به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نشست تخصصی تئاتر جنبش مردمی پاسداشت 40 سال انقلاب کبیر اسلامی صبح امروز (شنبه 10 شهریور) با حضور حسین مسافرآستانه، اعظم بروجردی، یدالله وفاداری، علیمحمد رادمنش، امیر نصیربیگی، کوروش زارعی و جمعی از اصحاب تئاتر و مسئولان این عرصه در خانه هنرمندان برگزار شد.
در ادامه این نشست یدالله وفاداری استاد تئاتر کودک طی سخنانی عنوان کرد: تئاتر کودک برای تربیت انسانها بسیار مؤثر است آنچه پیش از انقلاب شاهد بودیم فعالیت اندک جشنوارههای تئاتری به ویژه در عرصه کودک بود اما پس از انقلاب جشنوارههای کودک و نوجوان جان گرفت و دانشآموزان انقلابی در این عرصه دهه 60 رشد کردند. فرهنگسراها فعال شدند و به طور مرتب نمایشهایی برای کودکان و نوجوانان ترتیب دادند.
وی با ابراز امیدواری از استقبال هنرمندان و مخاطبان از تئاتر کودک، گفت: البته هنوز احتیاج داریم حمایت مادی و معنوی از تئاتر کودک در شهرستانها نیز بیشتر شود تا این گروهها وارد جامعه شده و فرهنگسازی کنند و شعارهای انقلاب و عدالتخواهی محقق شود.
*عبور تئاتر خیابانی از مرز 30 هزار اجرا در سال
همچنین در این نشست علیمحمد رادمنش هنرمند برجسته تئاتر خیابانی عنوان کرد: من عضو کوچک تئاتر خیابانی هستم تئاتری که کهنترین شکل و پیشروترین نوع تئاتر در دنیاست. این گونه تئاتر حتی توانسته سینما را در خود حل کند. در ایران پیش از انقلاب اشکال نقالی و روایتی و خیابانی داشتیم اما به معنای تئاتر خیابانی مردمی نبود. ما گروههای منسجم خیابانی نداشتیم که آغاز انقلاب اسلامی، گروههای نمایشی شکل گرفت و سپس در قالب کارهای محیطی دفاع مقدس و بعد در مساجد تقویت شد.
وی با اشاره به جشنواره تئاتر فجر و بخش رقابتی خیابانی آن گفت: این فعالیت جان تازهای به گروههای نمایشی داد و سپس جشنوارههای خیابانی مریوان و ... شکل گرفت. در این دوران هنوز هم حضور بانوان چالشبرانگیز بود که با عملکرد اندیشهای و اجراهای خوبشان مورد حمایت مردم قرار گرفتند. نکته جالب تشکیل «سفرنمایش»هایی بود که گروهها سوار بر دوچرخه و ماشینهایشان پس از انقلاب انجام میدادند که اینها با آزادی اندیشه و عمل به خوبی جای خود را بین مردم باز کردند هر چند نقدهای سیاسی و اجتماعی نیز همراه خود داشتند.
رادمنش با تأکید بر اینکه هنرمندان نمایش خیابانی با فعالیت مستمر خود توانستند جایگاه ویژهای بین سازمانها و ادارات پیدا کرده و مورد حمایت آنها قرار بگیرند، افزود: این هنرمندان خودشان دستمزدی نداشتند اما با کمک حمایتکنندگان اقتصاد خود را تأمین کردند.وضعیت تئاتر خیابانی ما در مقایسه با کشورهای مختلف غنیتر و فرهنگسازتر است. در حوزه تعدد اجرا این کارها قابل ثبت جهانی حتی در گینس است. تعداد اجراهای خیابانی در سال از مرز 30 هزار کار گذشته است.
وی در پایان سخنان خود عنوان کرد: در حوزه مدیریت تئاتر خیابانی نیز کسانی بر سر کار کانون نمایشگران تئاتر خیابانی، دفتر تئاتر خیابانی و دفتر حوزه هنری هستند که در تمام ادوار کمک فزایندهای به این گونه تئاتر داشتهاند. من فکر میکنم مدیران این بخش با کمک هم میتوانند چشمانداز 8 یا 10 سالهای موفق و با اقبال عمومی را تعریف کنند.
*فعالیت 150 گروه میدانی در بازسازی واقعه غدیر
همچنین در این نشست محسن سلیمانی هنرمند تئاتر دفاع مقدس با قرائت فرازی از صحبتهای امام خمینی (ره) درباره هنر مورد قبول عنوان کرد: انقلاب اسلامی و رهبران دینی ما نسبت به هنر و تئاتر دیدگاه ویژه و مثبتی داشتند و به قول مقام معظم رهبری هر اثری قرار است ماندگار باشد باید در قالب هنر ایجاد شود. یک نکته که در صحبتهای دوستان اشاره نشد این است که حتی ما برای دیدن تئاتر یک تا دو سال بعد از انقلاب نیز سختگیری داشتیم چرا که تولیدات با آمیزههای دینی ما سازگار نبود اما الان تئاتر در سبد خانوادهها و در شأن آنها قرار گرفته است و الان شاهد هستیم که بیش از صد نمایش شبانه در سالنهای تهران به صحنه میرود.
وی در ادامه افزود: این گستردگی باعث شد تئاترهایی خلق شود با حضور بسیار انبوه مردم و به صورت میدانی مورد استقبال قرار بگیرد. همین الان بیش از 150 گروه میدانی در شهرهای مختلف نمایشهای بازسازی غدیر را اجرا میکنند. نمایشهایی همچون شب آفتابی، از هبوط آدم تا انقلاب اسلامی، سینا سینا عباس، میلاد کوثر، دریادلان، رکعت به رکعت عاشقی و ... در این عرصه برگزار شده است. خود جشنواره تئاتر دفاع مقدس نیز اتفاق مهمی بود که هزار گروه متقاضی شرکت در آن بودند امیدواریم در عرصه تئاتر انقلاب مقدس این روند شکوفاتر شود.
*جشنوارهها بستر نقد و بررسی هنرمندان تئاتر
در پایان نشست امیر نصیر بیگی رئیس سازمان بسیج هنرمندان و دبیر جشنواره تئاتر دفاع مقدس با اشاره به تأکیدات امام خمینی (ره) درباره هنر عنوان کرد: در یک زمان ما با هجمه هنرهای وارداتی مواجه بودیم اینها به بدنه فرهنگی کشور آسیب وارد میکردند اما پس از انقلاب تغییر و تحول ساختاری در عرصههای فرهنگی و هنری رخ داد.
وی با اشاره به وضعیت جشنوارهها پس از انقلاب گفت: تعدد جشنوارههای تئاتری از تئاتر فجر گرفته تا مقاومت، سوره، ماه، کودک و نوجوان و غیره و به لحاظ گستره جغرافیایی و اقلیمی تا جشنوارههای تئاتر دانشجویی و معلولین و آیینی و سنتی نشان از پیشرفت تئاتر میدهد. جشنوارههای بعد از انقلاب بهترین بستر مناسب برای هنرمندانی است که تجربیات خود را به معرض نقد و بررسی میگذارند. اگر صرفاً بخواهیم یک جشنوارهای برگزار کنیم چیزی عایدمان نمیشود اما یکی از برکات اصلی این جشنوارهها استعدادیابی و توجه به هنرمندان شهرستانی است.
نصیربیگی با اشاره به اهمیت استفاده از توان مدیریتی بانوان در عرصه انقلاب نیز گفت: ما نمیگوییم که عرصه تئاتر هیچ مشکلی ندارد اما منصفانه در باب تئاتر و سیاستگذاری تئاتر نقصی نداریم اگر نقصی است در باب مجریان است.
در پایان نشست حسین مسافرآستانه با جمعبندی و اشاره به چند نکته نشست را به اتمام رساند.