کد خبر:۷۶۸۷۶۷
در نشست دانشجویان با رئیس جهاد دانشگاهی مطرح شد؛

طیبی: برخی در صنعت حقوق می گیرند تا با توان داخلی مخالفت کنند/ عسگری: کسب درآمد جهاد دانشگاهی را از اهداف کلان خود دور کرده

جمعی از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در نشست با رئیس جهاد دانشگاهی به نقد عملکرد این نهاد پرداختند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی امروز در نشست با اعضای بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران که در محل دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد، گفت: دغدغه همه ما پیشرفت جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه غرب با پیشرفت در فناوری به اهمیت آن در کسب قدرت و ثروت پی برد، اظهار داشت: صنعتی که به کشور ما آمد صنعت مونتاژ بود متناسب با آن دانشگاه هم دانشجویی را تربیت می‌کرد که به درد صنعت مونتاژ بخورد.

طیبی تصریح کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی و شروع جنگ جهاد دانشگاهی بیشترین توان خود را به تامین فناوری جنگ اختصاص داد با این وجود در زمان جنگ توسعه فناورانه در کشور مشکل داشت و امروز نیز همین مشکل وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در کشور اراده برای پیشرفت به طور کامل شکل نگرفته بیان کرد: ما نیازمند یک برنامه جامع دراز مدت برای پیشرفت کشور هستیم به گونه‌ای که این برنامه با تغییر دولت‌ها تغییر نکند.

رئیس جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه امروز فرماندهی واحد برای پیشرفت در کشور نداریم گفت: فرصت حضور روسای قوا در شورای عالی انقلاب فرهنگی را باید غنیمت شمرد و برای ایجاد گفتمان غالب پیشرفت این شورا نقش فرماندهی واحد پیشرفت را در کشور انجام دهد.

وی تدوین برنامه جامع و درازمدت را در راستای پیشرفت کشور ضروری دانست و افزود: این برنامه نباید مدام با تغییر دولت‌ها و مجلس عوض شود.
 
طیبی: برخی در صنعت حقوق می گیرند تا با توان داخلی مخالفت کنند/ عسگری: کسب درآمد جهاد دانشگاهی را از اهداف کلان خود دور کرده

طیبی تصریح کرد: امروز در صنعت کسانی حضور دارند که به شدت مخالف توان داخلی هستند و اصلا آن‌ها حقوق می‌گیرند که با توان داخلی مخالفت کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی از سیاست گذاری توسعه فرهنگی و علمی و فناورانه به عنوان دو وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی نام برد، ولی شورای عالی انقلاب فرهنگی نقشی در این دو مورد ندارد، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های جدی ما این است که پای دانشجویان به جهاد دانشگاهی باز شود، اما مشکل اصلی این است که اتکا به توان داخل در صنعت شکل نگرفته است در هر حال ما برای اینکه بتوانیم با دانشگاه ارتباط داشته باشیم باید پروژه‌های جدید تعریف کنیم و از طرفی اساتید نیز باید به کار‌های فناورانه علاقه داشته باشند، ولی خیلی علاقه‌ای ندارند تا وارد بحث‌های علمی و جدی شوند.


طیبی با اشاره به اینکه بیست درصد از بودجه جهاد دانشگاهی توسط دولت تامین می‌شود و این بودجه به حوزه پزشکی و فرهنگی اختصاص می‌یابد، اظهار کرد: مابقی بودجه را ما باید از محل پروژه‌هایی که در جهاد دانشگاهی تعریف می‌شود، تامین کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به فعالیت‌های رویان خاطرنشان کرد: مجموعه رویان به دلیل فعالیت‌هایی که داشته بودجه پژوهشی خوبی دارد در هر حال رویان در کار خود موفق بوده و رهبر معظم انقلاب هم از فعالیت‌های آن حمایت کرده اند و این حمایت مورد توجه دولت‌ها نیز قرار گرفته است.

وی ادامه داد: امروز خیلی از اساتید دانشگاه‌ها و تعداد زیادی از دانشجویان مقطع ارشد و دکتری با رویان همکاری می‌کنند
طیبی افزود: جهاد دانشگاهی خیلی از بودجه‌های کلان دولتی استفاده نمی‌کند البته خیلی‌ها به دنبال این هستند که با پول مفت نفت مشکلات خود را حل کنند.

طیبی با بیان اینکه صنعت ما در مواجهه با تولید داخل به شدت سخت می‌گیرد افزود: امروز مشکل ما در رعایت استاندارد محصول نیست بلکه ما نیازمند به فرهنگ سازی برای استفاده از محصولات ساخت داخل هستیم و این فرهنگ سازی را باید دانشجویان به سرانجام برسانند.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه مشکل ما مدیریت است، چون به توان داخلی باور ندارد، تصریح کرد: در حالی که ما توان و ظرفیت تولید محصولات متنوعی را داریم، اما نگاه‌ها معطوف به واردات این محصولات است.

سلطانی عضو شورای بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران نیز در این نشست گفت: اعضای بسیج دانشجویی از سال ۹۲ بررسی فضای ارتباط صنعت و دانشگاه را در اولویت خود قرار دادند که در این راستا همایش‌های فنعت برای بررسی جنبه‌های مختلف مشکل شکل نگرفتن اقتصاد دانش بنیان ایجاد شد.

وی با بیان اینکه کلمه فنعت تلفیقی است از دو کلمه دانشکده فنی و صنعت، افزود: در سلسله همایش‌های فنعت که در این ۶ سال برگزار شده است، تلاش شده تا به صورت گفتمان سازی و ترویجی، بحث لزوم ارتباط صنعت و دانشگاه برای دانشجویان نهادینه شود و واقعا هم در این زمینه موفق بوده است؛ به گونه‌ای که به گفته یکی از اساتید همایش‌های فنعت باعث شد تا نگاه و دغدغه‌های دانشجویان تغییر پیدا کند و حتی شاهد هستیم که دانشجویان بیشتر از قبل به توانمند شدن برای ورود به صنعت و حل چالش‌های این بخش و نه صرفا استخدام شدن فکر می‌کنند.

وی با اشاره به اجرای طرح کاروژه تصریح کرد: در حال حاضر کاروژه با ۳۰۰ شرکت در ارتباط است و سامانه‌ای دارد که با دانشجویان، فارغ التحصیلان، اساتید و شرکت‌ها ارتباط دارد. با این دانشجو در قالب طرح کاروژه می‌تواند برای خود کاراموزی و پروژه تعریف کند.

سلطانی با بیان اینکه در یکی دوسالی در قالب کاروژه تعداد قابل توجهی پروژه و کاراموزی واسطه گری شده تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰۰ شرکت به صورت فعال در قالب سامانه کاروژه فعال هستند. در هر حال چشم انداز این مجموعه این است که کل کارآموزی دانشگاه تهران را هدایت کرده و نقش فعالی در هدایت شغلی فارغ التحصیلان و آماده شدن دانشجویان برای ورود به بازار کار ایفا کند.

وی با بیان اینکه طرح صدف نیز با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و با هدف توانمند سازی شغلی فارغ التحصیلان و دانشجویان برگزار شده است، اضافه کرد: در این دوره مطالبی نظیر مشاوره شغلی، شخصیت شناسی، اشنایی با مدل کسب و کار تدریس شده و امکان بازدید از اکوسیستم نوآوری و فناوری از جمله پارک پردیس برای حدود ۱۵۰۰ فراهم شده است.

عضو شورای بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران گفت: در دوره صدف تلاش می‌شود تا مطالب و سرفصل‌هایی که برای ورود به بازار کار لازم و ضرورری، ولی در دانشگاه به آن‌ها پراداخته نمی‌شود برای دانشجویان تدریس می‌شوند.
 
طیبی: برخی در صنعت حقوق می گیرند تا با توان داخلی مخالفت کنند/ عسگری: کسب درآمد جهاد دانشگاهی را از اهداف کلان خود دور کرده

سلطانی با بیان اینکه همواره یکی از دغدغه‌های اصلی، دغدغه ارتباط صنعت و دانشگاه بوده اضافه کرد: با توجه به بررسی‌هایی که داشتیم، پازل‌های مختلفی در ارتباط صنعت و دانشگاه فعال هستند. با این وجود یکی از حلقه‌های مهم و اثر گذار ارتباط بین صنعت و دانشگاه، جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از مولود‌های انقلاب اسلامی است.
سلوک مسئول بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران نیز در این نشست، با اشاره به نقش آفرینی دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران در دوران دفاع مقدس بیان کرد: به گفته اساتید ما دانشجویان دانشکده فنی در دوران دفاع مقدس صبح تا ظهر سر کلاس درس می‌رفتند و بعدازظهرها، در محیط دانشگاه برای رفع مشکلات جنگ کار‌های جدی می‌کردند و این برای ما باعث افتخار است

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس حضور جدی در دانشگاه‌ها داشت و به شناسایی افراد می‌پرداخت، افزود: جهاد با ایجاد تیم‌های دانشجویی و از طرفی شناسایی خلاء‌های جنگ توانسته بود به نحو احسن دانشگاه را برای رفع مشکلات کشور و جنگ بسیج کند.

سلوک اظهار کرد: با توجه به اینکه الان هم در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم، قطعا بازهم نیازمند یک نگاه جهادی هستیم. در هر حال با توجه به ظرفیت‌هایی که جهاد دانشگاهی دارد این مجموعه بازهم می‌تواند راهگشای بخشی از مشکلات امروز کشور باشد.

وی تصریح کرد: علی رغم ظرفیت‌های که جهاد دانشگاهی در اختیار دارد، اما مثلا در دانشکده فنی دانشگاه تهران کوچکترین اسمی از جهاد دانشگاهی نمی‌شنویم. با این وجود می‌توان گفت: جهاد دانشگاهی در محیط دانشگاه به حاشیه رفته و صرفا به جای اقداماتی مثل حضور و تیم سازی و احصاء نیاز‌های کشور و ظرفیت‌های دانشگاه، به سمت یک نظام کارمندی-استخدامی رفته است ونگاه گذشته را ندارد. در چنین شرایطی حقیقتا ما به این نتیجه رسیدیم که شاید دیگر جهاد دانشگاهی مدل عملکردی گذشته را رسالت خود نمی‌داند.

سلوک با طرح این سوال که چه موانعی وجود دارد که دیگر شاهد مدل عملکردی جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس نیستیم نیستیم، افزود: سوال بنده این است که آیا جهاد دانشگاهی مدل عملکردی در دوران دفاع مقدس را رسالت خودش می‌داند و اگر می‌داند چه موانعی وجود دارد که شاهد این اتفاق نیستیم؟

گلیکانی یکی دیگر از فعالان دانشجویی نیز در این نشست گفت: خیلی وقت است که جهاد دانشگاهی دغدغه ماموریت محوری که در اول انقلاب داشته و آن هم ارتباط بین صنعت و دانشگاه بوده را ندارد و از ماموریت خود خارج شده است.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در این ۱۰ سال هیچ کدام از ظرفیت‌هایی را که معاونت علمی ریاست جمهوری و یا دیگر مراکز در زمینه پیشرفت تکنولوژی شناسایی کرده اند، شناسایی نکرده است. در واقع ظرفیت پیشرفت تکنولوژی در کشور وجود دارد، اما جهاد دانشگاهی در این رابطه کاری نمی‌کند.
 
طیبی: برخی در صنعت حقوق می گیرند تا با توان داخلی مخالفت کنند/ عسگری: کسب درآمد جهاد دانشگاهی را از اهداف کلان خود دور کرده

گلیکانی بیان کرد: جهاد دانشگاهی به جای اینکه برای ارتباط بین صنعت و دانشگاه فکر کند خودش به یک ساختاری کارمندی تبدیل شده که فقط به دنبال پروژه‌های معدود با بودجه‌های کلان است تا ساختار اداری خود را حفظ کند و برای دانشگاه و دانشگاهیان هیچ سود و تاثیری ندارد. با این شرایط و با قوی شدن بخش خصوصی در کشور که برای نیاز‌های خود به سمت دانشگاه‌ها می‌آید چه بسا لازم باشد که جهاد دانشگاهی تعطیل شود، چون در این زمینه به هیچ دردی نمی‌خورد.

حیدر رضایی عضو شورای بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران نیز در این نشست گفت: بنابر مشورت‌هایی که ما با اساتید دانشگاه تهران داشته ایم یکی از دلایل عدم برقراری ارتباط بین اساتید دانشگاه و جهاددانشگاهی این است که اساتید یک ساحت مدیر پژوهشی برای خود متصور هستند و به افرادی که پژوهش‌ها را تعریف می‌کنند راهبراد می‌دهند با این وجود فضای جهاد دانشگاهی نگاه کارمندی و استخدام کردن پژوهشگر را می‌طلبد و همین باعث شده که جهاد دانشگاهی و اساتید خوب نتوانند با هم ارتباط برقرار کنند.

وی با طرح این سوال که آیا جهاد دانشگاهی مدل و راهکاری برای ایجاد ارتباط با اساتید و استفاده از طرفیت تشکل‌ها دارد، تصریح کرد: ما قبول داریم که دانشگاه هم باید در برقراری ارتباط با جهاد دانشگاهی موثر باشد؛ اما احساسمان این است که جهاد دانشگاهی نمیی خواهد در این رابطه کاری انجام دهد.

عضو شورای بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران با بیان اینکه بعضا دانشگاه و جهاد دانشگاهی با هم وارد یک فضای رقابتی می‌شوند، گفت: از طرفی ساز و کار مناسبی هم برای ارتباط جهاد دانشگاهی با تشکل‌ها که جلودار فعالیت‌های دانشجویی هستند وجود ندارد. در هر حال این ارتباط نه به معنای بازوی اجرایی که به معنای مغز متفکری برای جلو رفتن اهداف و پیشرفت کشور است.

قهرمانی عضو شورای بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران نیز با اشاره به ابلاغ مصوبه ماموریت‌های جهاد دانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی کشور در آبان سال ۹۴ گفت: یک فضای کلی بر این ماموریت‌های ابلاغی حاکم است به طوری که زمانی با واحد‌های جهاد دانشگاهی هم صحبت می‌کنیم برای خود مسئولان جهاد هم این ماموریت‌ها کلی و غیر روشن است.
 
طیبی: برخی در صنعت حقوق می گیرند تا با توان داخلی مخالفت کنند/ عسگری: کسب درآمد جهاد دانشگاهی را از اهداف کلان خود دور کرده

وی از ایجاد نهاد ملی پژوهش و فناوری به عنوان یکی از محور‌های مهم ابلاغیه ماموریت‌های جهاد دانشگاهی نام برد و افزود: در تبیین این نهاد یک فضای خلاء وجود دارد با این وجود سوال بنده این است که با توجه به فعالیت دیگر نهاد‌های موجود در کشور در خصوص علم و فناوری نظیر معاونت علمی و مجموعه‌های وزارت علوم، چه راهکار‌هایی اتخاذ شده است که با ایجاد نهاد ملی پژوهش و فناوری، کار‌های موازی با نهاد‌های مذکور صورت نگیرد؟ همچنین با توجه به اینکه ایجاد این نهاد، پیشنهادی از سوی جهاد دانشگاهی بوده، ضرورت ایجاد این نهاد چه بوده است.

قهرمانی بیان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر تنها سازمان متولی امر ایجاد نهاد ملی پژوهش و فناوری، جهاد دانشگاهی است؛ به نظر می‌رسد روند ایجاد این نهاد به کندی پیش رفته است. به عنوان مثال در ابلاغیه ماموریت‌های جهاد دانشگاهی ۷ ماموریت ذکر شده که بر اساس آن جهاد دانشگاهی باید ظرف مدت حداکثر ۶ ماه از همان تاریخ مذکور، اساسنامه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ کند و این در حالی است که پیش نویس اساسنامه ۲۷ مرداد ۹۶ ابلاغ شده است.

عسگری دیگر عضو شورای بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران نیز گفت: مجموعه‌ی جهاد دانشگاهی قرار بود یکی از مهره‌های اصلی نظام دانشگاهی کشور و به نوعی پل ارتباطی میان صنعت و دانشگاه باشد، اما امروز از این آرمان بسیار فاصله گرفته که یکی از دلایل آن نیز مسئله تامین مالی این نهاد است.

وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی که قرار بود خود گردان باشد و به نوعی برنامه ریزی داشته باشد که از عهده تامین هزینه‌های جاری خود برآید و به درآمد زایی نیز برسد امروز در تنظیم درآمد‌های خود دچار مشکل است
 
طیبی: برخی در صنعت حقوق می گیرند تا با توان داخلی مخالفت کنند/ عسگری: کسب درآمد جهاد دانشگاهی را از اهداف کلان خود دور کرده

عسگری بیان کرد: منظور از درامد زایی جهاد دانشگاهی این است که این نهاد به کار‌های جزئی محدود نشود و در جریان کسب منابع مالی از مسئولیت‌های اساسی و عمیق خود نیز دور نشود، اما متاسفانه در سال‌های اخیر ورود جهاد به مسائل حاشیه‌ای جهت کسب درآمد این مجموعه را از اهداف کلان خود دور کرده است. در هر حال به نظر می‌رسد طبق رصد وضعیت واحد‌های جهاد دانشگاهی سوء تدبیر در تحمیل هزینه‌های مازاد در واحد‌های مختلف این مجموع را با بحران جدی مواجه کرده است و از طرفی عدم شفافیت مالی این نهاد به این مشکل دامن میزند.

وی اظهار کرد: از اواخر سال گذشته جهاد دانشگاهی در رسانه‌ها اعلام کرد که ۳۱ طرح فناورانه جدید به منظور خروج کشور از بحران وابستگی به کشور‌های دیگر و رفع مشکلات داخلی دارد که در تامین هزینه‌های آن با مشکل مواجه است با این وجود جهاد دانشگاهی از صندوق توسعه ملی درخواست کمک ۱۵ میلیون یورویی کرد. سوال این است که چرا جزئیات این طرح‌ها با توجه به اینکه جهاد دانشگاهی خود دارای خبرگزاری است رسانه‌ای نشده با این وجود چه زمان قرار است این طرح‌ها رسانه‌ای شود.

عسگری تصریح کرد: با توجه به بودجه کلان تخصیص داده شده به طرح‌های جهاد دانشگاهی آیا این طرح‌ها استاندارد‌های جهانی را احصا خواهند کرد و در انتهای تکمیل شدن پروژه‌ها بازار پذیرای آن‌ها هست و از طرفی آیا تدابیر مربوط به بازاریابی در تدوین این طرح‌ها دیده شده است؟ یا اینکه قرار است با پروژه‌هایی مواجه باشیم که صنعت پذیرای آن‌ها نیست و قرار است تنها هزینه‌های هنگفت بر کشور تحمیل شود؟

قزوینیان از فعالان دانشجویی نیز با اشاره به اینکه سیل اخیر نشان داد که ما برای بحران‌های اینچنینی که کشور را درگیر می‌کنند پیش بینی لازم را نکرده ایم، افزود: با توجه به حجم گل و لایی که وارد خانه‌ها شده بود ما حتی یک دستگاه تخلیه گل ولای در اختیار نداشتیم و گروه‌های جهادی با ساده‌ترین ابزار و تجهیزات گل و لای را تخلیه کردند و همین مشکل در خصوص باغات انجیر وجود دارد. با این وجود ما احساس می‌کنیم که این مسائل در حاکمیت متولی ندارند.

وی با بیان اینکه در استان خوزستان هم مردم مدت زیادی با ریزگرد‌ها دست و پنجه نرم کردند، اما انگار در حاکمیت متولی برای حل این مشکل وجود نداشت، تصریح کرد: بنابر آنچه که ما از سابقه جهاد دانشگاهی شنیده ایم گویا این مجموعه همواره خود را متولی این می‌دانسته که در مورد مسائلی که در حاکمیت نهادی برای آن‌ها تاسیس نشده و حل نشده باقی مانده اند با یک روحیه جهادی ورود پیدا کرده و تلاش می‌کرده آن‌ها را حل کند با این وجود خیلی‌ها انتظار داشتند جهاد دانشگاهی در مسائل مختلف مانند مسائل زیست محیطی با روحیه جهادی که از آن سراغ داریم ورود پیدا می‌کرد و با تعریف پروژه‌های مختلف آن‌ها را حل کند. با این تفاسیر سوال بنده این است که آیا روحیه جهادی که در گذشته در این نهاد وجود داشته همچنان باقی است و اگر این روحیه وجود دارد موانع داخلی کار چیست؟
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار