در سالهای اخیر که تب موفقیت در کنکور و گرفتن نمرات بالا در مدارس داغ شده است، ابزارهای کمک آموزشی نوین، زندگی تحصیلی دانشآموزان را هدفمند پیش میبرد.
بهروز نظری مدیر عامل استارت آپ «خط هنر کمان» در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو گفت: قبل از راه اندازی این استارتآپ، من و چند نفر از دوستانم در حوزه آموزشی فعالیت میکردیم و روزی با توجه به پیشرفت تکنولوژی برای تسهیل یادگیری دانش آموزان در کنار کلاسهای درس تصمیم گرفتیم ابزار کمک آموزشی جدیدی طراحی کنیم در نتیجه کارهای اولیه برای راه اندازی استارتآپ را آغاز کردیم.
نظری مراحل یادگیری را شامل دریافت مفاهیم، ثبت مفاهیم در ذهن، حل تمرین آموزشی، حل تمرین سنجشی، آزمون دادن، حل آزمون، خلاصه نویسی و مرور کردن دانست و ادامه داد: در این استارت آپ برای تمام مراحل یادگیری دانش آموزان منابع متعددی در نظر گرفته شده است. دانش آموزان در کلاس درس به صورت سنتی آموزش میبینند و در خانه تمام مفاهیم و جزوات را به ذهن میسپارند یعنی تنها در دو مرحله علم میآموزند درحالیکه اینگونه هرگز نمیتوانند در آزمونهای بزرگ موفق شوند و در آینده دانش خود را به مهارت تبدیل کنند.
مدیر عامل استارت آپ «خط هنر کمان» گفت: در فرآیند مهارت، دانش آموزان ابتدا باید به تمرینهای آموزشی و سنجشی بپردازند تا مهارتشان تکمیل شود و سپس متناسب با محتوایی که به او ارائه شده، آزمون میدهد تا قدرت تحلیل سوالات آزمون را بیاموزد. بعد از سنجش اندوختهها، او ملزم به نگهداری از اطلاعات دانشی خود میشود تا با مرور به چالههای فراموشی نیفتد.
وی با اشاره به آنکه برای مرحله دریافت مفاهیم بیش از ۱۴۰۰ فیلم آموزشی تولید کرده اند، عنوان کرد: تفاوت فیلمهای آموزشی ما با دیگر فیلمها این است که به صورت تیپ محور و کاملا کارتونی برای تمامی مطالب ششم دبستان تا چهارم دبیرستان ارائه میشود.
نظری اظهار داشت: برای آنکه مفاهیم کاملا در ذهن دانش آموز نقش ببندد، بلافاصله پس از هر فیلم، جزوه مرتبط با آن را باید در داخل نرم افزار بخواند. در پایان هر موضوع آموزشی، تمرینهای یادیگری و سنجشی همراه با یک دمو برای اطلاع از چگونگی حل آنها، قرار داده شده است. پاسخهای تشریحی در کنار تمرینها وجود دارد و حتی آنها میتوانند درصد پاسخگویی دانش آموزان دیگر به این سوالات را مشاهده کنند.
مدیر «استارت آپ خط هنر کمان» گفت: تیمی ۲۳ نفره، ۶۳ هزار سوال موجود در نرم افزار (شامل سوالات آزمونهای تستی مراکز کنکور و امتخانات پایان ترم مدارس) را طراحی و گزینش میکنند.
نظری با بیان اینکه دانش آموزان میتوانند سوالات را در هر نوع سیستم عامل تلفن همراهی، حل کنند، ادامه داد: در تمرینهای سنجشی به دانش آموزان گفته شده که بدون زمان گرفتن ۱۰ سوال را حل کنند. آزمون بلافاصله به دانش آموز کارنامه میدهد و او میتواند به پاسخهای تشریحی دسترسی داشته باشد. قابلیت دیگر این نرم افزار خلاصه نویسی است تا دانش آموزان در بازههای زمانی مختلف شرایط مرور مطالب را داشته باشند، از این رو نرم افزار یک روز، یک هفته، یک ماه، ۳ ماه و ۶ ماه بعد از یادگیری، مرور طالب را به دانش آموز یادآوری میکند.
به گفته وی، این استارتآپ نسل جدیدی از ابزارهای کمک آموزشی است که تمام منابع لازم یادگیری را با یک خط فکری کنار هم قرار داده است و نمیگذارد دانش آموزان برای موفقیت در دنیای پر از منابع مطالب آموزشی سردرگم شوند.
مدیرعامل استارتآپ «خط هنر کمان» بیان کرد: پس از آنکه دانش آموزان تمام مراحل یادگیری را در نرم افزار سپری کردند ضمن آنلاین شدن میتوانند از مشاورههای تحصیلی مشاوران ما نیز بهره گیرند، درواقع این کارشناسان مطابق با اطلاعاتی که از دانش آموزان طی دوره آموزشی در سیستم نرم افزاری ثبت شده است، دانش آموز را راهنمایی میکنند.
نظری درصد خطای این نرم افزار را بسیار پایین و در حد چندین هزارم دانست و ادامه داد: با طراحی و راه اندازی این نرم افزار تاکنون توانسته ایم برای ۲۷ نفر بصورت مستقیم و نزدیک به ۷۴ نفر بصورت غیر مستقیم شغل ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه گاهی در برنامههای تلویزیونی برای تبلیغ و فروش نرم افزارهای کمک آموزشی از عبارات فریب دهنده برای جلب مخاطب بیشتر کمک میگیرند، اظهار داشت: هرچند که تا بهمن ماه سال ۹۶ در برنامههای تلویزیونی حضور داشتیم و طی ۱۰۰ تا ۱۱۰ برنامه فروش روزانه ۳۰ میلیون تومانی را تجربه کردیم، اما دادن وعدههای دروغین هرگز کار ما نیست و ما معتقدیم نرم افزارها و کلاسهای کمک آموزشی هیچگاه جای کلاسهای درسی مدارس را نمیگیرند.
مدیرعامل استارتآپ «خط هنر کمان» تصریح کرد: در حال حاضر ۱۷ هزار کاربر فعال داریم که به صورت آنلاین خرید میکنند. سال ۹۷ به صورت آفلاین ۶۵۴ میلیون تومان فروش کردیم که این رقم برای اولین سال عرضه یک استارت آپ بسیار خوب بود.
وی رساندن کاربران فعال استارتآپ خط هنر کمان به ۱۰۰ هزار کاربر را تا آخر سال ۹۸ جزو برنامههای ایده آل خود دانست و خاطرنشان کرد: ادامه داد: سال ۹۲ این ایده آغاز و در سال ۹۴ نسخه آزمایشی IOS و اندروید آن عرضه شد، تاکنون بصورت شخصی بالغ بر یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان برای این کار هزینه کرده ایم و برای دریافت تسهیلات حمایتی با مشکل مواجه هستیم.