دبیر ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی گفت: با ایجاد کارگروه مشترک سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاهها روند اجرای طراحی و ساخت هواپیمای ۷۲ نفره در ایران سرعت بیشتری یافت.
به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، منوچهر منطقی دبیر ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمیوفناوری ریاستجمهوری، در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه تعمیر و نگهداری هواپیما که در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هواپیما یک محصول پیچیده است و ساخت این محصول نیازمند اخذ مجوزهای بینالمللی میباشد و لازم است همه سازندگان قطعات هواپیمای داخلی نیز این مجوزها را دریافت کنند.
منطقی ادامه داد: برای تولید قطعات هواپیما شرکتها فرایند پیچیدهای را پیش رو دارند و باید مجوزهای بین المللی اخذ کنند و خوشبختانه سازندگان داخلی توانسته اند در مدت زمان کوتاهی مجوزهای لازم برای ساخت قطعات هواپیما را دریافت نمایند و شاهد آن هستیم که در حال حاضر بیشتر قطعات تحریمی هواپیما در داخل کشور ساخته میشود.
دبیر ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی افزود: در دنیا تنها چند کشور محدود اروپایی امکان ساخت قطعات هواپیما را دارند و اگر ما بتوانیم به همین روند ادامه دهیم، شاید بتوانیم ۵ تا ۱۰ سال آینده مانند یکی از کشورهای اروپایی تولیدکننده قطعات یدکی با مجوزهای بینالمللی باشیم.
وی با اشاره به اینکه به اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی از اخذ استاندارد part21 حمایت میکند، گفت: ورود شرکتهای دانش بنیان به عرصه ساخت قطعات هواپیما نیازمند اخذ استانداردهای خاص است و مهمترین استاندارد برای بخش تعمیرات هواپیما دریافت استاندارد part21 است.
منطقی ادامه داد: بر اساس این استاندارد اگر کشوری بخواهد وارد عرصه تعمیر و نگهداری قطعات هواپیما شود، باید مشخص شود چه سازماندهی انجام میدهد، چه تجهیزاتی استفاده میکند، چه مدارکی مورد نیاز است و نیروهای آن چه آموزشهایی باید ببینند و هر زمان شرکتی به این استانداردها دست یابد در واقع صلاحیت ساخت قطعات هواپیما را خواهد داشت.
دبیر ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری تاکید کرد: استانداردهای هواپیما استانداردهایی بینالمللی است و همه کشورها برای ورود به عرصه صنعت هوایی باید استانداردهایی از سطح جهانی داشته باشند و این استانداردها هستند که ساختارها و صلاحیت کشورها را تعریف میکنند.
منطقی در خصوص روند پیشرفت طراحی و ساخت هواپیمای ۷۲ نفره در کشور نیز بیان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاههای کشور مجموعه مشترکی را در معاونت علمی ایجاد کردهاند و قرار است از این طرح حمایت کنند. با این اقدام شاهد سرعت بخشیدن به روند اجرای این طرح خواهیم بود.
منطقی با بیان اینکه باید اعتبارات این طرح از سوی شورای عالی عتف و معاونت علمی تامین میشود، گفت: صنعت هواپیمایی با سایر صنایع متفاوت است و هر شرکتی بخواهد در این حوزه فعالیت کند باید صلاحیت انجام کار را داشته باشد که این اثبات صلاحیت بر اساس استانداردها تعریف میشود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به این که فرآیند طراحی، تولید و تعمیرو نگهداری قطعات هواپیما پیچیده است و بسیاری از کشورها نمیتوانند به این بخش ورود پیدا کنند در نتیجه ما شبکه سازندگان را راهاندازی کردیم که در حال حاضر ۱۵ شرکت عضو آن هستند و این مجموعه در حال افزایش است.