رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با قرار گرفتن در گام دوم باید محدودیتها را کنار زده و با نگاهی تحولی راه خود را ادامه دهیم.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسمی که به مناسبت سی و هفتمین سالگرد تاسیس این دانشگاه در واحد علوم و تحقیقات هم اکنون در حال برگزاری است، گفت: دانشگاه آزاد مولود انقلاب اسلامی است و اگر انقلاب وارد مرحله و گام دوم خود شده است پس دانشگاه آزاد نیز باید وارد گام دوم شود.
طهرانچی با تاکید بر بررسی و پرداخت بیانیه گام دوم انقلاب ادامه داد: مطابق این بیانیه باید جایگاه دانشگاه آزاد و حرکات تحولی آن را برنامه ریزی کنیم.
رئیس دانشگاه آزاد در ادامه صحبتهای خود به تصریح مراحل مختلف بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت و درباره تطبیق آن با فعالیتهای دانشگاه آزاد بیان داشت: هفت مرحلهای که در گام دوم انقلاب ذکر شده است، با علم و پژوهش شروع میشود. به گفته مقام معظم رهبری توانایی روی دیگر دانایی است و غرب با علمش توانسته در مشرق زمین نفوذ کند. همچنین ایشان تاکید دارند که عقب ماندگی در دوران پهلوی باعث ضعف کشور شده و از آن زمانی که دانش، عزت و اقتدار ایران شناخته شد توانستیم حرکتهای جدی را داشته باشیم.
وی ادامه داد: دانشگاه آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است در نگاه گام دوم تحول بعد از تثبیت مطرح شده است. دانشگاه آزاد سی و هفت سال پر افتخار را پشت سر گذاشته است و برای ورود به مرحله دوم باید به جای محدود کردن و تحدید، تحول را آغاز کند.
طهرانچی بیان کرد: اگر درک تحولات علمی، اجتماعی و اقتصادی کشور را نداشته باشیم، فرو میریزیم بنابراین روندهای گذشته را نباید تکرار کنیم؛ چرا که روشهای جدید اقتضای زمان جدید است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: رویکرد برنامه ریزی ما برای گام دوم رویکردی تعاملی است؛ یعنی خلق آینده که تضمین کننده آینده جوانان کشور و نجات بخش مستضعفین عالم باشد.
به گفته وی دانشگاه آزاد شبکه دانشگاهی مردمی است که دانش و فرهنگ را ترکیب کرده و نگاه جامع در حوزههای مختلف دارد.
طهرانچی گفت: ما به دنبال این هستیم حال که کمیت این شبکه گسترده اجتماعی در گام اول مورد اشاره مقام معظم رهبری بوده است کارآمدی اش را در گام دوم ایجاد کنیم؛ یعنی نگاه تحولی از سازمان آموزشی به سازمان حل مسئله داشته باشیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: در قدم اول دانشگاههای استان را دانشگاههایی با تکیه بر آمایش سرزمین با قابلیتهای حل مسئله و واحدهای ما قطبهای تخصصی حل مسئله خواهند بود. همچنین برای آموزش محوری بحث دانشگاه جوار صنعت، برای پژوهش محوری طرح پایش، برای مهارت محوری بحث مدرسه عالی مهارت و برای فناوری محوری سرای نوآوری آزاد دنبال میشود.
وی با بیان اینکه در گذشته تحقیق و پژوهشها بدون سازماندهی رها میشدند، عنوان کرد: باید همانند آموزش محوری به پژوهشهای خود نیز محوریت دهیم. در این خصوص پژوهش دانشگاهی به دو قسمت پژوهشهای تحصیلات تکمیلی و پژوهش پروژهای زیرساخت تقسیم میشود که به ترتیب به معاونتهای موضوعی و شبکههای آزمایشگاهی سپرده شده اند.
طهرانچی در پایان با اشاره به آنچه فرهنگ را فوق برنامه نمیبینند، گفت: ما برای حفظ روحیه انقلابی گری دانشجویان و آموزشهای صحیح و انقلابی در کلاسهای تحصیل مسئول هستیم و باید به گونهای رفتار کنیم که خانوادهها با اعتماد کامل بتوانند فرزندان شان را برای تحصیل به دانشگاههای ما بسپارند.