وزارت بهداشت به مناسبت ۴ سالگی انقلاب اسلامی از رشد ۴ برابری دانشگاههای علوم پزشکی در این سالها خبر داد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از وزارت بهداشت، نظام آموزش عالی سلامت کشور دارای ۱۰ مقطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته MBA، MPH، دکتری عمومی، دکتری تخصصی، دکتری تخصصی پژوهشی، دکتری تخصصی پزشکی بالینی، دکتری فوق تخصصی پزشکی بالینی، دکتری تخصصی دندانپزشکی و داروسازی و برنامههای تکمیلی تخصصی پزشکی بالینی است.
همچنین رشتههای تحصیلی نیز در دو بخش تحصیلات پایه (Undergraduate) و تکمیلی (Postgraduate) طبقه بندی شده که مشتمل بر ۴۳ رشته در مقاطع پایه و ۳۰۵ رشته در مقاطع تحصیلات تکمیلی است. در چند سال اخیر در راستای اهداف و سیاستهای اسناد بالادستی کشور در وزارت بهداشت، رشد و توسعه در زمینه رشتههای تحصیلی صورت گرفته است.
در سه دهه پس از انقلاب اسلامی تعداد دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی رشد بیش از ۴ برابری، تعداد رشتههای تحصیلات تکمیلی رشد حدود ۳ برابری، تعداد دانشجویان علوم پزشکی رشد تقریبی ۵ برابری و تعداد اعضای هیئت علمی به عنوان مهمترین زیرساخت توسعه آموزش عالی گروههای پزشکی و پیراپزشکی رشد حدود ۷ برابری داشته است.
راه اندازی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی، راه اندازی سامانه واژه شناسی تحول آموزش، راه اندازی تخصص پزشک خانواده، راه اندازی مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای و تصویب دورههای متعدد آموزش مهارتی و اعتباربخشی و تصویب مراکز مختلفی در مناطق آمایشی توسط این مرکز، راه اندازی پردیسهای خودگردان بخشی از این دستاوردها بوده است.
همچنین راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی، توسعه دانشکدههای مجازی دانشگاههای علوم پزشکی کشور و مجازی سازی برنامههای آموزشی مقاطع تحصیلات تکمیلی، راه اندازی سامانه Education IRAN به منظور معرفی ظرفیتهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه آموزش علوم پزشکی و تحصیل ۳ هزار دانشجوی خارجی در ایران از جمله اهم اقدامات معاونت آموزشی وزارت بهداشت در راستای توسعه نظام آموزش عالی سلامت کشور در دهههای پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.
معاونت آموزشی وزارت بهداشت همچنین با توسعه و ساماندهی قطبهای علمی حوزه علوم پزشکی کشور، توسعه ۱۸۰ انجمن علمی گروه پزشکی در کشور، توسعه رشته مقاطع نوین تحصیلی با تاکید بر علوم بین رشته ای، توسعه آموزش مداوم جامعه پزشکی و اعتباربخشی مراکز آموزش مداوم با تدوین مجموعه برنامههای مدون آموزش مداوم جامعه پزشکی، توسعه آموزش طب سنتی، توسعه موسسات آموزشی و پژوهشی، توسعه مراکز آموزش مهارتهای بالینی و توسعه کلینیکهای ویژه آموزشی در بیمارستانها و توسعه بیمارستانهای آموزشی جامع زنان گامی دیگر در مسیر ارتقای شاخصهای نظام آموزش سلامت کشور برداشته است.
انتشار مجله طب و تزکیه با نگاه ویژه به تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی نیز از جمله اقدامات این معاونت بوده است.
همچنین معاونت آموزشی وزارت بهداشت با برگزاری المپیادهای دانشجویی به صورت سالیانه با محوریت مباحث نوین علوم پزشکی، برگزاری جشنواره مطهری به صورت سالیانه با محوریت تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، برگزاری آزمونهای معتبر بین المللی در کشور و استقرار، راه اندازی و استفاده از کارپوشه الکترونیک (LogBook) رشتههای تخصصی بالینی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور نیز از دیگر اقدامات مهم این معاونت در مسیر اعتلای دانش علوم پزشکی بوده است.
تدوین نقشه راه حرکت دانشگاههای علوم پزشکی به سمت دانشگاههای نسل سوم و طراحی پایلوت استقرار دانشگاههای نسل سوم در ۲ منطقه آمایشی کشور، تدوین شاخصها و چهارچوبهای دانشگاه هزاره سوم، تدوین سند برآورد نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت در افق ۱۴۰۴، تدوین الگوی نوین بهره مندی از خدمات متخصصان بالینی، استقرار سند آمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت و تشکیل ۱۰ منطقه آمایشی از مهمترین دستاوردهای معاونت آموزشی وزارت بهداشت در دهههای پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در راه ارتقای شاخصهای نظام عالی سلامت بوده است.