دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: در گام دوم انقلاب با تلاش و فعالیت جهادی و با استفاده از سند تحول بنیادین میتوان شاهد تحول و پیشرفت در آموزش و پرورش باشیم.
حمید رضا قائم پناه دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب نیز مهمترین ظرفیّت امیدبخش کشور، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی معرفی شده است و منابع انسانی مهمترین رکن رشد و پیشرفت پایدار جوامع محسوب میشود، از طرفی مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی، نظام تعلیموتربیت کشور آموزش و پرورش است.
وی افزود: در دنیای امروز که علم و تکنولوژی با رشد و گسترش وسیع و جهان شمول به عنوان عامل مهم و اساسی در فرایند رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع بشری به حساب میآیند، نهادها و نظامهای آموزش و پرورش نقش بس عظیم و پراهمیتی دارند و توجه روزافزون به نوع و گسترش آموزش ضرورتی انکار ناپذیر است. پس با این تفاسیر، ماموریت و وزن سنگین نظامسازی و دولتسازی بر دوش نهاد تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش میباشد.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: حال سوال این است چرا آنچه به دستگاه آموزش و پرورش عمومی و نهاد تعلیم و تربیت مربوط میشود بسیار مهم و ضروری است؟ باید عرض کنم که سنگبنای آنچه به نام فرهنگ، سیاست، اقتصاد و اجتماع نامیده میشود در آموزش و پرورش نهاده میشود و کسانی که بهدقت تحولات اجتماعی، فرهنگی و فناوری را رصد میکنند معتقدند وزن سنگین نظامسازی، ملتسازی و حتی دولتسازی بر دوش نهاد تعلیم و تربیت رسمی است.
قائم پناه بیان کرد: در جامعه کنونی ما هر چند گفتارهای متعدد درباره شأن و منزلت آموزش و پرورش و نقش و تأثیر عظیم آن مطرح میشود؛ اما کوچکانگاری نسبت به آن کاملاً نهادینه شده و هیچ همّت عالی و مؤثری، حاضر به اعطای عملی و عملیاتی این نقش به آموزش و پرورش و پرداخت هزینههای آن نیست.
وی تصریح کرد: جهان امروز دریافته است که آموزش افراد نوعی سرمایهگذاری ملی است و هر کشوری که در این راه تلاش بیشتری نماید، بدون شک از رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیشتری در آینده برخوردار خواهد شد.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: راهبرد کلان ۱۰ در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش «ارتقای جایگاه نظام تعلیموتربیت کشور را به عنوان مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و اعمال سیاستهای مصوب و هدایت ونظارت برآن، از پیش دبستانی تا دانشگاه به عنوان امر حاکمیتی و با توسعه مشارکت همگانی» دانسته است با این وجود شاهد بی مهریهای زیادی نسبت به نظام تعلیم و تربیت میباشیم.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: خوشبختانه در سالهای گذشته به منظور بهسازی و تحول در نظام آموزشی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. بدیهی است که مهمترین و اساسیترین کار پس از تدوین سند بنیادین، برنامهریزی مناسب برای اجرای صحیح و درست اهداف و راهبردهای آن میباشد تا ان شاالله در آیندهای نه چندان دور و در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی، معلمان و دانشآموزان کشور طعم تحول بنیادین در نظام آموزشی را بچشند.
قائم پناه اضافه کرد: سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش به عنوان «میثاقنامه تحوّل» در نظام تعلیم و تربیت رسمیعمومی کشور با نگاهی جامع به همه جوانب و زوایای مربوط به آموزش و پرورش پرداخته و یکی از مهمترین و مؤثرترین عوامل در آموزش وپرورش را نیرویانسانیِ آن دانسته و در اشکال متعدّد به آن پرداخته و ویژگیهایی را برای آن برشمرده است (مانند راهکار ۲-۳) و پیشنیاز تحقق این ویژگیها در منابعانسانی را بسترسازی مناسب برای کسب ویژگیها و شایستگیهای لازم، توسط ایشان دانسته است و اگر قرار بر پیشرفت آموزش و پرورش است که هست باید به زمینهسازی لازم جهت کسب صلاحیتهای سهگانه (صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای) مدنظر سند تحوّل در منابعانسانی آن در همه مراحل تأمین، جذب، توانمندسازی، نگهداشت و ارتقا پرداخته شود (هدفهای عملیاتی ۱۰ و ۱۱ و راهکارهای ذیل آنها)، نکتهای که متأسفانه در سنوات اخیر و همچنین دهه هشتاد به فراموشی سپرده شد و لطمات جبرانناپذیری بر مسیر پیشرفت آموزش و پرورش وارد آورد.
وی افزود: در هر حال با آغاز چهل سالگی دوم و دهه پنجم انقلاب اسلامی، با تلاش و فعالیت جهادی و با استفاده از سند تحول بنیادین میتوان شاهد تحول و پیشرفت در آموزش و پرورش، تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب، تحقق پیشرفت و توسعه در کل جامعه و در نهایت شاهد تحقق آرمان بزرگ انقلاب، ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی باشیم.