معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار گفت: دهه فجر امسال رنگ و بوی دیگری دارد و در شرایطی است که هجمهها علیه نظام و ایران هراسی در دنیا از جنس نرم و نرم افزاری شده است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو ابراهیم صادقی فر؛ معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار و رفاه و امور اجتماعی و رییس کارگروه کارگری و کارآفرینی ستاد مرکزی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در دفتر مرکزی شورای تبلیغات اسلامی کشور برگزار شد بیان کرد: دهه فجر امسال رنگ و بوی دیگری دارد و علاقه مردم به فجر امسال با توجه به ۴۰ سالگی انقلاب متفاوت است از سوی دیگر فجر امسال در شرایطی است که هجمهها علیه نظام شکل جدیدی به خود گرفته و ایران هراسی در دنیا از جنس نرم و نرم افزاری شده است. تا فکر جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.
صادقی فر افزود: دشمنان انقلاب اسلامی اندیشه و باور و امید مردم را هدف قرار داده اند و باید اعتراف کنیم تا حدودی هم موفق شده اند.
معاون فرهنگی اجتماعی وزیر کار اضافه کرد: خیلیها فکر میکنند ما به بسیاری از اهداف نرسیده ایم، اما اگر تمامی ابعاد فعالیتها را در کشور بررسی کنیم مشخص خواهد شد که نسبتا موفق بوده ایم. این طبیعی است که منفی بافی و آیه یاس خواندن دشمنان با استفاده از گروه ها، رسانهها و ابزارهای مختلف اثرگذار واقع شود.
وی افزود: امسال بیش از گذشته به امید و امیدآفرینی نیاز داریم و اگر دستاوردها را بهتر بررسی و تدوین کنیم میتوانیم به امید داشتن دل ببندیم.
صادقی فر با بیان برنامههای کارگروه کارگری و کارآفرینی ستاد چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در بخش سازمانهای تابع وزارتخانه برنامههای متنوع و متعددی از سیاست گذاری تا عملیات تدوین شده است. افتتاح بیمارستان تامین اجتماعی در خوی و نشستهای مختلف با گروههای کارگری و دهها طرح دیگر در دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد.
وی اضافه کرد: در راستای شفافیت چند سامانه و سامانه الکترونیکی خواهیم کرد همچنین طرح خانههای امید در دستور کار قرار دارد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار افزود: در سازمان آموزش فنی و حرفهای بهره برداری از چند مرکز در شهرستانها از جمله کوهدشت و افتتاح پروژههای هتل داری همدان را داریم.
صادقی فر در ادامه گفت: در مقابل سازمان وزارت کار غرفه تدوین دستاوردهای انقلاب در حوزه کار و رفاه اجتماعی افتتاح شده است.
وی با تاکید بر نقش تشکلهای کارگری در پیروزی انقلاب و پیشرفت کشور افزود: در شکل گیری انقلاب کارگران همواره دوشادوش امام راحل نقش پررنگی داشته و در جنگ تحمیلی بعد از آن سازندگی و در جنگ اقتصادی و تحریم نیز کارگران همیشه حضور حداکثری در صحنهها داشته اند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار اضافه کرد: در جنگ تحمیلی دستمزدها به مدت ۷ سال فریز شد، اما کارگران همراهی کردند بعد از جنگ هم دوشادوش دیگر ملوانان کشتی سازندگی برای ساخت کشور تلاش کردند و این نشان میدهد کارگران همیشه پایبند به آرمانها در انقلاب اسلامی هستند.
صادقی فر گفت: امسال نیاز داریم از جنس همبستگی صحبت کنیم در شرایط کنونی جامعه تولید به هدف نخواهد رسید مگر اینکه کارگر و کارفرما در کنار هم فعالیت کنند.
وی افزود: برنامههای نشاط آفرین و همچنین برنامههای متنوع ورزشی در تمامی استانها برای جشن ۴۰ سالگی انقلاب برای کارگران و خانواده آنها در نظر گرفته شده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری دانشجو مبنی بر دستمزد و حقوق پایین کارگران با توجه به تورم بالای کنونی گفت: دستمزدها همواره براساس نرخ تورم به صورت سالیانه بالا رفته است، اما با گرانیهای اخیر، چون قانونی وجود ندارد که در طول یکسال نرخ دستمزد ۲ بار بررسی شود لذا دستمزدها تغییری نکرده ضمن اینکه تولیدکننده هم باید حمایت شود تا از این مشکلات عبور کنیم. همچنین در بلندمدت بعضی از سیاسیون در مقابل این دستمزدها به جای رفتار معیشتی رویکرد سیاسی داشتند.
صادقی فر در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرگزاری دانشجو مبنی بر مشکل آفرینی حق بیمه قرارداد در فضای کسب و کار بیان کرد: خیلی از جزییات این مساله اطلاع ندارم، اما میدانم که ساختار تامین اجتماعی هم به درآمد نیاز دارد و طبیعی است که حق بیمه بگیرد.
وی در پاسخ دیگر سوال خبرگزاری دانشجو مبنی بر اینکه به گفته کارشناسان اقتصادی ارایه بسته حمایتی برای ارتقای معیشت مردم صرفا یک راه حل کوتاه مدت و کم اثر است و بهتر این است که این هزینهها به تولید اختصاص داده شود تا درآمدها و قدرت خرید مردم بیشتر گردد گفت: تخصیص بسته حمایتی به اقشار مردم از نظر کارشناسان رسمی مورد تایید قرار گرفته و به این نتیجه رسیده اند که بستههای حمایتی و کمکهای نقدی در این شرایط میتواند به اجرای عدالت کمک کند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر لزوم حمایت از کالای ایرانی گفت: زمانی که مردم کالایی با یک قیمت و یک کیفیت همسان را میبینند و ذهنیت خرید خارجی آن کالا را دارند مشخص میشود به فرهنگ سازی در حمایت از کالای ایرانی نیاز داریم و این کمک رسانهها و فعالان اجتماعی را میطلبد ما در وزارت کار از کار و کالای ایرانی با تمام توان دفاع میکنیم. استفاده از کالای ایرانی به معنای اشتغال و تولید و رفاه بیشتر کارگران زحمت کش است.