«دیجی دکی» استارتآپی است که ایده راهاندازی آن از تجریه تلخ یکی از اعضای تیم جوان این کسبوکار سرچشمه میگیرد و حال به راهکاری برای تعمیر تلفنهای همراه تبدیل شده است.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محیا معصومی- خیلی از افراد به ویژه جوانان تا چشمانشان را به روی صبح باز میکنند قبل از هر اقدامی ابتدا تلفن همراهشان را نگاهی میاندازند تا نکند از فلان پیام یا فلان پست تلگرامی و اینستاگرامی جا بمانند. مدت زیادی است که چنین عاداتی وارد زندگی خانوادهها شده و وابستگی به تلفن همراه خیلی وابستگیهای دیگر را کنار زده است.
حال تصور کنید در یکی از روزهای شلوغ و پراسترس دسترسی به همین وابستگی به ظاهر ساده ممکنپذیر نباشد آنوقت است که فرد برای رفع مشکل تلفن همراه خود هر راهی را امتحان میکند البته خرابی تلفن همراه ممکن است روزی برای هر فردی اتفاق بیفتد و این امر از کسی مستثنی نیست، اما در این ماجرا نکتهای که بسیار اهمیت دارد رفع خرابی و به حالت عادی برگرداندن موبایل است.
طبیعی است که برای رفع هر مشکلی نظرات کارشناسی و غیرکارشناسی بسیاری از سوی اطرافیان یا حتی تعمیرکاران مطرح میشود و این موضوع نگرانیهای فرد را برای درست شدن یا نشدن تلفن همراهش د. رکنار هزینههایی که باید متحمل شود، بیشتر میکند.
با توجه به آنکه دنیای استارتآپها همواره در خدمت مردم بوده و با سهولت بخشیدن به کارها و ارائه خدمات سعی کرده است، از نگرانیها و هزینههای زیادی جبران خسارات بکاهد، جمعی از جوانان تحصیلکرده کشور با ایدهای نوین قدم در این دنیا گذاشتند و کسبوکاری جدید به راه انداختند تا ضمن اشتغالزایی بتوانند دغدغهای از دغدغههای مردم را رفع و هزینههای آنها را کاهش دهند.
از تجربه تا عملیاتی کردن یک ایده احمد مرادی مدیر بازاریابی «استارتآپ دیجی دکی» در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو گفت: فعالیت ما در «دیجی دکی» تعمیرات تلفنهای همراه در محل است یعنی هر فردی میتواند برای رفع مشکل خرابی موبایل خود درخواستش را در سامانه ثبت کند، آنگاه کارشناسان و تعمیرکاران ما به سرعت برای رفع مشکل اقدام میکنند.
وی عنوان کرد: تقریبا از سال ۱۳۹۴ ایده راهاندازی چنین کسبوکاری را به کار تبدیل کردیم. ایده کار از آنجا به ذهن رسید که همکارمان بخاطر خراب شدن تلفن همراهش مجبور بود به یکی از بازارهای موبایل مراجعه کند و درنهایت با تجربهای تلخ برای رفع مشکلش مواجه شود. از آنجا که در آن زمان به دنبال ایدهای کاربردی برای راهاندازی یک کسبوکار تازه بودیم چنین ایدهای را تحت عنوان «دیجی دکی» عملیاتی کردیم.
مشکلات سختافزاری یا نرمافزاری برای دیجی دکی فرقی ندارند مدیر بازاریابی «استارتآپ دیجی دکی» ادامه داد: درحقیقت پس از ثبت مشکل خرابی از سوی کاربران، درخواست آنها به شبکه تعمیرکاران موبایل سطح شهر متصل خواهد شد و سپس کارشناسان براساس موقعیت و نوع گوشی با کاربر تماس میگیرند.
مرادی با بیان اینکه درخواست کاربران براساس مشکل نرمافزاری و سختافزاری به دو دسته تقسیم میشود، اظهار داشت: برای مشکلات نرم افزاری مشاورههای رایگان داده میشود و در این راستا تاکنون حدود ۸۰ هزار دقیقه مشاوره رایگان ارائه شده است.
وی با اشاره به نوع دیگری از مشکلات به وجود آمده برای تلفنهای همراه بیان کرد: در صورت وجود چنین مشکلی ابتدا برای کاربران تخمین هزینه و خرابی گوشی مطرح میشود تا درصورت موافقت آنها تعمیرکار متناسب به محل تعیین شده اعزام شود.
به گفته وی، تعمیرکاران به محلهای منتخب از سوی درخواستدهندگان اعزام خواهند شد و برای آنها فرقی نمیکند که محل تعمیر منزل، محل کار، کافیشاپ یا حتی روی نیمکتی در پارک باشد.
تعمیرکاران دیجی دکی سطحبندی شدند مدیر بازاریابی «استارتآپ دیجی دکی» با قطعات تعویض شده از سوی تعمیرکاران را شامل ۳۰ روز گارانتی دیجی دکی معرفی کرد و اظهار داشت: هم اکنون برای ساکنان تهران و کرج با این استارتآپ به ارائه خدمت میپردازیم.
وی در پاسخ به این سوال که راهاندازی چنین کسبوکاری منجر به اشتغالزایی چندین جوان فعال شده است، ادامه داد: برای بخش شبکه بین ۳۰ تا ۴۰ تعمیرکار و در بخش تامین قطعات بین ۱۰ تا ۱۵ نیرو مشغول فعالیت هستند. برای تعمیرکاران عضو سیستم همواره آموزشهای اخلاقی و کیفیتی گذاشته میشود همچنین افرادی که دورههای جداگانهای را گذراندهاند و قصد دارند به سیستم ما بپیوندند مورد ارزیابی قرار میگیرند.
مرادی بیان کرد: تمامی تعمیرکاران دیجی دکی سطحبندی شدند تا مشخص باشد که هر نوع مشکلی را باید به کدامیک از اعضا سپرده شود، درحقیقت سعی داریم که بدین شکل تعمیرکاران، کارشناسان و فعالیتهای سیستم را تحت کنترل و مدیریت داشته باشیم.
در کوتاهترین زمان درخواستتان را به گوش تعمیرکاران برسانید مرادی بیان کرد: برای شروع و پیگیری روند کار تاکنون به صورت مستقل فعالیت کردیم و در این راه هیچ سرمایهگذاری نداشتیم، اما تصمیم داریم طی صحبت با برخی موسسات و سازمانها برای تامین هزینههای خود به دنبال جذب سرمایهگذار باشیم تا در آینده بتوانیم منابع مالی بیشتری را به منظور پیشرفت دیجی دکی تزریق کنیم.
وی درباره هزینه ارائه خدمات توضیح داد: برای ارائه خدمات هزینه ایاب ذهاب دریافت نمیکنیم حتی اگر تعویض قطعات کاری زمانبر و نیازمند به دستگاههای خاص باشد برای انتقال تلفن همراه به مرکز و رساندن آن به دست کاربران هزینه پیک موتوری را از مشتریان نمیگیریم و این امر کاملا از سمت دیجی دکی تامین میشود.
به گفته وی، هزینههای ارائه خدمات کاملا با نرخی که از سوی اتحادیه موبایل تعیین شده است مطابقت دارد.
مرادی مراحل ثبت درخواست کاربران را بسیار ساده و کوتاه در حد ۳۰ ثانیه عنوان کرد و گفت: ۵ الی ۱۰ دقیقه بعد از ثبت درخواست، با کاربران تماس گرفته میشود تا کارشناسان ما اطلاعات لازم درباره خرابی تلفن همراه را جویا شوند سپس درصورتی که کاربران تمایل داشته باشند همان روز تعمیرکار به محل اعزام میشود درغیراین صورت زمان مدنظر از سوی کاربر به دیجی دکی اعلام و آن زمان تعمیرکاران برای رفع مشکل اقدام میکنند.