پیشرفت در صنعت هوایی، تکنولوژیهای جدید و به روزی را به ارمغان میآورد. نوآوری، قابلیت اطمینان و تفکر و ساختار سیستماتیک جزو شاخصهای کلیدی صنعت هوایی محسوب میشود.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از ابتدای انقلاب تاکنون یکی از اولین صنایعی که مورد تحریم قرار گرفت صنعت هوایی بود. در این مدت ۴۰ ساله، متخصصان و متفکران صنعت با جدیت و مطابق استانداردهای معتبر و به روز، تلاشهای گستردهای برای فعال نگه داشتن هواپیماهای موجود در کشور کرده اند.
مشکلات و تنگناهای گوناگونی همیشه گریبانگیر مدیران و متخصصین صنعت هوایی بوده است. یکی از مشکلات در عرصه تولید قطعات و سامانههای هوایی تیراژ کم و زمان تحقیق و توسعه و طراحی طولانی در این زمینه است.
اگر خروجی صنعت هوایی را در بخشهای هوانوردی عمومی، حمل و نقل مسافر و بار، فرودگاه و تجهیزات فرودگاهی، اورژانس هوایی، گشت زنی و مراقبت هوایی از مرزها و منابع طبیعی، هواپیمای بدون سرنشین در نظر بگیریم فصل مشترک آنها موضوع طراحی، تولید و تست محصولات مختلف است.
تنوع ناوگان هوایی مسافری، فرسوده بودن ناوگان موجود، عدم ارتباط با دفاتر طراحی و تولیدکنندگان قطعات اصلی، شرکتهای مختلف مهندسی و طراحی را برآن داشته است تا در این عرصه وارد شوند و بخشی از نیازمندی شرکتهای حمل و نقل هوایی را تامین کنند.
آشنایی فارغالتحصیلان دانشگاهی با مقررات هوایی ضروری است برگزاری دورههای آموزشی و آشنایی فارغ التحصیلان دانشگاهی با قوانین و مقررات هوایی از نخستین نیازمندیهای شرکتهای طراحی و تولید در این صنعت است. این امر با کمک و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد حمل و نقل پیشرفته برای شرکتهای دانش بنیان هوایی تقریبا در حال اجرا است.
یکی از مشکلات دفاتر طراحی و تولید تیراژ کم محصولات هوایی است که این امر هزینه تحقیق و توسعه، طراحی، تست و تولید محصولات هوایی را افزایش داده است و قدرت رقابت تولیدات داخلی از نظر قیمت و زمان تولید را در مقایسه با نمونههای خارجی کاهش میدهد.
بیشتر شرکتهای حمل و نقل هوایی خصوصی هستند و هزینه و زمان تحویل قطعات برای آنها بسیار مهم است. این امر باعث شده است تا هر شرکت به صورت انفرادی به موضوع خرید و تعمیر اقلام ورود کند. گاهی به نظر میرسد که بعضی از فعالیتها به صورت موازی شکل گرفته است که این امر باعث هدر رفت سرمایه و وقت میشود.
تشکیل و تعریف مکانیزم حمایت از محصولات خطرپذیر و ریسکپذیر برای تولیدات هوایی، تجمیع و یکپارچه سازی نیازمندیهای شرکتهای هواپیمایی و سایر ساز وکارهای لازم برای توسعه تولیدات داخلی از الزامات توسعه تولیدات بومی دست ساخته متخصصان داخلی است.