مناظره «نقاط قوت و ضعف عملکرد نظارتی شورای شهر بر شهرداری» با حضور کولیوند، نماینده مردم کرج، رسولی، عضو شورای شهر تهران و شاکری، نماینده سابق شورای شهر تهران در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو کولیوند نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در پنل تخصصی بررسی عملکرد شورای شهر بر مدیریت شهری از بدو تاسیس تاکنون که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد گفت: همان طور که در اصل ۹۹ قانون اساسی آمده نظارت سه انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و خبرگان رهبری به شورای نگهبان واگذار شده، ولی نظارت شوراهای شهر بر عهده مجلس است با این وجود واگذاری این نظارت به شورای نگهبان پیشنهاد شد، ولی آن را نپذیرفتند که به دنبال آن دبیرخانه دائمی نظارت بر شوراها در مجلس تشکیل شد.
وی با بیان اینکه ما در مجلس انتظار داریم که شوراها از ظرفیت قانونی که در قانون اساسی آمده بهره بگیرند تصریح کرد: استفاده از ظرفیت قانون اساسی در شوراها اتفاق نیفتاده است.
کولیوند با بیان اینکه مقوله سیاسی در عملکرد شوراهای شهر قرار نگرفته و سیاست زدگی در این شوراها وجود دارد به گونهای که طیفهای سیاسی تلاش میکنند تا کرسیهای شورای شهر را در اختیار بگیرند تصریح کرد: پیشنهاد انتخاب شهردار توسط مردم به شورای نگهبان ارایه شد، ولی این پیشنهاد را به این دلیل که کشش انتخاباتی غیر از ۴ انتخاباتی که برگزار میشود در مردم وجود ندارد لذا انتخاب شهردار به صورت مستقیم از دستور کارخارج شد.
نماینده مردم کرج در مجلس افزود: هم چنین پیشنهاد انتخاب شهردار به حاکمیت و وزارت کشور نیز مطرح شد که این پیشنهاد نیز نپذیرفته نشد در هر حال جمع بندی این بود که شوراها شهردار را انتخاب کنند.
وی با بیان اینکه شوراها باید ابزار نظارت داشته باشند افزود: سازمان بازرسی و دیوان محاسبات دو ابزار نظارتی مجلس و نمایندگان هستند، اما سوال این است ابزار نظارتی شوراهای شهر چیست. این ابزار در قانون وجود دارد و شوراها میتوانند از سازمان بازرسی و دیوان محاسبات استفاده کنند البته دیوان محاسبات براساس اعتباراتی که دولتها به شهرداریها میدهند میتوانند به کار بررسی و نظارت بپردازند.
رسولی عضو شورای شهر تهران نیز در این نشست گفت: نظارت جمعی برخواسته از خرد جمعی نسبت به نظارت فردی وزیر کشور و استانداران کارامدتر است.
وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف شورای شهر انتخاب شهردار است قبلا استانداران شهرداران را عزل و نصب و نظارت میکنند، ولی از ۹ اردیبهشت تا الان که غریب به ۲۰ سال از زمان میگذرد این وظیفه برعهده شوراهای شهر است.
رسولی تصریح کرد: بنده از آقای کلیوند به عنوان رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس میخواهم شوراهای اسلامی شهر را دریابند و نگذارند خلط مبحث بین مالیات و عوارض صورت بگیرد، چون عوارض ماهیت محلی دارد، ولی مالیات به دولت اختصاص مییابد و در امور جاری کشور هزینه میشود.
وی گفت: تصویب برنامه شهرداریها ارایه لایحه بودجه ریزی تفریغ بودجه و ذی حسابان یک و دو را به عنوان ابزار نظارت شوراها بر شهرداریها است. البته سوال، استیضاح و برکناری از دیگر اختیارات شوراها برای نظارت بر شهرداریها است معتقدم اختیارات شوراها کافی نیست، ولی ناچیز نیست و با همین ظرفیت میتوانیم کار کنیم.
وی تصریح کرد: حضور افراد سیاسی به معنای کسانی که تشخیص دهنده مسائل ملی هستند در شوراها کاملا حسن است، ولی آنچه ایراد است این است از جیب مردم و اعتبارات شهرداریها بهره برداریهای حزبی و سیاسی کنیم و از میان شهرداران رئیس جمهور در بیاوریم.
رسولی بیان کرد: شورای شهر تهران برای اینکه گرفتار سیاسی کاریها نشود دو کار انجام داد نخست سامانهای امضا کردیم که عضو شورا حق قبول تصدی که غیرقابل جمع با مسئولیت شورا باشد را نپذیرد به همین دلیل هاشمی شهردار تهران نشد از طرفی با دو شهردار انتخابی یعنی آقای نجفی و افشانی قرار گذاشتیم راه رسیدن به پاستور از بهشت نمیگذرد بنابراین کسی از شورای شهر کاندیدای ریاست جمهوری نمیشود.
اقبال شاکری نماینده سابق شورای شهر تهران نیز دراین نشست گفت: نظام ما یک نظام مردم سالار است و تا آنجا که ممکن است انجام امور مردم به مردم واگذار شده است.
وی افزود: ما در شورای چهارم انتخابات محلی را برگزار کردیم به گونهای که ۳۵۰ محله شورایاریهای خود را انتخاب کردند یعنی قدرتی را ایجاد کردیم تا مردم در سرنوشت خود دخالت کنند و این یک جایگاه رفیعی بود.
وی خاطر نشان کرد: در این ۵ دورهای که شورای شهر شکست شورای نخست تهران شکست خورد و منحل شد، ولی بقیه شوراها به بقیه فعالیت خود ادامه دادند تا به شورای امروز رسید. در هر حال افراد برگزیده در شوراها ناظر بر عملکرد مدیریت شهری هستند.
وی تصریح کرد: هر چه قدر انتخابات افراد منبعث از خدمتی است که میخواهند انجام دهند باشند موفقتر هستند، اما واقعیت این است برخی اعضا نمیدانند عرصه مدیریت شهری چند لایه دارد، چون عملکرد فنی و حرفهای آنها با مدیریت شهری فاصله دارد.
وی تصریح کرد: باید ساز و کاری ایجاد شود که انتخابات شوراها در یک نظام شایسته سالار استوار باشد. از طرفی اگر زیرساختهای نظارت فراهم شود سعی وخطا در شوراها صورت نمیگیرد.
شاکری با تاکید براینکه دولت باید از دولتی کردن شوراها جلوگیری کند، ولی لایحهای که به مجلس رفته به دنبال دولتی کردن شوراها است افزود: امروز تجمیع بدهی دولت به شهرداریها ۱۵ هزار میلیارد تومان است. از طرفی ظرفیت جابه جایی مترو در تهران ۷ میلیون نفر است، ولی ۲ و نیم میلیون نفر جابه جا میشوند.