه بزرگترین قدرت نرم ما به شمار میرود.همچنین با رسانههای خود نگاه اعتدالی و صلحدوست دین اسلام را با زبان های مختلف به جهانیان عرضه کنیم.
اکبری افزود: بدین ترتیب نگاه جهان امروز نسبت به ایران و شیعه اسلام تغییر میکند چرا که بعضا ما را از دریچه گروههای تندرو منطقه نگاه میکنند حال آنکه ما صدها کیلومتر با تندروها از نظر عقلانی و دینی و مذهبی فاصله داریم و این امر میسر نمیشود جز از طریق رسانهها و بالاخص رسانههای برون مرزی.
معاون مشارکتهای مردمی وزیر کشور عصر کنونی را عصر دیپلماسی عمومی و ایجاد فهم در منطق عمومی خواند که این کار را دولت ها با استفاده از رسانهها با کمترین هزینه برای خود میتوانند انجام دهند.
عملکرد شبکه آی فیلم و معرفی سبک زندگی ایرانی و اسلامی از طریق شبکه مذکور از دیگر مباحثی بود که اکبری درباره آن گفت: هرچند خلاءها و نقصهایی وجود دارد اما با توجه بودجه و تجهیزات و کشورهایی که از طریق این شبکه پوشش میدهیم توانستهایم موفق باشیم . در عین حال که باید با تقویت شبکه آی فیلم، کشورهای بیشتری را پوشش دهیم.
وی ادامه داد: یکی از ابزارهای رسانهها برای تغییر ذهنیت ملت ها استفاده از فیلم و سریالها است که عامه مردم مخاطب آنها هستند بنابراین باید بتوانیم شبکههایی همچون آی فیلم را در قالب زبان های مختلف دنیا به نمایش بگذاریم البته محتوای شبکههای برون مرزی باید هوشمندانه انتخاب و ترجمه آنها قابل فهم باشد.