کد خبر:۷۰۸۰۲۱
غفاری:

کاهش مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی یکی از بحران‌های پیش‌رو است

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم گفت: عقب‌گرد و سکون در این عصر معنایی ندارد کاهش مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی یکی از بحران‌های پیش‌رو است.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، غلامرضا غفاری در نشست سراسری معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور که در دانشگاه تهران برگزار شد گفت: در نهاد دانشگاه چه درصدد تولید انسان متخصص و دانشمند باشیم چه در تکاپوی پرورش انسانی فرهیخته و خردمند یا افراد کار بلد و تکنسین به نهادی مؤثر و مولد نیازمندیم، به تعبیری نیاز به نهادی سرمایه‌آفرین داریم.

وی با بیان اینکه در زمره سرمایه‌آفرینی می‌توان به سرمایه فرهنگی اشاره کرد، گفت: دانشگاه محل کسب سرمایه فرهنگی تجسم‌یافته، فردی شده و نهادینه است.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم اظهار کرد: کسب مدرک تحصیلی بدون کسب توانمندی مؤثر در اندیشیدن و حل مسئله پیامد‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تأثیری نخواهد داشت.

غفاری با بیان اینکه توانمندی و قابلیت دانشجویان در گرو سرمایه فرهنگی آنهاست، اظهار کرد: سرمایه فرهنگی مهارت‌های حرفه‌ای را بارور کرده و نوعی امید و بالندگی را ایجاد می‌کند.

وی همچنین با اشاره به دیگر ویژگی‌های سرمایه فرهنگی گفت: سرمایه فرهنگی مولد قدرت و توانمندی است که پیامد‌های روانی اجتماعی مثبتی، چون احساس اثرگذاری و تأثیربخشی را به دنبال دارد.

به گفته معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم دانشجویان نیازمند احساس قدرت، معنا، تأثیر، خلاقیت، تعلق دانشگاهی و مشارکت در دانشگاه و فرآیند فرهیختگی هستند در غیر این صورت با بیگانگی از دانشگاه مواجه می‌شویم که بی‌تردید مسئله زیان‌بار و آسیب‌آفرین است.

غفاری با بیان اینکه سرمایه انسانی، فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و نمادی نشأت گرفته از نهاد دانشگاه است، عنوان کرد: دانشگاه در تولید و ارتقای همه اشکال و صورت‌های سرمایه نقش دارد.

وی با بیان اینکه تغییر در نحوه ارتباط و دستیابی به اطلاعات از ویژگی‌های دنیای جدی است، عنوان کرد: این امر مناسبات عینی و ذهنی جامعه را دگرگون کرده است، توزیع اطلاعات دیگر صورت پیشین خود که اطلاعات طبقه‌بندی شده و در دسترس خواص باشد را ندارد بلکه همه خود را صاحب اطلاعات می‌دانند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه عرصه فرهنگ در هجوم پرسش‌های ریز و درشت قرار دارد، عنوان کرد: دنیای مجازی به سرعت از یک فضای صرفاً قابل خواندن به فضایی با امکان مشارکت فردی تغییر کرد. کاربران روی به تعامل می‌آورند و برداشت‌های تازه‌ای را خلق می‌کنند اینترنت و دنیای مجازی محمل مطالعه و تغییر شده است.

غفاری با تأکید بر اینکه دانشگاه دیگر دانشگاه یک دهه پیش نیست، اظهار کرد: ساختار‌های رسمی و عینی بلاموضوع شده به دلیل اینکه میدان بازی و قواعد حاکم بر آن تغییر کرده است.

وی با بیان اینکه تحرک و انگیزه فرهنگی، آموزشی و پژوهشی فروکش کرده و شاید صورت دیگری پیدا کرده است، عنوان کرد: عقب‌گرد و سکون در این عصر معنایی ندارد کاهش مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی یکی از بحران‌های پیش‌رو است.

غفاری عنوان کرد: دانشجویان طالب اختیارات بیشتر هستند و این موضوع در حوزه‌های صنفی نمود بیشتری دارد، اما متأسفانه از دادن اختیارات بیشتر بیم داریم. تعارض‌ها وقتی نهادینه نشود و صورت پراکنده و زیرزمینی داشته باشد موجب خطر و هزینه خواهد شد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با لزوم بهره‌گیری از زبان هنر و جلوه‌های هنری عنوان کرد: بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها و اقدامات وزارت علوم معطوف به برنامه‌های هنری بوده است.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار