جلسه بیست و سوم فرهنگی و پیوست نگاری فرهنگی با حضور دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز دوشنبه ۱۹۷/۱۲/۱۳ در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، جلسه بیست و سوم فرهنگی و پیوست نگاری فرهنگی با حضور دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز دوشنبه ۱۹۷/۱۲/۱۳ در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
پیوست نگاری، مباحث سیاست گذاری را وارد زندگی روزمره جامعه کند
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این جلسه دکتر بنیانیان رئیس این کمیسیون گفت: پیوست نگاری مباحث بایستی مباحث سیاست گذاری را وارد سطوح زندگی روزمره جامعه کند.
وی ادامه داد: ما برای عملیاتی کردن پیوست نگاری اقدام به تدوین چارچوبی نهادینه کرده ایم که در آن به قانون نویسی، الگوسازی، تولید ادبیات، گفتمان سازی، تربیت نیرو و تشکل بخشی به نیروها توجه داشته ایم.
رئیس کمیسیون پیوست نگاری افزود: در حال حاضر تلاش داریم تا به تربیت مدرس پیوست نگاری، مدیر تیم پیوست نگاری، ناظر صاحب نظر برای ارزیابی فعالیتها و همچنین کارشناس فرهنگی عضو تیم مطالعات پیوست نگاری فرهنگی اقدام کنیم.
دستگاههای اجرایی ظرفیت دو پیوست شامل پیوست فرهنگ و پیوست اجتماعی را ندارند
وی ادامه داد: یکی از نکات قابل توجه این است که دستگاههای اجرایی ظرفیت دو پیوست شامل پیوست فرهنگ و پیوست اجتماعی را ندارند که بایستی به یکسان سازی و تلفیق این دو پیوست تحت عنوان پیوست فرهنگ- اجتماعی اقدام کرد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه اعضا به بیان پیشنهادات و مطالبات خود در زمینه مباحث فرهنگی پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است:
برخی اوقات به دلیل صرفه جویی پیوست نگاری پروژهها اقدام نمیشود
رشیدی فر نماینده آب و آبفای وزارت نیرو گفت: در برخی اوقات به دلیل صرفه جوییهای مالی به پیوست نگاری پروژههای اجرایی اقدام نمیشود که میتواند باعث ایجاد معضل شود.
وی ادامه داد: در کنار پیوست فرهنگی و پیوست اجتماعی اخیراً پیوست سلامت هم برای پروژهها در نظر گرفته شده که به مؤلفههای اجتماعی مؤثر بر سلامت میپردازد و با دو پیوست دیگر همسویی دارد.
نماینده آب و آبفای وزارت نیرو افزود: با توجه به جایگاه و ظرفیت فعلی وزارت کشور میتوان با هم افزایی میان شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان ناظر عالی مباحث فرهنگی از یک طرف و وزارت کشور به عنوان اعمال کننده سیاستها از طرف دیگر به پیشبرد اهداف پیوست نگاری اقدام کرد.
تجربه ده ساله شهرداری تهران در پیوست نگاری
در ادامه خانم اکبری مدیر اداره پیوست اجتماعی شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران تجربهای ده ساله در مقوله پیوست نگاری دارد و در این زمینه هم به ارزیابی پیامدهای اجتماعی پرداخته میشود و هم ارزیابی پیامدهای فرهنگی صورت میگیرد.
وی ادامه داد: در مقوله مسئولیتهای اجتماعی نیز شهرداری تهران تلاش داشته تا در بخش کاربست ارزیابیها پیشنهادات جزئی متناسب با مختصات پروژه ارائه شود.
ظرفیت سازمانهای مردم نهاد در مسائل فرهنگی و اجتماعی
در ادامه آقای مرجائی نماینده مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: میتوان در مسائل فرهنگی و اجتماعی از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد نیز بهره گرفت.
وی افزود: شایسته است کارشناسان و نیروهای مرتبط با پیوست نگاری فرهنگی، در قالب نهادی حرفهای و تخصصی به صورت مستقل به کار بیرونی نظارت حساب شدهای داشته باشند.
رویکرد سیاستگذاری کشور روی اجرایی سازی مصوبات متمرکز باشد
آقای رعنایی، معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: امروزه در جهان برای سیاستگذاری از نگاه خطی به نگاه تعاملی رسیده ایم و از همین رو بایستی رویکرد سیاستگذاری در کشور روی اجرایی سازی مصوبات متمرکز باشد، ضمن آنکه رویکرد دقیقی برای نظارت بر اجرا در کشور نهادینه شود.
دکتر عاملی: باید سرمایههای فرهنگی و اجتماعی خود را حفظ و حراست کنیم
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم طی سخنانی گفت: در مورد پیوست فرهنگی من فکر میکنم باید سرمایههای فرهنگی و اجتماعی خود را حفظ و حراست کنیم.
وی افزود: یکی از خصوصیات متفکران غربی استفاده از نظرات و استمرار یک سنت فکری است که موجب ایجاد یک سرمایه علمی میشود.
بیتوجهی به سرمایههای فرهنگی و علمی در برخی نهادها نهادینه شده است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: متأسفانه بیتوجهی به سرمایههای فرهنگی و علمی در برخی از نهادهای کشور نهادینه شده است.
دکتر عاملی گفت: نگاهی که گذشته را کاملاً ناموفق و شکستخورده میداند، قطعاً نمیتواند در آینده هم موفقیتی کسب کند.
وی افزود: مدیران اجتماعی دائماً نگران مشکلات و معضلات هستند و این نگاه جامعه را رشد نمیدهد.
مردم از نگاههای مأیوس و تخریبکننده خسته شدهاند
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مردم از این نگاههای مأیوس و تخریبکننده خسته شدهاند، چون میبینند برخلاف این نگاهها، کشورمان موفقیتهای زیادی به دست آورده است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به آمار منتشر شده در مورد وضعیت علمی کشورمان در یک گزارش نهاد خارج از کشور گفت: در این گزارش آمار رشد علمی کشور ما یک درصد از آمار رسمی اعلام شده توسط مراجع داخل کشور بالاتر است، چون در این آمار به سرمایههای علمی ایرانیان خارج از کشور هم توجه شده است.
نظام آموزش و پرورش ما، توانسته نخبگان زیادی را تربیت کند
وی افزود: هرچند بعضی معتقد هستند نظام آموزشوپرورش ما ناکارآمد است و قطعاً این سیستم ایراداتی دارد، اما همین سیستم توانسته است نخبگان زیادی را تربیت کند.
دکتر عاملی با اشاره به نگارش پیوستهای متعدد در کشور ادامه داد: پیوستهایی مانند حقوقی، اداری و مالی نشان میدهد که باید به سمت موضوع دانش یکپارچه حرکت کنیم و نگاه فرارشتهای را جایگزین نگاه تکرشتهای کنیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکپارچه کردن حوزههای مختلف که از نگاه کاریکاتوری جلوگیری میکند و ایجادکننده نگاه یکپارچه جامع است، میتواند مشکلات ما را حل کند.
وی افزود: قاعدهمند بودن هستی که جلوهای از قدرت خداوند متعال است نشان میدهد که باید برای مدیریت درست جامعه، این قاعدهمندی را درک کنیم.
جهان امروز در حال تجربه "فرهنگ مرکزی" است
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: جهان امروز در حال تجربه "فرهنگ مرکزی" است و این موضوع بارها مورد تأکید رهبر حکیم انقلاب «مدظلهالعالی» قرارگرفته است.
دکتر عاملی با اشاره به برخی نارساییها در مفهوم "پیوست فرهنگی" گفت: باید مرکزیت را به فرهنگ دهیم و به آن توجه داشته باشیم و سایر حوزهها فرع حوزه فرهنگ هستند.
دوره منحصر کردن تصمیمات فرهنگی به اقدامات اداری گذشته است
وی افزود: دوره نگاه سطحی و منحصر کردن تصمیمات فرهنگی به اقدامات اداری گذشته است و تصمیمگیری فرهنگی باید در تعامل و همافزایی حاصل شود.
"مهندسی فرهنگی" به معنای شناخت و توجه به ابعاد مختلف فرهنگ است
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر عاملی گفت: "مهندسی فرهنگی" مفهوم انحصار در مدیریت فرهنگ نیست، بلکه همانگونه که رهبر معظم انقلاب «مدظلهالعالی» تأکید فرمودهاند "مهندسی فرهنگی" به معنای شناخت و توجه به ابعاد مختلف فرهنگ است.
وی افزود: گسترش ارتباطات موجب تقویت فردیت شده و در این فضا باید برای شناخت جامعه نیازمند تعامل و شناخت تیپهای فردی متفاوت جامعه هستیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان نیز گفت: باید برای بسط و غنای بیشتر مباحث، تنوع در استفاده از متخصصان بیشتر شود.