معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به مرجعیت علمی گفت: ما اگر میخواهیم به مرجعیت دست یابیم دانشگاهها باید نقاط سرآمدی خود را پیدا کنند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت بهداشت، باقر لاریجانی با بیان اهمیت بحث مرجعیت علمی و تاکید بر آن در بیانیه راهبردی مقام معظم رهبری گفت: با آغاز بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی حرکتهایی در زمینه بحث مرجعیت علمی در دانشگاههای علوم پزشکی آغاز شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به بحث مرجعیت علمی و اقداماتی که در حوزه سلامت در این زمینه میتواند صورت پذیرد اشاره کرد و اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته توسعه آموزش عالی با توسعه کشورها همراه است.
لاریجانی بر لزوم توجه به دانشجویان خصوصاً استعدادهای درخشان علوم پزشکی برای حرکت در مسیر مرجعیت علمی اشاره کرد و گفت: ما نیز باید برنامه ریزی کنیم تا با توانمندسازی دانشجویان علوم پزشکی بسترهای لازم برای بهره مندی از محصولات آموزش عالی برای توسعه کشور را فراهم کنیم.
وی خاطرنشان کرد: ما اگر میخواهیم به مرجعیت دست یابیم دانشگاهها باید نقاط سرآمدی خود را پیدا کنند. نمونه کاری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده است. دانشگاهها باید نقاط تمایز خود را پیدا کنند و این نیاز به یک حرکت و برنامه ریزی درست دارد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: هم دانشگاههای بزرگ و هم دانشگاههای کوچکتر میتوانند با توجه به ظرفیتشان نقاط سرآمدی و تمرکز خود را مشخص کنند. این کار در برخی دانشگاههای ما در حال انجام است. تمامی دانشگاههای کشور لازم است این نقاط تمرکز را رصد کنند.
وی یادآور شد: مأموریتهای ویژهای که به مناطق آمایشی و دانشگاهها سپرده شده اولویتهای مطرح شده در اسناد بالادستی نظام سلامت است و با توجه به ظرفیتهای دانشگاهها واسپاری شده گفت: ضروری است تا دانشگاهها در اجرای مأموریتهای ویژهای که واسپاری شده تلاش کنند.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با عنوان اینکه رویکرد حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم برای دانشگاهها بسیار مهم است، گفت: در این رویکرد دانشجویان تحصیلات تکمیلی با کسب مهارتهای کارآفرینی باید بتوانند چالشهای عملی را در کشور مرتفع سازند.
وی خاطرنشان کرد: در دنیا توسعه آموزش عالی با توسعه کشورها همراه است و ما از طریق حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم میتوانیم قرابت آموزش عالی و توسعه کشور را ایجاد کنیم.