رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در عرصه تربیتی به سراغ علوم تربیتی سکولار رفتهایم و مدارس و دانشگاههای ما با آموزههای تربیتی قرآن کریم بسیار فاصله دارند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دومین نشست کنفرانس بینالمللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی که با حضور اندیشمندان و محققان برجسته دینی داخل و خارج از کشور، در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به تبیین ساحت تعلیم علمی در تربیت دینی پرداخت و گفت: مفهوم تعلیم و تربیت باید بر اساس مبانی دینی تعریف شود.
طهرانچی ادامه داد: در عرصه تربیتی به سراغ علوم تربیتی سکولار رفته ایم و مدارس و دانشگاههای ما با آموزههای تربیتی قرآن کریم، بسیار فاصله دارند و با این آموزهها آشنا نیستند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در تبیین الگوهای تربیتی باید به چیستی، چرایی و چگونگی این الگوها توجه شود، اظهار کرد: ساحت تعلیم علمی در تربیت دینی، بر سه اصل اخلاقی، علمی و اجتماعی استوار است و در بحث ساحت علمی این سؤال مطرح است که آیا دین و قرآن برای تعلیم و تربیت علمی رویکردی دارد یا خیر؟
وی در ادامه به مراتب تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: از دوران بلوغ تا سن ۲۱ سالگی بحث تعلیم و تربیت دینی و اجتماعی مطرح میشود.
طهرانچی با بیان اینکه قرآن کتاب هدایت است و در این کتاب آسمانی اگر توجهی نیز به علم شده برای هدایت انسانها بوده است، خاطرنشان کرد: در قرآن مجید سبکهای متفاوتی برای تربیت مشاهده میشود که یکی از آنها قصص قرآن و دیگری پرداختن به آیاتی است که به خلقت الهی توجه شده است. بیان مراتب خلقت انسان در قرآن کریم به دقت و با عنایت به عنوان یک بحث و نگاه تربیتی مطرح شده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به برخی از آیات قرآن مجید با مضمون مشاهده آفرینش و خلقت الهی، گفت: در سوره فصلت آیه ۱۱ آمده است: «خداوند به آفرینش آسمان پرداخت و آن تودهای از دود بود. پس به آسمان و زمین فرمود: خواه یا ناخواه باید به صحنه وجود بیایید. گفتند: آمدیم و همه به دلخواه مطیع فرمان توییم»
وی گفت: اساس الگوی ما برای تربیت به چگونگی علم است و متأسفانه ما به خلقت به عنوان یک نگاه علمی آنگونه که قرآن به آن توجه دارد نمینگریم، علم زمینشناسی نیز که با کمک این علم میتوانیم بهتر به مشاهده آفرینشها و خلقت خدا پی ببریم، مبتنی بر چارچوب قرآن و آموزههای قرآنی نیست.