
کد خبر:۷۵۴۲۸۲
قائم پناه در گفتگو با دانشجو:
پیشرفت نظام تعلیم و تربیت در گام دوم انقلاب با استفاده از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش محقق میشود
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: در گام دوم انقلاب با تلاش و فعالیت جهادی و با استفاده از سند تحول بنیادین میتوان شاهد تحول و پیشرفت در آموزش و پرورش باشیم.

حمید رضا قائم پناه دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب نیز مهمترین ظرفیّت امیدبخش کشور، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی معرفی شده است و منابع انسانی مهمترین رکن رشد و پیشرفت پایدار جوامع محسوب میشود، از طرفی مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی، نظام تعلیموتربیت کشور آموزش و پرورش است.
وی افزود: در دنیای امروز که علم و تکنولوژی با رشد و گسترش وسیع و جهان شمول به عنوان عامل مهم و اساسی در فرایند رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع بشری به حساب میآیند، نهادها و نظامهای آموزش و پرورش نقش بس عظیم و پراهمیتی دارند و توجه روزافزون به نوع و گسترش آموزش ضرورتی انکار ناپذیر است. پس با این تفاسیر، ماموریت و وزن سنگین نظامسازی و دولتسازی بر دوش نهاد تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش میباشد.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت:
حال سوال این است چرا آنچه به دستگاه آموزش و پرورش عمومی و نهاد تعلیم و تربیت مربوط میشود بسیار مهم و ضروری است؟ باید عرض کنم که سنگبنای آنچه به نام فرهنگ، سیاست، اقتصاد و اجتماع نامیده میشود در آموزش و پرورش نهاده میشود و کسانی که بهدقت تحولات اجتماعی، فرهنگی و فناوری را رصد میکنند معتقدند وزن سنگین نظامسازی، ملتسازی و حتی دولتسازی بر دوش نهاد تعلیم و تربیت رسمی است.
قائم پناه بیان کرد: در جامعه کنونی ما هر چند گفتارهای متعدد درباره شأن و منزلت آموزش و پرورش و نقش و تأثیر عظیم آن مطرح میشود؛ اما کوچکانگاری نسبت به آن کاملاً نهادینه شده و هیچ همّت عالی و مؤثری، حاضر به اعطای عملی و عملیاتی این نقش به آموزش و پرورش و پرداخت هزینههای آن نیست.
وی تصریح کرد: جهان امروز دریافته است که آموزش افراد نوعی سرمایهگذاری ملی است و هر کشوری که در این راه تلاش بیشتری نماید، بدون شک از رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیشتری در آینده برخوردار خواهد شد.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت:
راهبرد کلان ۱۰ در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش «ارتقای جایگاه نظام تعلیموتربیت کشور را به عنوان مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و اعمال سیاستهای مصوب و هدایت ونظارت برآن، از پیش دبستانی تا دانشگاه به عنوان امر حاکمیتی و با توسعه مشارکت همگانی» دانسته است با این وجود شاهد بی مهریهای زیادی نسبت به نظام تعلیم و تربیت میباشیم.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت:
خوشبختانه در سالهای گذشته به منظور بهسازی و تحول در نظام آموزشی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. بدیهی است که مهمترین و اساسیترین کار پس از تدوین سند بنیادین، برنامهریزی مناسب برای اجرای صحیح و درست اهداف و راهبردهای آن میباشد تا ان شاالله در آیندهای نه چندان دور و در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی، معلمان و دانشآموزان کشور طعم تحول بنیادین در نظام آموزشی را بچشند.
قائم پناه اضافه کرد: سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش به عنوان «میثاقنامه تحوّل» در نظام تعلیم و تربیت رسمیعمومی کشور با نگاهی جامع به همه جوانب و زوایای مربوط به آموزش و پرورش پرداخته و یکی از مهمترین و مؤثرترین عوامل در آموزش وپرورش را نیرویانسانیِ آن دانسته و در اشکال متعدّد به آن پرداخته و ویژگیهایی را برای آن برشمرده است (مانند راهکار ۲-۳) و پیشنیاز تحقق این ویژگیها در منابعانسانی را بسترسازی مناسب برای کسب ویژگیها و شایستگیهای لازم، توسط ایشان دانسته است و اگر قرار بر پیشرفت آموزش و پرورش است که هست باید به زمینهسازی لازم جهت کسب صلاحیتهای سهگانه (صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای) مدنظر سند تحوّل در منابعانسانی آن در همه مراحل تأمین، جذب، توانمندسازی، نگهداشت و ارتقا پرداخته شود (هدفهای عملیاتی ۱۰ و ۱۱ و راهکارهای ذیل آنها)، نکتهای که متأسفانه در سنوات اخیر و همچنین دهه هشتاد به فراموشی سپرده شد و لطمات جبرانناپذیری بر مسیر پیشرفت آموزش و پرورش وارد آورد.
وی افزود: در هر حال با آغاز چهل سالگی دوم و دهه پنجم انقلاب اسلامی، با تلاش و فعالیت جهادی و با استفاده از سند تحول بنیادین میتوان شاهد تحول و پیشرفت در آموزش و پرورش، تحقق اهداف
بیانیه گام دوم انقلاب، تحقق پیشرفت و توسعه در کل جامعه و در نهایت شاهد تحقق آرمان بزرگ انقلاب، ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی باشیم.
وی افزود: در دنیای امروز که علم و تکنولوژی با رشد و گسترش وسیع و جهان شمول به عنوان عامل مهم و اساسی در فرایند رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع بشری به حساب میآیند، نهادها و نظامهای آموزش و پرورش نقش بس عظیم و پراهمیتی دارند و توجه روزافزون به نوع و گسترش آموزش ضرورتی انکار ناپذیر است. پس با این تفاسیر، ماموریت و وزن سنگین نظامسازی و دولتسازی بر دوش نهاد تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش میباشد.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت:
حال سوال این است چرا آنچه به دستگاه آموزش و پرورش عمومی و نهاد تعلیم و تربیت مربوط میشود بسیار مهم و ضروری است؟ باید عرض کنم که سنگبنای آنچه به نام فرهنگ، سیاست، اقتصاد و اجتماع نامیده میشود در آموزش و پرورش نهاده میشود و کسانی که بهدقت تحولات اجتماعی، فرهنگی و فناوری را رصد میکنند معتقدند وزن سنگین نظامسازی، ملتسازی و حتی دولتسازی بر دوش نهاد تعلیم و تربیت رسمی است.
قائم پناه بیان کرد: در جامعه کنونی ما هر چند گفتارهای متعدد درباره شأن و منزلت آموزش و پرورش و نقش و تأثیر عظیم آن مطرح میشود؛ اما کوچکانگاری نسبت به آن کاملاً نهادینه شده و هیچ همّت عالی و مؤثری، حاضر به اعطای عملی و عملیاتی این نقش به آموزش و پرورش و پرداخت هزینههای آن نیست.
وی تصریح کرد: جهان امروز دریافته است که آموزش افراد نوعی سرمایهگذاری ملی است و هر کشوری که در این راه تلاش بیشتری نماید، بدون شک از رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیشتری در آینده برخوردار خواهد شد.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت:
راهبرد کلان ۱۰ در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش «ارتقای جایگاه نظام تعلیموتربیت کشور را به عنوان مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و اعمال سیاستهای مصوب و هدایت ونظارت برآن، از پیش دبستانی تا دانشگاه به عنوان امر حاکمیتی و با توسعه مشارکت همگانی» دانسته است با این وجود شاهد بی مهریهای زیادی نسبت به نظام تعلیم و تربیت میباشیم.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت:
خوشبختانه در سالهای گذشته به منظور بهسازی و تحول در نظام آموزشی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. بدیهی است که مهمترین و اساسیترین کار پس از تدوین سند بنیادین، برنامهریزی مناسب برای اجرای صحیح و درست اهداف و راهبردهای آن میباشد تا ان شاالله در آیندهای نه چندان دور و در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی، معلمان و دانشآموزان کشور طعم تحول بنیادین در نظام آموزشی را بچشند.
قائم پناه اضافه کرد: سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش به عنوان «میثاقنامه تحوّل» در نظام تعلیم و تربیت رسمیعمومی کشور با نگاهی جامع به همه جوانب و زوایای مربوط به آموزش و پرورش پرداخته و یکی از مهمترین و مؤثرترین عوامل در آموزش وپرورش را نیرویانسانیِ آن دانسته و در اشکال متعدّد به آن پرداخته و ویژگیهایی را برای آن برشمرده است (مانند راهکار ۲-۳) و پیشنیاز تحقق این ویژگیها در منابعانسانی را بسترسازی مناسب برای کسب ویژگیها و شایستگیهای لازم، توسط ایشان دانسته است و اگر قرار بر پیشرفت آموزش و پرورش است که هست باید به زمینهسازی لازم جهت کسب صلاحیتهای سهگانه (صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای) مدنظر سند تحوّل در منابعانسانی آن در همه مراحل تأمین، جذب، توانمندسازی، نگهداشت و ارتقا پرداخته شود (هدفهای عملیاتی ۱۰ و ۱۱ و راهکارهای ذیل آنها)، نکتهای که متأسفانه در سنوات اخیر و همچنین دهه هشتاد به فراموشی سپرده شد و لطمات جبرانناپذیری بر مسیر پیشرفت آموزش و پرورش وارد آورد.
وی افزود: در هر حال با آغاز چهل سالگی دوم و دهه پنجم انقلاب اسلامی، با تلاش و فعالیت جهادی و با استفاده از سند تحول بنیادین میتوان شاهد تحول و پیشرفت در آموزش و پرورش، تحقق اهداف
بیانیه گام دوم انقلاب، تحقق پیشرفت و توسعه در کل جامعه و در نهایت شاهد تحقق آرمان بزرگ انقلاب، ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی باشیم.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۱
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.