کلنگ عملیلات اجرایی خط ۶ مترو مهرماه سال ۹۰ توسط قالیباف زده شد، و قرار بود این خط مترو تا سال ۹۶ به بهره برداری برسد، اما اما با روی کار آمدن شورای شهر جدید ...
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سارا نوری- خط ۶ مترو تهران یک خط درونشهری به طول ۳۸ کیلومتر با ۳۱ ایستگاه است. این خط از شهرک کن در شمال غربی تهران آغاز و با گذشت از خیابان کوهسار و بزرگراه همت و اشرفی اصفهانی وارد خیابان مرزداران شده و با عبور از بزرگراه یادگار امام در ادامه مسیر با گذشت از میدان ولیعصر، هفتم تیر، امام حسین و شهدا، خیابان ۱۷ شهریور به حرم شاه عبدالعظیم در جنوب شرقی تهران میرسد.
کلنگ عملیلات اجرایی این خط مهرماه سال ۹۰ توسط شهردار وقت محمدباقر قالیباف زده شد، و قرار بود این خط مترو تا سال ۹۶ به بهره برداری برسد. به گفته قالیباف شهردار وقت مشکلات مالی روند اجرای پروژه را با مشکل روبرو کرد که پس از مدتی روال کار به حالت عادی برگشت و کارگران و مهندسان توانستند پیشرفت چشمگیری در اجرای پروژه داشته باشند.
محمد باقر قالیباف اسفند ۹۴ طی سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: خطوط ۶، ۷ از خطوط باقی مانده شهر تهران است که از شرق و جنوب شرق شروع و تا غرب وجنوب غربی امتداد پیدا میکند و به دلیل عبور از مراکز جمعیتی جزو خطوط پر مسافر خواهد بود.
قالیباف ادامه داد: اگر ۶۳ کیلومتر خط مترو جدید را در کنار ۱۸۰ کیلومتر خط مترو که در این سالها در شهر تهران ساخته شده است قرار دهیم نشان میدهد که در دو سال پیش رو کار سختی در تامین منابع. احداث ایستگاهها، حفاری خطوط و... خواهیم داشت.
قالیباف افزود: برنامه ما این است که کار حفاری تونل این خط تا مهر سال آینده بصورت لاینینگ به اتمام برسد تا بتوانیم سایر اقدامات مورد نیاز همچون احداث و تجهیز ایستگاهها را انجام دهیم.
وی تصریح کرد: برنامه جدی ما این است که با وجود همه سختیها و مشکلات بتوانیم این دو خط را با مجموع بیش از ۶۳ کیلومتر تا پایان این دوره مدیریتی شهری به اتمام برسانیم و در این مسیر توقع داریم دولت نیز با ما همکاری لازم را داشته باشد.
اما با روی کار آمدن شورای شهر جدید و انتخاب محمدعلی نجفی به عنوان شهردار پایتخت، ورق برگشت و عملیات عمرانی با کندی روبرو شد. با توجه به قولی که قالیباف برای افتتاح خط ۶ تا اواخر سال ۹۶ داده بود، اما مدیران جدید شهری نتوانستند سرعت عملیات احداث ایستگاهها را ادامه دهند و روند راه اندازی خط ۶ را نیز به تابستان سال بعد یعنی ۹۷ حواله کردند. باتوجه به این قضیه که در سالهای گذشته به طور متوسط با تلاش کارگران جهادی مترو، در هر ماه یک ایستگاه به ایستگاههای مترو تهران اضافه میشد، اما این روند در ۶ ماه گذشته سال ۹۶ متوقف شد. بطوریه که حتی کارگران زحمت کش از دریافت حقوق خود نیز بی بهره شدند کارگرانی که کار آنها استراتژیکترین کار در پایتخت محسوب میشد.
حال نکته مهم دیگری که میشود گفت: کار ارزشمند و جهادی کارگران خط ۶ مترو تهران به دریافت جایزه بین المللی بود که در بخش حفاری تونل به این خط اهدا شد. انجمن بین المللی تونل هر ساله برترین پروژههای تونل سازی در جهان را انتخاب میکند و در یک بررسی دقیق و رقابتی تحت عنوان ITA Tunneling Award به برترین طرحها جایزه میدهد. در سال ۲۰۱۷، تونل خط ۶ مترو تهران به فینال این رقابتها راه یافت و در بین ۳ پروژه برتر جهان قرار گرفت که همه این تلاشها را مدیون کارگران زحمت کش این خط هستیم.
چندی پیش باتوجه به شرایط موجود، خط ۶ مترو تهران با تمام، اما و اگرها توسط رییس جمهوری افتتاح شد، پروژهای که بطور کامل نواقص آن برطرف نشده بود.
وقتی اعضای شورای شهر با شهرداری اتفاق نظر ندارند
محمد علیخانی عضو شورای شهر تهران در خصوص افتتاح خط ۶ گفت: مشکلاتی که باعث شد بهرهبرداری از خط ۷ مترو متوقف شود، در خط ۶ نیز وجود دارد و ما نمیتوانیم به دلیل اینکه اینها خودی هستند، سکوت کنیم. ممکن است از این ایرادات سوءاستفاده شود، اما بنده مسئول سوءاستفاده کسی نیستم و فرقی بین مدیران سابق و فعلی قائل نمیشوم.
وی گفت: خط ۶ مترو هم اکنون فاقد هواکش است و در صورت بروز حادثه چه کسی مسئول است. برای مثال حادثه آتشسوزی در متروی کشورهای فرانسه و روسیه تعداد بالایی کشته برجای گذاشت با اینکه ایستگاه متروی آنها دارای هواکش و ایمنی بوده است، حادثه خبر نمیکند و هر لحظه ممکن اتفاقی رخ دهد.
وی خاطرنشان کرد: نقصهایی از جمله نبود سیستم اطفای حریق وجود دارد که نقص مهمی به شمار میآید قرار شده کارشناسان کمیسیون عمران و حمل و نقل از این خط بازدید کنند و نتیجه آن را گزارش دهند.
مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران در آستانه افتتاح و بهرهبرداری از ۳ پروژه شهری که با حضور روحانی ریاست جمهوری در روز یکشنبه برگزار میشود، اخباری مبنی بر ناایمن بودن خط ۶ مترو را تکذیب کرد.
مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران ضمن تقدیر و تشکر از حساسیت اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران و برخی رسانهها، اطلاعیهای صادر کرد، در این اطلاعیه آمده است: بهاطلاع عموم شهروندان و رسانهها میرساند؛ خط ۶ مترو که با حضور روحانی و حناچی شهردار محترم تهران افتتاح میشود، طبق تمامی استانداردهای رایج و معمول مورد ارزیابیهای لازم قرارگرفته و با تأییدیه مشاوران و مدیران شرکت راهآهن شهری تهران و حومه از هر لحاظ ایمن و مورد اطمینان کامل است.
گفتنی است عصر امروز سند تأییدیه ایمنی شرکت گروه مهندسین مشاور و مجری مبنی بر انجام تستهای ایمنی خط ۶ مترو شامل تهویه و هواسازها، سیستم ایمنی و اطفای حریق، سیگنالینگ و... (که بهپیوست این اطلاعیه در اختیار عموم شهروندان و رسانهها قرار خواهد گرفت) نیز تقدیم کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران شده است.
در پایان لازم به ذکر است، نخستین و بالاترین اولویت مدیریت شهری و شهرداری تهران امنیت شهروندان است و هیچگاه در راستای بهرهبرداری و افتتاح پروژهها امنیت، دقت و صحت فدای سرعت نخواهدشد.
پروژهای که افتتاح آن فرمالیته است
محسن هاشمی در افتتاح بهرهبرداری بخش جنوبی خط ۶ مترو که با حضور رئیس جمهور و معاونین و مدیران شهرداری تهران و اعضای شورای شهر تهران برگزار شد اظهار کرد: امیدواریم کریدور خط ۶ مترو با تجهیز کامل بتواند وظیفه خدمترسانی به شهروندان را به خوبی به انجام برساند.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه این امر اولا باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا میشود و ثانیا نقش عمدهای در برقراری عدالت شهری دارد، خطاب به رئیس جمهور گفت: تمام مشخصات و مزایای مترو میطلبد که شما دستور ویژهای بدهید تا مشکلات مربوط به تجهیز مترو تهران حل شود.
وی با اشاره به اینکه مترو تهران هفت خط دارد که مجموع این خطوط ۳۰۰ کیلومتر با ۱۵۰ ایستگاه است گفت: برآوردها نشان میشود ساخت هر یک کیلومتر مترو ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که با این حساب به قیمت امروز تاکنون ۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده است. این موضوع زمانی اهمیت پیدا میکند که بدانیم این خطوط توانایی جابحایی ۷ میلیون سفر را در روز دارند، اما به دلیل عدم تجهیز خطوط تنها ۲.۵ میلیون سفر انجام میشود.
رئیس شورای شهر تهران گفت: در اوایل دولت شما ۲ میلیارد یورو فاینانس در نظر گرفته شد که سهم مترو تهران یک میلیارد یورو یعنی چیزی نزدیک به ۶۳۰ واگن بود در حالی که هنوز این واگنها به برخی دلایل علیرغم امضای قرارداد وارد کشور نشدند.
هاشمی گفت: به شما قول میدهیم که اگر تجهیز مترو به خوبی انجام شود ماهانه یک ایستگاه به مردم تهران تحویل میدهیم. شما یکی از بانیان ساخت مترو در تهران به حساب میآیید خوب است که در دولت شما شاهد اقدام لازم برای تجهیز مترو باشیم.
وی تصریح کرد: در ارتباط با موضوع مترو مباحث زیادی مطرح است که باید بنشینیم و در این خصوص بنده برای خبرنگاران و اهالی رسانه تشریح کنم.
هاشمی همچنین در ارتباط با افتتاح بخش جنوبی خط ۶ مترو تهران گفت: این افتتاح را آزمایشی فرض کنید.
رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا اگر اتفاقی برای یکی از مسافرین در بخش جنوبی خط ۶ بیفتد چه کسی پاسخگو خواهد بود گفت: قطعا در این زمینه اتفاقی نخواهد افتاد.
در آخر
تمام سخنان و صحبتهای مربوط به قضیه خط ۶ مترو را بررسی کردیم و باتوجه به مشکلات احتمالی اعضای شورای شهر با یکدیگر اتفاق نظر ندارند و نسبت به این موضوع شانه خالی میکنند هرکدام ساز خود را میزنند بطوری که متوجه شدیم خط ۶ مترو تهران از نظر تهویه و مسایل ایمنی شرایط لازم برای راه اندازی را ندارند، اما علت عجله در راه اندازی این خط مترو باوجود استفاده از حضور رییس جمهوری از آن در پردهای از ابهام قرار دارد، بطوری که کل کشور با مساله سیل دست و پنجه نرم میکنند، افتتاح یک خط مترو آن هم با تمام، اما و اگرهایی که درآن وجود دارد سوالات زیادی را در ذهن همه مان ایجاد میکند.