با وجود رقابت بر سرنمره و جر و بحثهایی که وجود داشت؛ اما فضای کلاس پُر از همدلی و رفاقت بود، گاهی از یک کتاب چند دانشآموز استفاده میکردند و جو صمیمی بین دانشآموزان حاکم بود.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، معصومه شمسینی؛ خبر مسرت بخشی بود، در بین اخبار تلخی که این روزها میشنویم، این خبر برای بسیاری از مردم از جمله مردم سیستان و بلوچستان به ویژه شهرستان سراوان امیدوارکننده بود. ۱۷ همکلاسی در شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان در رشتههای پزشکی و داروسازی در کنکور سراسری قبول شدند.
این ۱۷ دانش آموز همگی دریک کلاس دبیرستان نمونه دولتی شهید مطهری درس میخواندند و حالا برای شروع سال تحصیلی جدید راهی دانشگاه در رشتههای پزشکی و داروسازی خواهند شد؛ ۲ نفر از آنها در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران و تبریز و یکی از دانشآموزان هم در رشته داروسازی دانشگاه علوم پزشکی زابل به ادامه تحصیل خواهد پرداخت.
سراغ محمدنظر اربابی، مدیر دبیرستان نمونه دولتی شهید مطهری سراوان رفتیم. او این موفقیتها را در این مدرسه مسبوق به سابقه دانسته و میگوید: دانش آموزان این مدرسه در کنکور سراسری، مسابقات علمی، آموزشی و المپیادهای دانشآموزی موفقیتهای بسیاری کسب کرده اند.
اربابی میگوید: آموزش مبتنی با برنامه از جمله عوامل موفقیت این دانش آموزان است. از سال اول مدرسه سعی کردیم دانش آموزان متناسب با توانایی، علایق و ظرفیتهایی که دارند، در رشتههای تجربی، ریاضی و علوم انسانی تحصیل کنند و در ایام مختلفی از سال تحصیلی از جمله تعطیلات نوروز و تابستان، اعتکافهای علمی به همراه کلاس و جلسات مشاوه برگزار کردیم.
مدیر دبیرستان شهید مطهری سراوان به نقش افراد مختلف در موفقیت این دانش آموزان اشاره کرده و میافزاید: در این موفقیت نمیتوان نقش دبیران سخت کوش دبیرستان، والدین و دانشجویان جهادگر گروه السابقون را نادیده گرفت. این گروه جهادی در ایام تابستان و نوروز و در ایام سال تحصیلی، کلاسهای مختلفی را برای دانش آموزان برگزار میکردند.
او با تأکید بر اهمیت استمرار این موفقیت و اینکه وظایفشان در قبال این دانش آموزان سنگینتر شده است، میگوید: این موضوع باید به عنوان الگوی آموزشی، مورد استفاده قرار گیرد؛ چرا که حضور و کمکهای گروه جهادی دانشجویی بسیار تأثیرگزار است.
اما گروه جهادی دانشجویی السابقون به عنوان یک پایگاه تشکیلاتی و دانشجویی ثبت شده و دارای فعالیت رسمی متشکل از دانشجویان دانشگاههای تهران است. برکوک، از اعضای این گروه جهادی که دانش آموخته رشته هوا فضا از دانشگاههای صنعتی شریف و امیرکبیر است، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، می گوید: اعضای این گروه از دانشگاههای تهران امیر کبیر، دانشگاه صنعتی شریف و خواجه نصیر هستند.
برکوک در رابطه با حضور در بین این دانش آموزان و موفقیت آنها و نقش دانشجویان گروه جهادی، می افزاید: گروههای جهادی مختلفی در بخش عمرانی ساخت خانه و مدرسه فعالیت داشتند؛ اما هدف گروه جهادی ما استفاده از ظرفیت و توان علمی دانشجویان گروه جهادی بود که کلاسهای بین دو ترم تحصیلی و در ایام تابستان و تعطلات نوروز برای دانش آموزان برگزار کرد و رویکرد ما توسعه این منطقه از طریق توجه به افرادی بومی منطقه بود.
او با اشاره به تلاش این گروه جهادی در جهت افزایش روحیه خودباوری دانش آموزان ادامه می دهد: بعد از حضور گروه جهادی ما این رویکرد به خود مردم منطقه انتقال یافت و آنها از ظرفیت و توانایی خودشان برای برگزاری دورههای مختلف آموزشی برای دانشآموزان با حضور معلمان بومی در منطقه بهره بردند. در حال حاضر فعالیت ما در این منطقه به صورت غیر مستقیم و برگزاری کلاسهای مشاوره برای دانش آموزان است.
عضو گروه جهادی دانشجویی السابقون با اشاره به تأثیرگذاری دانشجویان گروه جهادی بر مردم این منطقه می گوید: دانشجویان گروه جهادی با وجود ۲۲ سال سن توانستند از نظر خدمات فرهنگی بر مردم و مسئولان تأثیرگذار باشند و با گفتگو با مسئولان استان، نماینده مجلس و فرماندار فضای را در جهت گسترش و تقویت روحیه خودباوری ایجاد کنند.
برکوک، به موفقیت سایر دانش آموزان این مدرسه دررشتههای دیگر ازجمله کسب رتبه ۲ کنکور سراسری در رشته علوم انسانی توسط عبدالله رئیسی از دانش آموزان مدرسه شهید مطهری، اشاره کرد و گفت: نکته مهمی که وجود دارد، این است که دانش آموزان در این منطقه در انتخاب رشته خود رشته معلمی دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کردند و این به دلیل جایگاه و شان اجتماعی معلمان در این منطقه است.
اما صالح کرد، یکی از دانش آموزان دبیرستان نمونه دولتی شهید مطهری سراوان است که توانسته است در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته شود، وی با انتقاد از برخی رسانهها که تنها اخبار فقر و محرومیت را از استان انعکاس میدهند، میگوید: مردم استان سیستان و بلوچستان از فرهنگ غنی برخوردار هستند؛ اما از حمایت کافی برای پیشرفت علمی برخوردار نیستند؛ چرا که مردم این استان از پتانسیل بیشتری برخوردار هستند.
لطف و عنایت خداوند، تلاش و پشتکار دانش آموزان و نقش دبیران و کادر دبیرستان شهید مطهری سراوان از عوامل مهم موفقیت این دانش آموزان است و این دانش آموزان سراوانی با بیان اینکه هیچ موفقیتی بدون لطف خدا انجام نمیشود، میگوید: بعد از تلاش خود ما، نمیتوان نقش دبیران دلسوز مدرسه شهید مطهری و گروه جهادی السابقون را نادیده گرفت.
فضای صمیمی دانش آموزان در مدرسه شهید مطهری سراوان و هم کلاسیهای که با انگیزه برای قبولی در رشته پزشکی به رقابت مشغول بودند، از نکاتی بود که صالح کرد به آن اشاره کرد و می افزاید: با وجود رقابت بر سرنمره و جر و بحثهایی که وجود داشت؛ اما فضای کلاس پُر از همدلی و رفاقت بود، گاهی از یک کتاب چند دانش آموز استفاده میکردند و جو صمیمی بین دانش آموزان حاکم بود.
این دانش آموزان هنوز در ابتدای مسیر برای موفقیت و پیشرفت هستند و مهمترین انگیزه آنها برای قبول شدن در رشته پزشکی خدمت به مردم سیستان و بلوچستان است. صالح کرد با بیان اینکه قصد دارد بعد از پایان تحصیلات به سراوان باز گردد، میگوید که مردم این منطقه به پزشک بومی نیاز دارند و قصد دارم بعد از پایان تحصیلات به این منطقه برگردم و به مردم خدمت کنم و رسالت خود را انجام دهم.
حضور دبیران و کادر فنی دلسوزی که همراه این دانش آموزان در این مسیر بودند را نمیتوان نادیده گرفت، نصرت، دبیر زیست دبیرستان نمونه دولتی شهید مطهری سراوان است که در موفقیت این دانش آموزان نقش داشته و این معلم سراوانی معتقد است که هیچ موفقیتی تصادفی نیست و پشت موفقیت برنامه ریزی منسجم وجود دارد.
او به نقش کار گروهی برای موفقیت این دانش آموزان اشاره کرد و می گوید: کار گروهی که با تمام وجود باشد، همه پای کار میآیند. خیلی مواقع نگاه بیرون این طور است که ما در منطقه محروم هستیم؛ در حالی که میتوان با تلاش و همدلی به موفقیت رسید.
دبیر زیست دبیرستان شهید مطهری، از نقش گروه جهادی السابقون در این موفقیت گفت و خاطرنشان کرد: پیش از حضور این گروه جهادی ما به شیوه سنتی کار میکردیمغ اما با حضور این گروه جهادی در جریان شیوه آموزش جدید در مدارس شهرهای بزرگ قرار گرفتیم، به همراه مدیر مدرسه به تهران آمدیم و از مدارس بازدید کردیم و از آنها الگو برداری کردیم.
بدون شک خانواده و والدین نیز از مهمترین عوامل پیشرفت و موفقیت این دانش آموزان هستند، نصرت به نقش مهم والدین در موفقیت این دانش آموزان اشاره میکند و میگوید: پیش از این توقع والدین از مدارس دولتی برای رسیدگی به دانش آموزان بود؛ اما توانستیم آنها را هم همراه کنیم و والدین این دانش آموزان هم پای کار آمدند.
برقراری عدالت اجتماعی در حق تمام دانش آموزان از خواستههای این معلم سراوانی است و وی در این رابطه تأکید میکند که باید عدالت اجتماعی برای همه دانشآموزان ایران برقرار شود و اگر امکانات در اختیار همه دانش آموزان باشد، سرمایه بزرگی برای استان سیستان و بلوچستان و همه کشور به دست خواهیم آورد.