وزیر راه و شهرسازی میزان خسارتهای وارده به راهها و واحدهای مسکونی بر اثر سیل را تشریح و گفت:سوال این است که چه اشخاصی مجوز ساخت در مسیر رودخانهها را صادر می کنند.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمد اسلامی با حضور در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر جزئیات خسارتهای وارده به راهها و واحدهای مسکونی بر اثر سیل در کشور را این گونه تشریح کرد و گفت: مسیرآب نباید تصرف شود حال سوال این است که چه شخصی مجوز داده همیشه مطرح بوده و در سال گذشته شاهد آن به این شکل بودیم که ویلا، ساختمان و حتی ساختمانهایی مانند هتل در بستر رودخانه ساخته شده بود که توسط مراجع قضایی حکم تخریب آن صادر شد.
وی اظهار داشت: در سالهای گذشته این اتفاق افتاده و امروز بهترین فرصت است که اینگونه موارد را یک بار برای همیشه خاتمه یابد و از تکرار آن جلوگیری شود. همچنین مردم به نقاط امن منتقل شوند و اجازه دهیم که آب خانه خود را پیدا کند.
اسلامی ادامه داد:طبق دستور و ابلاغ رئیس جمهوری دیگر خانهای در حریم رودخانه احداث نشود و خانههای فعلی نیز جابجا شود.
وی افزود:در سیل اخیر بیش از ۱۴۳۸۰ کیلومتر انواع راه، حدود ۱۰۷۱۹ دستگاه ابنیه فنی و ۱۵۱ هزار و ۵۶۴ واحد شهری و روستایی آسیب دیده است بر اثر وقوع سیل آسیب دیده است.
اسلامی با اشاره به گزارش تهیه شده مبنی بر آسیب دیدگی ۲۴ استان، ۲۱۳ شهرستان، ۲۶۹ شهر و حدود ۵۹۰۰ روستا گفت: بالغ بر ۱۴۳۸۰ کیلومتر انواع راه، حدود ۱۰۷۱۹ دستگاه ابنیه فنی، شامل آبرو، آبنما و پل آسیب دیدهاند که از این تعداد ۵۶۳ دستگاه شامل ۶۰ آب نما، ۴۴۷ آبرو و ۵۶ پل با دهانه ۶ متر تخریب شده است؛ و طبق برآورد بیش از ۳ هزار میلیارد تومان به غیر از هزینههای کار جایگزین کردن است.
وی افزود: حدود ۴۰ کیلومتر از مسیر ۱۰۴ کیومتری جاده خرمآباد-پلدختر تخریب سنگین شده که از ۴۰ کیلومتر حدود ۱۲ کیلومتر باید اساسی ترمیم و بازسازی شود و ۲۰ کیلومتر نیز قابلیت بازسازی دارد. اما حدودا ۹ کیلومتر آن بدون اینکه تونل ساخته شود نمیتوان قادر به ادامه مسیر بود.
اسلامی با بیان اینکه «ما به دنبال ساخت جاده دیگر در جای قبلی نیستیم» تصریح کرد: جادههایی که سیل کنده دیگه آنجا موقعیت زمین شناسی اجازه نمیدهد که در همان جا بارگزاری برای ساخت جاده انجام شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مساله اخذ عوارض آزادراهی از سیل زدگان گفت: هفته پیش اعلام کردیم که از خودروهای شماره پل دختر و خودروهای امدادی عوارض دریافت نشود که البته خدروهای امداد اطبق قانون معاف هستند.
وی افزود: امکانات به مسیرها گسیل شده است و یکی از معاونین در خوزستان مستقرهستند و دستورات ستاد بحران را اجرا میکنند.
تکمیل ۹ کیلومتر راه پروژه سنگینی است که حدود ۲ سال زمان میبرد
وزیر راه و شهرسازی گفت: خط آهن در همه مسیرها فعال شده است و کار جدی بازسازیها آغاز شده است و باید تا پایان امسال کار بازسازیها تکمیل شود، اما تکمیل ۹ کیلومتر راه پروژه سنگینی است که حدود ۲ سال زمان میبرد و برای برطرف شدن مشکل تا تکمیل راههای اصلی کنارگذری احداث خواهد شد.
اسلامی خاطر نشان کرد: در مسیر یاسوج- شیراز زمین دچار رانش و شکاف شده است که باید مسیر جدید شناسایی شود که فعلا شرایط عبور و ایمنی برقرار شده است.
اسلامی گفت: در خوزستان به جز بخشی که اطلاعات اولیه را داشتیم نهایی نشده است.۱۵۱ هزار و ۵۶۴ واحد شهری و روستایی آسیب دیده است که از این تعداد ۱۰۵ هزار واحد در روستاها و ۴۶ هزار و ۴۸۸ واحد در شهرها هستند که در مصوبه دولت ابلاغ شده مبلغ ۵۰ میلیون تومان برای احداث واحدهای شهری به اضافه ۱۲ میلیون تومان بلاعوض و برای روستاها ۴۰ میلیون تومان وام و ۱۰ میلیون تومان بوض در نظر گرفته شده است.
وی افزود: برای هر واحد تعمیری مغازهها و محل کسب ۵ میلیون تومان بلاعوض و ۱۵ میلیون تسهیلات، برای معیشت نیز ۵ میلیون بلاعوض و ۱۵ میلیون تسهیلات و برای واحدهای تجاری نیز ۴۵ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفه شده است. برای هر هکتار کشاورزی نیز مبالغی در نظر گرفته شده است که بعد از گلستان و مازندران اقدام خواهد شد. برای ساخت و سازها نیز کمک و اقدامات لازم انجام خواهد شد.
اسلامی درباره لزوم طرح جامع حفاظت از سیل و تخریب راهها در سیل گفت: به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی از اوایل فروردین ماه در شهرهایی که سیل داشتیم دستور بازبینی مسیلها و حریمهای رودخانه صادر شده است.
وی افزود: موضوع اصلی این است که حجم بارش و میزان آب نسبت به دوره بلندمدت ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده است بنابراین مفروضات در مطالعات تغییر کرده باید در طرح جامع جدید مدنظر و بازنگری شود. موضوع دوم طرح جامع حفاظت از سیلاب است که به صورت کلی و کلان در دولت مصوب شده و قرار شد وزارت راه و شهرسازی، نیرو وزارت شهرسازی به نوبه خود همکاری لازم را داشته باشند. موضوع سوم نیز این است که در بازنگری جدید به میزان آب و جادهها توجه جدی شود و بویژه در محاسبات پلها و خانهها ملاک قرار گیرد.