معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم گفت: عقبگرد و سکون در این عصر معنایی ندارد کاهش مشارکت دانشجویان در فعالیتهای فرهنگی یکی از بحرانهای پیشرو است.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، غلامرضا غفاری در نشست سراسری معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاههای سراسر کشور که در دانشگاه تهران برگزار شد گفت: در نهاد دانشگاه چه درصدد تولید انسان متخصص و دانشمند باشیم چه در تکاپوی پرورش انسانی فرهیخته و خردمند یا افراد کار بلد و تکنسین به نهادی مؤثر و مولد نیازمندیم، به تعبیری نیاز به نهادی سرمایهآفرین داریم.
وی با بیان اینکه در زمره سرمایهآفرینی میتوان به سرمایه فرهنگی اشاره کرد، گفت: دانشگاه محل کسب سرمایه فرهنگی تجسمیافته، فردی شده و نهادینه است.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم اظهار کرد: کسب مدرک تحصیلی بدون کسب توانمندی مؤثر در اندیشیدن و حل مسئله پیامدهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تأثیری نخواهد داشت.
غفاری با بیان اینکه توانمندی و قابلیت دانشجویان در گرو سرمایه فرهنگی آنهاست، اظهار کرد: سرمایه فرهنگی مهارتهای حرفهای را بارور کرده و نوعی امید و بالندگی را ایجاد میکند.
وی همچنین با اشاره به دیگر ویژگیهای سرمایه فرهنگی گفت: سرمایه فرهنگی مولد قدرت و توانمندی است که پیامدهای روانی اجتماعی مثبتی، چون احساس اثرگذاری و تأثیربخشی را به دنبال دارد.
به گفته معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم دانشجویان نیازمند احساس قدرت، معنا، تأثیر، خلاقیت، تعلق دانشگاهی و مشارکت در دانشگاه و فرآیند فرهیختگی هستند در غیر این صورت با بیگانگی از دانشگاه مواجه میشویم که بیتردید مسئله زیانبار و آسیبآفرین است.
غفاری با بیان اینکه سرمایه انسانی، فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و نمادی نشأت گرفته از نهاد دانشگاه است، عنوان کرد: دانشگاه در تولید و ارتقای همه اشکال و صورتهای سرمایه نقش دارد.
وی با بیان اینکه تغییر در نحوه ارتباط و دستیابی به اطلاعات از ویژگیهای دنیای جدی است، عنوان کرد: این امر مناسبات عینی و ذهنی جامعه را دگرگون کرده است، توزیع اطلاعات دیگر صورت پیشین خود که اطلاعات طبقهبندی شده و در دسترس خواص باشد را ندارد بلکه همه خود را صاحب اطلاعات میدانند.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه عرصه فرهنگ در هجوم پرسشهای ریز و درشت قرار دارد، عنوان کرد: دنیای مجازی به سرعت از یک فضای صرفاً قابل خواندن به فضایی با امکان مشارکت فردی تغییر کرد. کاربران روی به تعامل میآورند و برداشتهای تازهای را خلق میکنند اینترنت و دنیای مجازی محمل مطالعه و تغییر شده است.
غفاری با تأکید بر اینکه دانشگاه دیگر دانشگاه یک دهه پیش نیست، اظهار کرد: ساختارهای رسمی و عینی بلاموضوع شده به دلیل اینکه میدان بازی و قواعد حاکم بر آن تغییر کرده است.
وی با بیان اینکه تحرک و انگیزه فرهنگی، آموزشی و پژوهشی فروکش کرده و شاید صورت دیگری پیدا کرده است، عنوان کرد: عقبگرد و سکون در این عصر معنایی ندارد کاهش مشارکت دانشجویان در فعالیتهای فرهنگی یکی از بحرانهای پیشرو است.
غفاری عنوان کرد: دانشجویان طالب اختیارات بیشتر هستند و این موضوع در حوزههای صنفی نمود بیشتری دارد، اما متأسفانه از دادن اختیارات بیشتر بیم داریم. تعارضها وقتی نهادینه نشود و صورت پراکنده و زیرزمینی داشته باشد موجب خطر و هزینه خواهد شد.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با لزوم بهرهگیری از زبان هنر و جلوههای هنری عنوان کرد: بخش عمدهای از فعالیتها و اقدامات وزارت علوم معطوف به برنامههای هنری بوده است.