ویر آموزش و پرورش گفت: بین دختران و پسران در دستیابی به فرصتهای آموزشی نباید فاصله باشد. ما خیلی جلوتر اینها را در مبانی خود داریم، اصلا ۲۰۳۰ کیلویی چند؟ اگر جایی اشتراک مفهوم است نمیتوانیم اصول خود را کنار بگذاریم، چون ۲۰۳۰ هم آن را گفته است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سید محمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری خود به مناسبت هفته معلمگفت: سال تحصیلی جدید به پایان خود نزدیک میشود. این سال تحصیلی علی رغم سختیهای مناب مالی سال بسیار مفیدی برای نظام آموزش و پررش بود که نتیجه تلالش معلمان در مدارس است.
وی افزود:در سال ۹۷ سنو تحول را از منظری دیگر بازنگری شد. در ابتدا ساختاری عملیاتی و زیر ساختهای آن تکمیل شد. برای اجرای سند لازم بود که زیر نظامهای شش گانه تهیه تنظیم ابلاغ شود. ۳ زیر نظام سالهای قبل آماده شده بود و ۳ زیر نظام دیگر امسال اجرایی شد. در اغتز سال ۹۷ گام جدی برای تجرایی کردن سند برداشته شد.
بطحایی گفت: این زیر نظامها هر کدام برنامههایی دارند. در دک بعد محتوا و متن مسیر طی شد و محور دوم تحول در مدیریت و نحوه اداره آموزش و پرورش بود که طراحی آن انجام شد.
وی در ادامه بیان کرد: آموزش دانش آموزان سند برنامه درس ملی مهترین زیر نظام است که تعیین کرده چه چرخشهایی باید صورت بگیرد تا آمدزش دانش آموزان باید به چه مسیری تغییر پیدا کند.
برنامه ویژه مدرسه (بوم) که در سال ۹۷ شروع شد. در این برنامه ۲ ساعت در طول هفته مدرسه برای تعیین محتوای برنامه رسمی مدرسه تصمیم گیری میکند.
وی افزود: این برنامه یک شروع مناسب است. این برنامه نیاز به تمرین و آموزش نیروی انسانی دارد تا نیروی مدرسه مهارت لازم را کسب کنند. این برنامه نتایج خیلی خوبی داشت. مهارت آموزی در مدارس دنبال شد و در ۵ هزار مدرسه متوسطه اول مهارت آموزی پایه به اجرا در آمد. دانش آموزان در دورههای متوسطه اول ۱۲ ساعته تا ۲۶ ساعته توانستند ساختههای خود را تولید کنند. این برنامه در تابستان نیز ادامه پیدا میکند.
وی در ادامه گفت:مدیران مدارس مورد سنجش صلاحیت قرار گرفته و مدرک میگیرند، نظام کنترل و تضمین کیفیت نیز اجرایی شد. مدارس دولتی رتبه بندی میشوند که نشان دهنده پیشرفت و پسرفت آنها خواهد بود. همچنین تفویض اختیار به مدارس نیز آماده شده تا آنها تصمیمات خود را بگیرند و دائما بخشنامه به آنها داده نشود. مدارس باید بخشی از مشکلان بچهها را خودش رفع کند. برنلمه سال ۹۸ بر اساس سند تحول تنظیم شده است. البته اجرای آن نیازمند اعتبارات و منابع است. در سال ۹۸ هیچ برنامه دیگری جز اجرای سند تحول در دستور کار نیست.
وزیر آموزش و پروش در ادامه افزود: در توسعه فضای تندرستی در سال ۹۷ گام خوبی برداشتیم. یک اقدام بسیار خوب برای ساخت فضاهای آموزشی برداشته شد. مدارس غیر ایمن از گردونه خدمت دهی خارج شد. ۱۰ هزار کلاس جدید آماده بهره برداری شد که نیمی از آن توسط خیرین مدرسه ساز ساخته شده است.
وی افزود:امیدواریم به همین تعداد کلاس جدید در سال ۹۸ اضافه کنیم.
بطحایی تاکید کرد: در حوزههای فرهنگی هنری نزدیک به ۱۲ میلیون نفر روز در فعالیتهای اردویی شرکت کردند. مرکز کنترل اردوهای دانش آموزی در سال ۹۷ با جدیت و کیفیت بالاتری به کار خود ادامه داد. اردوها تمامی اطلاعات خود را به این سامانه اطلاع رسانی میکنند و این مرکز اجازه اردو را میدهد. نتیجه آن کاهش صدمات اردوهای دانش آموزشی شد. حدود ۶۰۰ هزار نفر در اردوهای راهیان نور شرکت کردند. بیش از ۶ میلیون دانش آموز در مسابقات فرهنگی هنری شرکت کردند. در حوزه کتاب و کتابخوانی باید خیلی کار کنیم. در حوزه تربیت اجتماعی و سیاسی اقدامات خوبی انجام دادیم. ۷ میلیون دانش آموز عضو تشکلهای دانش آموزی هستند.
ترمیم مدارس آسیب دیده در دستور کار قرار دارد وی در ادامه افزود: بازسازی و تخریب و یا ترمیم مدارس آسیب دیده در استانهای سیل زده را در دستور کار قرار دادیم. هزار و ۳۰۰ مدرسه نیاز به ترمیم دارند که برای مهر ماه ۹۸ آماده میشوند. در حوزه مدارسی که باید تخریب شوند آن دسته از مدارسی که دو تا سه کلاسه بودند ساخته خواهند شد. منابع لازم با کمک خیرین در اختیار است. در بازسازی مدارس به آمایش سرزمینی نیز توجه خواهد شد. کلاسهای جبرای مخصوصا برای بچههای پایه ۱۲، اردوهای آموزشی تقویتی، مساعدت و پشتیبانی از همکاران مناطق سیل زده نیز در دستور کار است.
بطحایی در ادامه بیان کرد: انتصابات در سازمان پژوهش اگر با انتشار رزومه افراد باشد با اقناع افکار عمومی رو به رو خواهیم شد. بازرسان ویژهای برای هیات ۳ نفره نظارت بر مدارس برای اجرای سند ۲۰۳۰ تعیین شده اند. سند ۲۰۳۰ خط قرمز نظام آموزش و پرورش است. حساسیت روزی سند ۲۰۳۰ به این دلیل است که هدف اصلی آن تغییر هویت است. اجرای این سند باید متوقف بشود. اگر تخلف سریع و آشکار باشد این مدارس به آیین نامه تخلفات اداری معرفی میشوند.
2030 می خواهد سبک زندگی بچه ها تغییر دهد
بطحایی در ادامه گفت: مهمترین رکن تحول معلم است. اگر نیروی انسانی شایسته توانمند و علاقهمند داشته باشیم خیلی از تواقص رفع میشود. سند تحول یک جریان است که در این مسیر باید مدام رشد کنیم به عنوان مثال انگیزه و رضایت شغلی معلمان ما باید بالا برود. در ۶ ماهه دوم سال ۹۷ شرایط اقتصادی باعث شد برنامههای ما کند شود. وقتی صادرات نفتی و غیر نفتی در معرض خطر قرار گرفته بر برنامههای آموزش و پرورش تاثیر گذاشته و مشکلاتی را به وجود آورده است. سند ۲۰۳۰ قصد تغییر هویت و سبک زندگی بچههای ما را دارد. کشور ما و نظام آموزشی ما نیازی به سند ۲۰۳۰ ندارد. نباید این گونه برداشت کرد که، چون عدالت آموزشی و مهارتهای زندگی در سند ۲۰۳۰ آمده ما نباید به این مسائل توجه کنیم چرا که این مسائل در سند تحول هم آمده و این آمور در دستور کار وزارت آموزش و پرورش هم بوده است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: سند ۲۰۳۰ در جاهایی برای ما مانع شده چرا که ما در اموری به خاطر برچسب نخوردن اجرای این سند از کارهایی که باید انجام دهیم اجتناب میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: بین دختران و پسران در دستیابی به فرصتهای آموزشی نباید فاصله باشد. ما خیلی جلوتر اینها را در مبانی خود داریم، اصلا ۲۰۳۰ کیلویی چند؟ اگر جایی اشتراک مفهوم است نمیتوانیم اصول خود را کنار بگذاریم، چون ۲۰۳۰ هم آن را گفته است. عدالت آموزشی جزو اولویتهای اصلی همکارانم است و نباید این سیاست ما را به سند ۲۰۳۰ منتسب کنند.
مبادا به خاطر انگ ۲۰۳۰ خودمان را منزوی کنیم
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یک جاهایی سند ۲۰۳۰ خودش مانعی برای توسعه آموزش و پرورش میشود گفت: برای آنکه انگ نخوریم اصولی را کنار میگذاریم. مبادا به خاطر انگ ۲۰۳۰، خودمان را منزوی کنیم و حرفهایمان را به جامعه بین المللی نزنیم. ما حرف داریم در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان. در فرمایشات رهبری نیز اشاره زیبایی شد. به سند ۲۰۳۰ و اسناد دیگر که بخواهد به ما راه نشان دهد نیاز نداریم. بسیاری تئوریهای تعلیم و تربیت قرن نوزدهم بیستم ریشه اش تعلیم و تربیت اسلامی بوده است.
وی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش کمبود معلم داریم، اما به این معنا نیست که کلاس ما در مهر ۹۸ خالی بماند ادامه داد: ما تکلیف نیروی انسانی سال ۹۸ ـ. ۹۹ را امروز استان به استان بسته ایم و کاملا برایمان روشن است که چقدر نیرو در کدام بخش باید بگیریم.
وی در ادامه بیان کرد: رتبه بندی معلمان در شهریور ۹۷ به مجلس فرستاده شد و نهایتا آناده طرح در دولت شد که متداخل با بحثهای بودجهای شد و باعث شد این طرح هنوز وارد بحث دولت نشود. البته شرایط اقتصادی موجود تاثیر گذار بر بودجه خواهد شد. ولی با بودجه فعلی نیز میتوانیم این طرح را شروع کنیم و نظام پرداختهای ما متناسب با شایستگی و توانایی نیروی انسانی باید قرار بگیرد.
وی در ادامه بیان کزد: در تلاشیم از املاک مازاد آموزش و پرورش به نفع ساخت و سازها عمل کنیم، ولی با این وجود مشکلاتی بر سر راه ما وجود دارد.
درباره اختلاس آموزش و پرورش نمیتوانیم نظر دهیم
وی در ادامه افزود: درباره اختلاس ۵ میلیاردی در یکی از استان نمیتوانیم هنوز اظهار نظری بکنیم.
وی افزود: باید انحصار زبان از انگلیسی را خارج بکنیم. تلاش میکنیم از این انحصار خارج و سایر زبانها در مدارس تدریس شود که موفقیت آمیز نبوده است.
وی افزود: روش آموزش و برنامه ریزی درسی، تنوع زبان لااقل در متوسطه دوم را تعییر دهیم تا دانش آموزان در حد مکالمه و گفتگو هم توانایی کسب کنند.
وی افزود: در تلاشیم آزمون استخدامی امسال نیز برگزار شود و هم از طریق دانشگاه فرهنگیان و هم از طریق ماده ۲۸ حدود۵۵ هزار نفر پذیرش کنیم.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد: تخلف شهریه مدارس غیر دولتی محدود است و تعداد زیادی از این مدارس به قوانین عمل میکنند.
بطحایی گفت: تیمهای نظارت و سامانه هاهی نظارتی فعال هستند و شهریهها به صورت منطقهای تعیین شده است. افزایش شهریه درصدی نیست. برخی مدارس حتی شهریه خود را کاهش داده اند.
وی افزود: در سه سال آینده تعداد بازنشستگی ما خیلی زیاد است. مذاکره با سازمان امور استخدامی برای جذب نیروی انسانی با تاخیر رو به رو شد که نکته نقص وزارت آموزش و پرورش است. تغییرات وزارت خانه در حوزه ستاد در روزهای آینده نهایی خواهد شد این تغییرات تا سطح استانها بیشتر تغییر نخواهد بود.
بطحایی در ادامه درباره اعتراضات معلمان گفت: اعتراضات معلمان نه برای خودشان که برای ارتقا نظام آموزشی است و معیشت معلمان فقط بخش کوچکی از اعتراضات آنها است.