نمایندگان مجلس پس از طرح سوالات خود از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و استماع توضیحاتش دو هفته برای اصلاح مسائل و مشکلات مطروحه به وی زمان دادند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از خبرگزاری خانه ملت، نشست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با وزیر علوم و معاونین وی و جمعی از نمایندگان به منظور طرح سوال از منصور غلامی در رابطه با پارهای از مشکلات حوزه آموزش عالی و دانشگاهی برگزار شد.
براین اساس از میان ۵ نفر نماینده سوال کننده یک نفر از پاسخهای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قانع و ۴ نفر دیگر به وی برای حل و فصل مشکلات ۲ هفته فرصت دادند.
وزارت علوم در آموزش مهارتهای به دانشجویان کوتاهی میکند
براساس این گزارش حسن کامران دستجردی در تشریح سوال خود از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، بیان کرد: این وزارتخانه در مهارت آموزی به دانشجویان کوتاهی میکند در نتیجه دانشجویان پس از فارغ التحصیلی برای اشتغال با مشکل مواجه میشوند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ظرفیت انجمنهای علمی در تدوین دروس استفاده نمیشود، تاکید کرد: هماهنگی چندانی میان دانشگاه و صنعت وجود ندارد در حالی که میتوان با عقد قرارداد میان وزارتخانه ها، آموزشهای مهارتی را در اختیار دانشجویان قرار داد.
طرح جامع مهارت افزایی دانشجویان گامی در راستای اشتغال فارغ التحصیلان
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال افزود: بیش از ۷۰۰ عنوان درس، سرفصل و محتوا بازنگری شده و ابلاغ شده است.
وی با اشاره به وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی، توضیح داد: در بازه زمانی کوتاه و دفعتی نمیتوان تغییرات چندانی ایجاد کرد، طرح جامع مهارت افزایی و اشتغالزایی کلید خورده و از سال گذشته اجرا میشود، براساس آمارهای ارائه شده این طرح در اشتغال دانشجویان اثرگذار بوده است.
وی در تشریح طرح جامع مهارت افزایی دانشجویان، ادامه داد: در این طرح دانشجویان در کارگروهها و کارگاههای آموزشی، خارج از برنامه درسی براساس علائق دورههای مهارت پذیری را میگذرانند، در واقع دانشجویان ضمن اینکه در رشته خود فارغ التحصیل میشود مهارتهایی میآموزد که میتواند به اشتغال آینده آنها کمک کند.
۵۰ درصد فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی در بازار کار مشغول هستند
این عضو هیات دولت با اشاره به آمار شاغلان فارغ التحصیلان دانشگاهی، خاطرنشان کرد: براساس اطلاعات به دست آمده حدود ۵۰ درصد فارغ التحصیلان در مقطع کارشناسی، ۷۰ درصد کارشناسی ارشد و ۸۵ درصد دکتری در بازار کار مشغول هستند.
براساس این گزارش مقرر شد طی ۲ هفته آینده موضوعات موردنظر حسن کامران عضو کمیسیون صنایع و معادن با مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موردبررسی قرار گیرد و در صورتی که این نماینده قانع نشود سوال به صحن ارائه شود.
مربیان حق التدریس در دانشگاه فنی و حرفهای چگونه ساماندهی میشود
محمد دامادی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی علت سوال خود از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را نحوه ساماندهی مربیان حق التدریس در دانشگاه فنی و حرفهای بیان کرد.
ساماندهی مربیان دانشگاه فنی و حرفهای زمان بر است
غلامی در توضیح وضعیت حق التدریسان دانشگاه فنی و حرفه ای، گفت: با توجه به اینکه این دانشگاه از وزارت آموزش و پرورش منفک شده ساماندهی آن باید در بازه زمانی معقول انجام گیرد، ما در دانشگاه عناوینی مانند حق التدریس نداریم بنابراین باید براساس دستورالعملهای مناسب وضعیت آنها تعیین تکلیف شود.
وی تاکید کرد: مجوز ۱۳۰۰ نفر از واجدین شرایط برای استخدام صادر شده است.
استخدام ۴۰۰ نفر از مربیان حق التدریس دانشگاه فنی و حرفهای قطعی شده است
همچنین صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفهای ادامه داد: براساس قانون افرادی که پیش از سال ۹۰ تدریس میکردند و شرایط استخدام را دارا هستند با تائید هیات امنا استخدام میشوند در حال حاضر استخدام ۴۰۰ نفر قطعی شده و به مرور باقی افراد جذب میشوند.
براساس این گزارش دامادی عضو کمیسیون کمیسیون عمران مجلس از توضیحات وزیر قانع شد.
علت دریافت شهریه از دانشجویان دانشگاههای دولتی
جبار کوچکی نژاد در توضیح سوالات خود، عنوان کرد: متاسفانه قانون سنجش و پذیرش اجرایی نشده است، از سوی دیگر از دانشجویان روزانه دانشگاههای دولتی که به شهر دیگری منتقل شدهاند شهریه اخذ میشود.
در حالی که در بودجه سال ۹۷، ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار برای وزارت علوم در نظر گرفته شده است، مسلما دانشجویی که برای انتقال از دانشگاه مبدا به شهری دیگر درخواست میدهد مشکلاتی دارد، نباید با دریافت شهریه به مشکلات این دانشجویان دامن زد.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تغییر تشکیلات اداری دانشگاه پیام نور در ماههای اخیر را اقدامی غیرکارشناسی دانست.
بیش از ۸۵ درصد پذیرش دانشگاهها خارج از مسیر کنکور انجام میشود
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوالات مطرح شده، گفت: منطقه بندی دانشگاه پیام نور براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده، ما موظفیم اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهیم و سپس گزارشی از نتایج را به این شورا ارائه دهیم.
غلامی با اشاره به نحوه اجرای قانون سنجش و پذیرش، بیان کرد: بیش از ۸۵ درصد پذیرش دانشگاهها خارج از مسیر کنکور انجام میشود و باقی مانده نیز در مورد رشتههای پرطرفدار است.
وی ادامه داد: به آموزش و پرورش پیشنهاد دادیم شاخصهایی معرفی کند که براساس آن گزینش دانشجویان انجام گیرد، پیشنهاد این وزارتخانه تاثیر قطعی معدل در کنکور بود، اما به دلیل نامه ۱۶۷ نماینده که این اقدام را بی عدالتی دانستند در جلسهای مجدد موضوع بررسی شد، اما به علت اصرار وزارت آموزش و پرورش به تاثیر قطعی معدل در کنکور این تصمیم به ۲۰ درصد قطعی و ۱۰ درصد مثبت تغییر پیدا کرد.
دریافت شهریه از دانشجویان انتقالی در دانشگاه دولتی مانعی برای اشتیاق زیاد دانشجویان
این وزیر کابینه دوازدهم با اشاره به علت دریافت شهریه از دانشجویان دانشگاههای دولتی، اذعان کرد: این موضوع در نشست روسای دانشگاهها به صورت بخشنامه درآمد، زیرا در برههای جابه جایی و انتقال دانشجویان رونق گرفت به همین دلیل برای جلوگیری از این امر دریافت شهریه از دانشجویان انتقالی در دستورکار قرار گرفت.
محمدرضا عارف خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: بهتر است شهریهای از دانشجویان در این موارد گرفته نشود.
براساس این گزارش مقرر شد جلساتی با حضور جبار کوچکی نژاد و مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای بررسی موارد مطرح شده طی ۲ هفته آینده برگزار شود در صورتی که نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری از توضیحات ارائه شده قانع نشود سوال به صحن ارجاع میشود.
علت نابسامانی آموزش عالی
عباسعلی پوربافرانی در توضیح سوال خود از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مطرح کرد: علت نابسامانی آموزش عالی چیست. طرح آمایش سرزمین اجرا نمیشود، دانشگاهها بدون وجود زیرساختها در شهرها گسترش پیدا میکنند به طور مثال در شهری با ۲ دبیرستان، ۴ دانشگاه به چه کاری میآید.
نماینده مردم نائین، خور، بیابانک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کیفیت آموزشی کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: برخی واحدها ۳۰۰ دانشجو دارند در حالی که حتی یک هیات علمی نیز در این مراکز وجود ندارد، دانشگاه پیام نور در برخی شهرها ۳ هزار نفر ظرفیت دارد در حالی که ۳۰۰ نفر دانشجو جذب کرده است.
ساماندهی آموزش عالی با هدف صرفه جویی در منابع در حال انجام است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این نماینده، گفت: ساماندهی با هدف صرفه جویی در منابع انجام میشود، طرح آمایش با توجه به موجودی هیات علمی، فضای فیزیکی، جذب بیشتر دانشجو و ... در حال نهایی شدن است.
غلامی اضافه کرد: ما به دنبال جلوگیری از موازی کاری هستیم و ارائه رشتهها براساس ظرفیتها در دستور کار قرار دارد.
براساس این گزارش در پایان مقرر شد جلساتی میان پوربافرانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و مسئولان وزارت علوم به منظور بررسی موارد مطرح شده برگزار شود و نتیجه طی ۲ هفته آینده به کمیسیون اعلام گردد
۶۰ درصد درآمدهای حاصل از شهریه هر واحد دانشگاهی در اختیار همان واحد قرار گیرد
محمدحسین فرهنگی در ادامه با اشاره به سوال خود از وزیر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد:براساس قانون بایستی ۶۰ درصد درآمدهای حاصل از شهریه هر واحد دانشگاهی در اختیار همان واحد قرار گیرد در حالی که این قانون اجرا نمیشود.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر، اسکو مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منطقه بندی دانشگاهها عقلانی نیست بهتر است، مطرح کرد: اگر به دانشگاههای پیام نور کمک نکنیم این دانشگاهها از بین میروند.
براساس این گزارش در پایان مقرر شد جلساتی میان فرهنگی عضو کمیسیون صنایع و معادن و مسئولان وزارت علوم به منظور بررسی موارد مطرح شده برگزار شود و نتیجه طی ۲ هفته آینده به کمیسیون اعلام شود.