تغییر عنوان ۲۶ «مرکز اطلاعات زائر» در اطراف حرم مطهر رضوی به «مرکز اطلاعات مسافر» مورد انتقاد گسترده کاربران فضای مجازی قرار گرفت.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو-امید ملایی؛ با توجه به موقعیت زمانی و مکانی، شهرهای کشور را میتوان به شهرهای زیارتی و غیرزیارتی تقسیم کرد. از موضوعات مهم و مورد توجه در مدیریت شهری شهرهای زیارتی، توجه به بایستهها و ظرفیتهای دینی و ارزشی این شهرهاست. مجموعه این ظرفیتها و شاخصههای ارزشی و دینی، هویت اسلامی این شهرها را شکل میدهد و موجب تمایز این شهرها از دیگر شهرهای کشور میشود؛ چراکه هویت شهر بر صفات طبیعی، مصنوعی و انسانی استوار است و شهر با مجموعهی این اوصاف در اذهان مردم شکل میگیرد و هویت مییابد.
شهر مشهد هم به دلیل وجود بارگاه امام علی ابن موسیالرضا (ع) بدون شک بزرگترین شهر مذهبی و پایتخت معنوی ایران است و آمارها نشان میدهد که مشهد مقدس بهطور میانگین سالانه پذیرای ۲۷ میلیون زائر است که حجم گستردهای از زائرین و مسافرین این شهر باهدف زیارت حرم مطهر رضوی پا به این شهر میگذارند؛ اما متأسفانه عدهای این روزها درصدد هستند تا هویت زیارتی شهر مشهد را از این شهر بگیرند و عملا مشهد را تبدیل به یک شهر توریستی کنند.
این موضوع تا جایی پیش رفته است که اخباری منی بر تغییر عنوان ۲۶ «مرکز اطلاعات زائر» در محدودههای زیارتی و گردشگری مشهد و مبادی ورودی این کلانشهر که برای خدمت رسانی به زائران فعالیت داشتند، به گوش میرسد و به یکباره مسئولین شهری مشهد به این نتیجه رسیدهاند که عنوان «مرکز اطلاعات زائر» جامعیت ندارد و باید این نام با عنوانی مثل «مرکز اطلاعات مسافر» تغییر کند!
اعلام جنگ تمدنی و فرهنگی در مشهد وحید جلیلی، معاون پیشین فرهنگی شهرداری مشهد در این خصوص میگوید: به تازگی با فشار برخی جریانها دستور داده شده تا تابلوهای دکههایی را که در اطراف حرم امام رضا (ع) به عنوان راهنمای زائر فعال بودند پایین بکشند و به جای آن تابلوی راهنمای مسافر نصب کنند.
جلیلی ادامه میدهد: موضوع حذف عنوان زائر از عاشقان زیارت امام رضا (ع) را نمیتوان بحثی سیاسی دانست بلکه اقدامی برای اعلام جنگ تمدنی و فرهنگی در مشهد مقدس است. کسانی که تاکنون برای زیارت به حرم رضوی نرفته اند اکنون تئوریسین توسعه مشهد هستند که در نشریات مصاحبه و اعلام میکنند در مشهد نباید زائر داشته باشیم بلکه باید توریست جذب کنیم. برخی در حال مقابله با ماهیت امام رضایی مشهد مقدس هستند. از نخبگان شهر مشهد فارغ از هر خط سیاسی میخواهم مقابل این جریان سکوت نکنند.
کاربران فضای مجازی هم از شب گذشته و با داغ شدن این اقدامات ضد فرهنگی با هشتگ مشهدالرضا به این مسئله واکنش نشان دادند که تعدادی از این واکنشها را بررسی میکنیم.
سید حمید علیزاده با انتشار مطلبی در فضای مجازی در این خصوص نوشت: یکی به #شهرداری_مشهد بگه اون ۳۰ میلیون نفری که سالانه میان #مشهد واسه دیدن "امیر شهلا" نمیان میان زیارت امام رضا #مشهدالرضا
یکی دیگر از کاربران فضای مجازی هم به اقدامات ضدفرهنگی شهرداری مشهد اشاره میکند و مینویسد: وقتی شهرداری اصلاحاتی مشهد، #مشهدالرضا رو به جای شهر زیارتی شهرهوشمند معرفی میکنه، نمادهای سیاه عزای محرم رو جمع میکنه، و الان هم تابلوهای "راهنمای زائر" رو به "مرکز اطلاعات سفر" مبدل میکنه، دیر یا زود تابلوی حرم مطهر رضوی رو میزنه موزه آثار باستانی! اما کور خوندن! #اعتراض_داریم
یکی دیگر از فعالان فضای مجازی هم نوشت: صدقه سرامام رضا همیشه پرچمدار ولایتمداری بودیم وخاری تو چشم بعضیا یه روز دنبال برگزاری کنسرت اند، یه روزمیخوان به عنوان شهری که بزرگترین مجموعه آبی رو داره شناخته شیم، یه روزمیان تابلوهای راهنمای زائرروجمع میکنند میزنن راهنمای مسافر این همه ضدیت با #مشهدالرضا چه دلیلی داره؟
سهامی هم طی توئیتی خطاب به مسئولین شهری مشهد نوشت: یکی باید به #شهرداری_مشهد بفهمونه همونطور که ما مردم #مشهدالرضا خودمون رو شهروند نمیدونیم مجاور امام رضا (ع) میدونیم مسافرای #مشهد هم خودشون رو توریست و گردشگر نمیدونند، زائرند آقایون و خانومای شورای شهری پرادعا در بحث هویت بفهمید اینو و واسش ارزش قائل باشید.
کاربر علی بابا هم با اشاره به بوی نامطبوع در تهران نوشت: یک بوی بد تو تهران بود که همه میگفتن تو مشهد هم داره یک بوهایی میاد بوی گند قبح شکنی و قداست شکنی نسبت به امام رضا (ع) و زائر ایشان #مشهدالرضا
کاربر ستاره ۸ هم با انتشار عکسی به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: به اعتقاد برخی از عزیزان؛ احتمالا این تصویری است از توریستهای پیاده #مشهد! #مشهدالرضا
مجتبی رحیم زاده هم با فتوشاپ عکسی خبرساز واکنشی طنز به این ماجرا نشان داد و نوشت:ای آنکه اطلاعات سفر شعارت؛ استخر آستان قدس در انتظارت! #مشهدالرضا
حمید محمودی هم با انتشاری مطلبی به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: اگه مسلمون نیستین لااقل آزاده باشین... اون وَرِ دنیا توی یه کشور غیر اسلامی تبلیغ پیامبر رحمت، سبحانلله و پیاده روی اربعین میکنن؛ بعد شهردار اصلاحاتی کشور اسلامی، برای حذف و تغییر نمادهاوادبیات مذهبی #مشهدالرضا که #پایتخت_معنوی_ایران هست تلاش میکرد.
در پایان لازم به ذکر است، یکی از مهمترین ابزار جنگ نرم ایجاد تغییر سبک زندگی در جوامع هدف است. تغییر هویت بهعنوان رکن اساسی در این زمینه محسوب میشود. حال باید دید مسئولان مربوط تا چه میزان چشم خود را بر روی تغییر هویتی مهمترین شهر مذهبی کشور و قبله دل عاشقان حرم رضوی میبندند.