رییس کمیسیون آموزش مجلس گفت: یکی از چالشهای مدیریتی ما این است که نظام مدیریتی کشور میبایستی رشتههای مهارتی را در دستور کار خود قرار دهد. نظام اداری و مدیریتی فعلی کشورمان در شان فرهنگ ما نیست.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد رضا عارف، رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در مراسم تجلیل از دانش آموختگان دانشگاه علمی کاربردی در جمع دانشجویان و مسئولین این دانشگاه حضور یافت.
وی در ابتدا با تقدیر از مسوولین دانشگاه و تبریک به دانش آموختگان گفت: امید است با علم و مهارت این دانشجویان سهم خوبی در توسعه و پیشرفت کشور داشته باشیم.
عارف پیرامون فسلفه تشکیل دانشگاه علمی کاربردی گفت: یک بحث جدی پیرامون علوم مهندسی داشتیم که علوم مهندسی چگونه باید باشد. از طرفی هم باید با کمک جوانان تحصیلکرده داخلی صنعت کشور را میچرخاندیم. چرا که بنا بود تا مرزهای توسعه علم را بیافزاییم. در میان فارغ التحصیلان دانشگاههای کشور خلاء دورههای علمی و کاربردی محرز بود. البته دانشگاههای معدودی داشتیم که فلسفه تاسیس شان علمی و فلسفی بود، اما باز هم به سمت نظری گرایش داشتند، دانشگاههایی مثل علم و صنعت و پلی تکنیک از جمله این دانشگاهها بودند.
رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: مسائلی که در گذشته با آن مواجه شدیم پاسخگو نبودن دانشگاههای نظری و حرفهای کشور به نیازهای مهارتی بود. در سال ۶۲ دانشگاههای بزرگ تهران را مجبور کردیم تا گروههای کاردانی را به خود جذب کنند. زیرا که میخواستیم از طریق این کار پیام اهمیت رشتههای کاربردی را به دانشگاهها ابلاغ کنیم، اما این طرح با شکست مواجه شد چرا که دانشگاهها و دانشگاههای حرفهای ما توان اینکه طرحی فنی و حرفهای را داشته باشند را نداشتند.
وی ادامه داد: در سال ۶۸ رییس دانشگاه فنی مهندسی شدم و رفتار این گروه را بازنگری کردیم در مورد اینکه چگونه بتوانیم مباحث مهارتی را در دانشگاهها مورد کاربرد قرار دهیم بسیار بحث کردیم، بنا داشتیم تا با روشی که داریم دانشگاه را طوری پیش ببریم که به صنعت و پیشرفت توسعه کشور شتاب دهد. بنابراین بعد از بررسیهای مختلف گروهی، برنامه ریزی رشتههای علمی وکاربردی تشکیل شد، ابتدا بحث توسعه رشتهها را داشتیم و احساس میکردیم رشتهها باید در وجه علمی و کاربردی خود توسعهای داشته باشند.
عارف در ادامه یادآور شد: بعد از بررسیهای فراوان به این نتیجه رسیدیم که باید یک ستاد علمی و کاربردی داشته باشیم و از سال ۷۰ شورای عالی رشتههای علمی و کاربردی تشکیل شد. سپس به فکر ستاد علمی و کاربردی افتادیم به همین دلیل نزد رییس جمهور وقت هاشمی رفسنجانی رفته و این موضوع را با او مطرح کردیم.
رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پس از آنکه این موضوع را با هاشمی مطرح کردیم مرحوم هاشمی رفسنجانی به شهر اراک رفته و سخنرانی که در آنجا داشتند. سهوا به جای نام ستاد از لفظ دانشگاه علمی و کابردی استفاده کردند و این اشتباه سهوی ایشان در به کاربردن کلمه ستاد خود موجب شد تا ما را به فکر راه اندازی دانشگاه علمی و کاربردی بیاندازد.
عارف افزود: این دانشگاه در سال ۷۱ تاسیس شد اگر که ما میخواستیم که سطح آموزشهای مهارتی و کاربردی را در کشور بالا ببریم میبایستی فلسفه ارزندهای برای آن تدارک میدیدیم و برای خیلیها که فکر میکردند که دیگر نمیتوانند تحصیل کنند چارهای میاندیشیدیم.
وی خاطرنشان کرد: با تحقیقاتی که در این رابطه انجام دادیم به سه مقطع کاردانی و کارشناسی و کارشناسی ارشد برای دانشجویان این دانشگاه رسیدیم و سطح کارشناسی ارشد را برای این دانشجویان علمی مهارتی سطح بالای آموزش عالی تدارک دیدیم. همچنین بحث دورههای مدرسین و PHD برای برخی رشتهها پیش بینی کردیم و در کنار اینها باید دقت میکردیم که هم عرضی رشتهها رعایت شود.
رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی افزود: اگر در کشور نیازها را بررسی کنیم میبینیم که صنعت امروز ما، خدمات و گرفتارهای اداری ما در گرو همین رشتههای علمی و کاربردی است وقتی جدی به مساله بهره وری میپردازیم همین موضوع مطرح میشود که ما خلاء متخصصین دانشهای مهارتی را داریم.
عارف همچنین یادآور شد: یکی از سیاستهای مهمی که امروز همه جا مطرح است اقتصاد مقاومتی است که برای پویایی و پایایی بالای ۷ و ۸ درصدی که در سند چشم انداز مطرح شده است به اتکای نیروی داخلی نیازمندیم.
وی گفت: اقدامات ارزشمند دانشگاه در راستای اصلاح ساختار با رویکرد جایگاه علمی انجام شده است ما نمیخواهیم با دید کمی به این رشتهها نگاه کنیم و میپذیریم که بخشی از مسوولین توسعه کشور را برعهده این رشتهها بگذاریم و اگر علت عدم رشتههای گذشته را بخصوص در رشتههای صنعتی، حتی نظام اداری کشور تحلیل کنیم به این نتیجه میرسیم که ما نتوانستیم به نظام پویا برسیم و دلیل آن هم بی توجهی به رشتههای مهارتی بوده است اگر میتوانستیم مشاغل را با مهارت آشنا کنیم الان با این شکل از نظام بروکراسی اداری روبرو نبودیم.
رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از چالشهای مدیریتی ما این است که نظام مدیریتی کشور میبایستی رشتههای مهارتی را در دستور کار خود قرار دهد این نظام اداری و مدیریتی فعلی کشورمان در شان فرهنگ ما نیست و باید به ذخیره کردن مهارتها در مشاغل و نظام اداری کشور توجه داشت.