ماجرا از آنجایی عمومی میشود که پس از چند ساعت از این اتفاق، آن خانم مسافر، با انتشار تصاویر و مشخصات راننده شرکت اسنپ در صفحه شخصی خود در شبکههای اجتماعی، از مسئولان شرکت اسنپ میخواهد تا این راننده را اخراج کنند.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، از روز گذشته اتفاقی در فضای مجازی و رسانهای کشور خبرساز شده است؛ اینکه در جریان تردد یکی از رانندگان شرکت اسنپ، مسافر آن خودرو اقدام به کشف حجاب کرده و راننده این خودرو پس از آنکه مسافرش اعتنایی به تذکر او برای رعایت قانون و حفظ پوشش نمیکند، مجبور به توقف و درخواست خروج این مسافر از وسلیه نقیه اش میشود.
ماجرا از آنجایی عمومی میشود که پس از چند ساعت از این اتفاق، آن خانم مسافر، با انتشار تصاویر و مشخصات راننده شرکت اسنپ در صفحه شخصی خود در شبکههای اجتماعی، از مسئولان شرکت اسنپ میخواهد تا این راننده را اخراج کنند. اما نتیجه صورتی دیگر پیدا میکند؛ از دقایقی پس از انتشار پیام توسط آن مسافر، موجی از واکنشهای کاربران فضای مجازی نسبت به حمایت همه جانبه از راننده وظیفه شناس و قانونمند به راه میافتد و افکار عمومی نشان میدهد که نسبت به این مسئله بی تفاوت نیست.
سعید عابد راننده شرکت اسنپ در بعدازظهر روز پنج شنبه ۱۶ خردادماه، پس از آنکه با اقدام کشف حجاب مسافری در خودروی شخصیاش مواجه میشود، بنا به گفته خود «برای اقامه امر به معروف و نهی از منکر از مسافر خود میخواهد تا حجاب قانونی را رعایت کند»، اما با واکنش تند و منفی مسافر خود مواجه شده و در نهایتا مجبور به توقف خودرو و لغو سفر و درخواست خروج مسافر از خودرواش میشود.
افشای اطلاعات شخصی این راننده توسط آن مسافر قانون گریز سبب شد تا این راننده امروز به دعوت رسانه ملّی در گفتگو با شبکه سوم سیما، ضمن تاکید براینکه هیچ یک از اقوام او خبر از حضورش در اسنپ نداشتند، اما به سبب اقدام غیرقانونی آن مسافر و انتشار عکس و مشخصات او در فضای مجازی الان همه خبردار شده اند، اظهار داشت: من تاکنون بیش از ۵۰ مورد تذکر در برابر عمل خلاف قانون و خلاف شرع کشف حجاب، به مسافرانم داشته ام و این برای نخستین بار بود که چنین واکنشی را از سوی یک شهروند میدیده ام؛ من طبق قوانین رسمی کشور و نیز آیین نامه شرکت اسنپ، به وظیفه قانونی و شرعی خود عمل کردم و از باب امر به معروف و نهی از منکر و آتش به اختیار این کار را انجام داده ام.»،
اما آنچه که بیش از همه احساسات کاربران فضای مجازی را برانگیخته و موجی از حمایت همه جانبه از این راننده به راه انداخت، خبری مبنی بر توبیخ این راننده از سوی شرکت اسنپ بود. دست به دست شدن این خبر در فضای مجازی و واکنش افکارعمومی نسبت به اقدام این شرکت طی ۲۴ ساعت اخیر به شکلهای مختلف صورت گرفته است؛ از داغ شدن هشتگهای فراوان «تحریم اسنپ» و هزاران کامنت در صفحه مجازی این شرکت و اعلام اعتراض به اقدام آن تا راه افتادن کمپینهای حمایت مالی و معنوی از راننده وظیفه شناس این شرکت. البته ظاهرا شرکت اسنپ طی اطلاعیههای بعدی، اقدام راننده خود را قانونی و در چارچوب ضوابط حرفهای این شرکت دانسته و از او تشکر کرده است.
آنچه در میان واکنشهای متفاوت و متعدد کاربران فضای مجازی بیش از همه به چشم میآید، «بی تفاوت نبودن افکارعمومی» نسبت به وقوع یک منکر علنی در جامعه و حمایت از آمر به معروفی است که در محیط کار خود و فضای عمومی جامعه، قانون شکنی و ترویج منکر را برنمی تابد. این نشان از یک فرهنگ عمومی ارزشمند و صحیح در میان آحاد مردم جامعه امروز ما دارد. فرهنگ و ارزشی که طی ماههای اخیر در ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای آموزش و ترویج آن برنامه ریزیهای ویژهای صورت گرفته است.
در همین راستا حجت الاسلام جلیل محبی، دبیر ستاد امربه معروف و نهی از منکر کشور، ضمن اعلام موضع حمایت رسمی این ستاد از رانندهی آمر به معروف و تقدیر از این عمل قانونی، شرعی و اجتماعی او، عنوان کرده است: اقدام مفید و موثر در این موضوع، ملزم کردن مجموعههای مختلف مثل شرکت اسنپ برای عمل به قانون رسمی کشور است نه صرفا تأکید بر تحریم یک شرکت که بستری را برای امرار معاش هزاران شهروند فراهم کرده است.
محبی با تأکید بر این موضوع افزوده است: مسئله ملزم نمودن مجموعهها به رعایت قانون کشور در همه شئون، در دستور کار ستاد امر به معروف و نهی از منکر است و در مورد این اتفاق نیز از شرکت اسنپ به جدیت پیگیری خواهد شد.