رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ترسیم نقشه جذب هیئت علمی در این دانشگاه گفت: با توجه به تلاش حوزه آموزشی وزارت بهداشت، رشد بودجه آموزشی اکنون به ۱۸ درصد رسیده است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد آقاجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نشست «ارائه دستاوردهای طرح تحول و نوآوری در آموزش» دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: برای تغییر در نظام سلامت باید تغییر عمده را از آموزش آغاز کنیم و اگر تحول در آموزش پزشکی رخ ندهد نمیتوان به تغییرات خدمات، درمان و بهداشت امیدوار بود.
وی افزود: ما بر آن شدیم در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در چارچوب برنامههای وزارت بهداشت بتوانیم اهداف کیفی را که برای هر دانشگاه ترسیم شده به صورت کمی پیاده سازی کنیم و آموزش را متحول کنیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به توجه به اعضای هیئت علمی تصریح کرد: برای جذب هیئت علمی برنامه ریزی جدید انجام دادیم و نقشه جذب هیئت علمی را ترسیم کردیم تا افراد به صورت هدفمند و در بخشهای مورد نیاز و جدید جذب شوند.
آقاجانی از جذب نخبگان به عنوان یکی از برنامههای دانشگاهها نام برد و گفت: ستارهها در گروههای آموزشی میتوانند حرکتهای بزرگ انجام دهند و برای دانشگاه ارزش افزوده دارند.
وی با اشاره به تغییر روند ارتقاء اعضای هیئت علمی در این دانشگاه، خاطرنشان کرد: ارتقاء اعضای هیئت علمی به پژوهش وابسته شده است. از آنجایی که پژوهش یک فرآیند کمی است و در آموزش اندازه گیری مشکل است، هیئت ممیزه دانشگاه در یک برنامه ریزی جدید تأکید کرده است که هر عضو هیئت علمی که نتواند حداقلهای آموزشی را کسب کند نمیتواند ارتقاء پیداکند؛ لذا هم برای ترفیع و هم برای ارتقاء هیئت ممیزه به امر آموزش متوسل شده است. چرا که ما قبل از هر چیز در دانشگاه، معلم هستیم.
آقاجانی از برنامه جدید دانشگاه علوم پزشکی برای توانمندسازی اعضای هیئت علمی خبر داد و گفت: برای فرصت مطالعاتی خاص جهت تمایز و نوآوری در امر پزشکی، هم در گروههای بالینی و هم در گروههای علوم پایه، طراحی کردیم.
وی یادآور شد: به این ترتیب اعضای هیئت علمی به منظور توانمندسازی به این فرصتهای مطالعاتی خارج از کشور، اعزام خواهند شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: قراردادهایی با کشورهای فرانسه، روسیه و مجارستان به منظور این فرصتهای مطالعاتی و تبادل استاد و دانشجو امضاء کرده ایم تا در حوزههایی که در آن عقب ماندگی داریم، جبران کنیم.
آقاجانی از ساماندهی گروههای آموزشی این دانشگاه خبر داد و اظهار داشت: یک گروه آموزشی باید بتواند در برنامه ریزی دانشگاه نقش ایفا کند. گروه تنها به تعدادی هم رشته در کنار هم بودن نیست. ما برای انتخاب مدیران گروه ها، برنامه را ملاک قرار داده ایم تا فردی که در دو سالی که مدیر گروه است بتواند برنامه را پیش ببرد.
وی در باره تقویت زیر ساختهای آموزشی تصریح کرد: برای تقویت زیر ساختها اقداماتی صورت گرفته، اما میدانیم که وضعیت مالی خوب نیست چرا که همه از وضعیت بودجههای دولتی خبر دارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: با توجه به تلاش حوزه آموزشی وزارت بهداشت، رشد بودجه آموزشی که ۵ درصد تعیین شده بود اکنون به ۱۸ درصد رسیده است.
وی درباره کسری بودجه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سال ۹۷ ما ۲۰۰ میلیارد تومان کسری قطعی در پرداختها و حقوقها داریم که از این میزان ۱۳۰ میلیارد تومان مربوط به حوزه آموزش است و با وضعیت فعلی بودجه، امسال نیز این کسریها جبران نمیشود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ظرفیتهایی در بودجه ۹۷ وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم که یکی از آنها بحث آزمایشگاهها است. ما برنامه ریزی کردیم با استفاده از تسهیلات بانکی، رونقی به آزمایشگاهها بدهیم.
آقاجانی از توجه به اخلاق حرفهای در دانشگاهها سخن گفت و یادآور شد: در یک برنامه ریزی سعی کردیم نقاط ضعف در مورد اخلاق حرفهای در دانشگاه را شناسایی و حل کنیم.
وی با اشاره به بحث پذیرش دانشجو و وضعیت دانش آموختگان دانشگاه تصریح کرد: ما باید بدانیم که آیا لازم است این تعداد دانشجو تربیت کنیم. یک مطالعه هفت ساله در دانشگاه صورت گرفته که نشان میدهد ۸۰ درصد دانش آموختگان دوره دکترای تخصصی بعد از فارغ التحصیلی نتوانسته اند در کاری متناسب و مرتبط با رشته خود، مشغول به کار شوند و این نگران کننده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در تعیین ظرفیت پذیرش دانشجو باید بدانیم چه رشتههایی بازار کار دارند و دیگر اینکه دانشگاه در چه رشتههایی متمایز است.
وی از کاهش تعداد گروههای آموزشی و دانشکدهها و محدود شدن آنها خبر داد و گفت: ما دو دانشکده ایمنی و محیط زیست و بهداشت را با یکدیگر ادغام کردیم و به دلیل توجه به بحثهای مدیریتی و سیاست گذاری، گروه مدیریت را نیز به دانشکده آموزش پزشکی اضافه کردیم و دانشکده مدیریت و آموزش پزشکی ایجاد کردیم.